Natterske

Startet af Peter Kroman, 04 Mar 2011 - 18:22

Forrige emne - Næste emne

Peter Kroman

Hej

Er der nogen der ved hvad stillingebetegnelsen "Natterske" dækker over.

Pft.

Mvh Peter

Leif Sommerdal

Hvilken tidsperiode taler vi om?

Politiets registerblade har kunen registrering af Natterske - men de har også en Nlikkenslager - men det er jo helt klart en slåfejl, da b og n sidder ved siden af hinanden?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Line Thorngaard

#2
Hej,

Stillingen kunne være Notlerske.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Leif Sommerdal

#3
Nu blev ovenstående indlæg rettet, så der ikke er en henvisning til politiets registerblade.
Så se venligst bort fra denne kommentar.

På hvilket registerblad?

Jeg henviste til dette
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Line Thorngaard

Hej,

Jeg søgte på "Natterske" i registerbladene, og på det, der kom frem, læste jeg ordet Notlerske, da det blev forstørret.

Kan ikke åbne det link, du har sendt.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Peter Kroman

Hej

I dette tilfælde taler vi om 1916 i København, indre Vesterbro, og om et, måske tidligere, offentligt fruentimmer.
Jeg har set angivelsen af Natterske på Politiets registerblade, men det stater jo bare at der er en stilling der hedder Natterske, men ikke hvad den indeholder. Det kan jeg ikke bruge til så meget.

Hvad er en Notlerske?

Mvh Peter

Line Thorngaard

Hej,

Notlerske/Naadlerske.

At naadle er en speciel syning, f.eks. ved fremstilling af skotøj.

Venlig hilsen
Line Thorngaard

Leif Sommerdal

Linket peger på en excel fil, så hvis du ikke har excel forklarer det alt.
Jeg har tjekket, at jeg kunne åbne linket
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Peter Kroman

Hej Line og Leif

Line - tak for syerske-forklaringen - det kune være en mulighed.

Leif - jeg har Excel, og det er der jeg har konstateret at der ikke står andet end at registerbladene har en angivelse der hedder Natterske - men derudover ikke fortæller noget.

Det jeg er ude efter er at vide hvad en Natterske er :-)

Mvh Peter

Leif Sommerdal

Hej Peter,

Ordnet har ingen forklaring - så det er enten en slå- eller en talefejl (eller et lokalt slang-udtryk, som ikke er registreret).

Kommentareren om Excel var til Line
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Knud Madsen

Jeg tror, at der står natlerske. På tysk hedder en nål "Nadel". Egentlig burde stillingsbetegnelsen altså være nadlerske; men den person, som førte pennen skrev, hvad han hørte. En nadlerske er det samme som en nådlerske, altså én, som er beskæftiget med skotøjssyning. Man kan sagtens forestille sig, at en skomagermester i København anvendte tyske fagudtryk.
V.h. Knud Madsen

Vibek Bogner

Hej
fremmedordbog.
Nat´te (fr:flettet) stoffer vævet i Panamabinding.

Vh.Vibek Bogner.

Eva Morfiadakis


Jag tittade på registerbladet. Det står natlerske inte natterske. Natlerske är en person som sydde skor, nästan alltid en kvinna.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1674764&limitstart=0

Jag har märkt flera gånger att t ex svenska ortsnamn har blivit felskrivna i registerbladen fast det egentligen står rätt men handstilen är lite slarvig. Även danska ortsnamn är någon gång felskrivna. Mina svenska ögon ser orten med detsamma eftersom jag har lokalkännedom.  Jag registrerar register blade ibland och har meddelat felen men jag vet inte om de blir korrigerade. Jag tror inte att jag kan göra korrigeringen, eller kan jag det?

Eva M
Eva M

Peter Kroman

Hej alle

Jeg tror I har ret. Der står, i det aktuelle tilfælde, Naatlerske - og det dækker sikkert over en der syer sko.

Se FT 1911, Absalonsgade ulige nr, opslag 99, allernederst.

Tak for jeres hjælp :)

Mvh Peter