Statens Arkiver: lysforhold

Startet af Inger Buchard, 06 Aug 2015 - 09:13

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Hvordan finder man bedre lysforhold på Statens Arkivers læsesale?
På RA er der efter min hukommelse to læsepladser med optimale lysforhold
På RA Viborg burde der være lys nok på en læseplads, især i klart vejr, men jeg må konstatere, at mine billeder fra forleden ikke blev gode nok, selv om de blev optaget i klart vejr uden direkte lysindfald
På RA Odense mener jeg at kunne huske, at lyset på læsesalen er ganske afdæmpet
På RA Aabenraa plejer lyset at være godt nok i klart vejr - her sidder man tæt på vinduerne

Er der i Viborg og Odense indrettet læsepladser med særlige gode lysforhold à la Rigsarkivet?
Jeg ejer ikke et lysstativ og tvivler også på, at jeg under de nugældende sikkerhedsregler er tilladt at medbringe et sådant.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Erling Haagh

Der er opsat bord med lys på læsesal i Viborg

Erling

Steffen Andersen


I Odense kan du få en plads ude ved vinduet. Der har jeg aldrig haft problemer med lys.
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Knud Haaning Andersen

Jeg har i mere end 10 fotograferet digital på arkiverne i Viborg, Odense og København. Det eneste problemer jeg har haft med lysforholdene har været den lave morgensol i Viborg. Efter at der er kommet gardiner, er det problem løst. Med de forskellige kameraer jeg har brugt, har jeg ellers kunnet fotograferer på hvilket som helst plads på arkiverne, både på dage med meget eller lidt dagslys. De digitale kamere er i dag så følsomme, at kunstlys er unødvendigt.
Venlig hilsen
Knud Haaning Andersen
Rugvænget 73
7400 Herning
Hjemmeside:http://knudhaaning.dk
http://knudhaaning.dk/
Med i Facebookgrupperne Forum for Slægtsforskere og DNA og Slægtsforskning

Inger Buchard

LA Odense - jeg kommer der kun med års mellemrum: fint tip om pladser nær vinduerne
Viborg: jeg har ikke nogen visuel erindring om et bord med lys dér, så det bord vil jeg opstøver nummeret på
- og iøvrigt prøve at dæmpe de direkte lys med gardinerne, hvis solen står direkte på.
Rigsarkivet: her må jeg som fjerntboende kunne bestille eet af foto-bordene
- og så er problemet løst

Tusind tak til alle

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Else Salling

Inger, du skriver at dine billeder fra forleden ikke blev gode nok. Hvis det skal forståes, som at de blev for mørke, kan du lysne dem i et fotoprogram. Det plejer at kunne redde sagen.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Inger Buchard

Tak, Else, for tippet - det ved jeg godt, men der er tale om rigtig mange filer, så en manuel behandling af dem er for stor en omgang. Det vil være absolut at foretrække, at grundmaterialet er brugbart i rå form

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Arne Feldborg

Hvis det drejer sig om billeder til det projekt vi netop har drøftet, så send billederne til mig. Så vil jeg prøve at  lave en batch-kørsel på dem med forskellige filtre.

Måske hjælper det ikke nok, nogen gange bliver billedene lidt slørede hvis man skal skrue for meget op for lyset, men det er da et forsøg værd. Og der er jo da også andre muligheder. Hvis det drejer sig om en større portion, så er der igen grund til at kassere dem før alle muligheder er prøvet.

Jeg har selv tidligere taget mange billeder på læsesalen i Viborg, og jeg synes faktisk at lysforholdene der er rigtig gode. Jeg ville ihvertfald ikke bruge ekstra lys dér.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inger Buchard

Fint, Arne - du får en portion til afprøvning

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Jørgen Kristensen

Angående lysforhold er det noger i har oppe på alle brugeråds møde og Statens arkiver vil ikke lave bedre forhold også foto pladser vil man ikke lave et sted hvor der kan laves et mere hvidt lys i forhold til det mere gule der er i lamperne ved bordene i læsesalen
der er flere steder hvor jeg har foreslået at lave bedre forhold men arkiv sikkerheden vil de ikke lave om på
Der bedste måde er at alle der ikke er tilfredse skriver til Rigsarkivet og eller læger en seddel i postkassen til brugerådet de pågældende steder

m.v.h.
Jørgen
Medlem af brugerådet København
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse fra 2011 til 2019

Inger Buchard

Nu har jeg afprøvet forholdene på LA Aabenraa; gråvejr men tæt på vinduet og kun spredt ovenlys. Det kan gå an, men jeg har også set på kamera-indstillingerne:
Lavt iso-tal og høj opløsning (som i første forsøg) + mindre udsnit giver et brugbart resultat; ulempen er kun at der nu er to billedfiler pr. opslag.
Disse optagelser kan så skærpes ved at ændre på lys og kontrast, men det bliver nok ikke nødvendigt

Tak for at I gav jeres besyv med

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

John Nielsen

Hej Inger

LA Aabenraa har et rum (kontor) til foto og scanning som jeg har brugt.
Foto med forefaldende lys har aldrig været et problem på nogen af de Jyske arkiver.
Der anvendes fast og stabil kamera opstilling.

Hilsen John Nielsen

Georg Brandt Christensen

Hej Inger
Som supplement til Jørgens redegørelse nedenfor kan jeg oplyse at man i læsesalen på RA kan låne et par fotolamper ved indslusningen.

Derudover et udtræk fra RA referat af 28/8 2014:
Hvad angår det tilbagevendende spørgsmål om fotopladser på læsesalen så oplyste Allan Vestergaard at det er et prioriteret spørgsmål.
Sikringshensyn gør dog, at det ikke er så ligetil f.eks. at åbne et fotorum med den nuværende indretning, da der til enhver tid bør være en ansat tilstede.
I første omgang vil vi forsøge at udskifte pærerne, således at lyset bliver bedre på pladserne.
Derudover bliver det p.t. overvejet at indkøbe en bogscanner mere til læsesalen. Det blev påpeget at det i denne forbindelse vil være en god idé at indkøbe en fotoramme eller lignende, hvorpå man kan tjekke kvaliteten på det indscannede inden man tager hjem
.

Jeg havde opfattelsen af at man ville købe en bogscanner til hver af læsesalene - men er ikke sikker.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede