Soldaterpapirer-kan de findes?

Startet af Anette Korsgaard, 31 Jul 2015 - 12:06

Forrige emne - Næste emne

Anette Korsgaard

Hej

Jeg vil grusomt gerne læse min bedstefars soldaterpapirer.

Jeg har startet projektet med at finde ud af at han befinder sig i 5. udskrivningskreds og lægd 292.

Og jeg har læst alt der er at læse på AO men det kniber vist med fatteevnen....
hvordan finder jeg ud af hvor hans soldaterpapirer er og er det muligt at se dem?
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Mogens Grønberg

Hej
Hvis du ved vilket regiment etc. som han var indkaldt til kan du bestille Militære stambøger på Rigsarkivet, nogle få stambøger findes udlagt på AO under "Find din slægt". Øvrige bestilles i Daisy.

Aase Madsen

Hej Anette.
I følge min slægtsforskningsbog, Slægtsforskerens ABC, skulle der ligge papirer på Rigsarkivet fra hærens centraladministration.
Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Jørgen Green

Hej Anette

Hvis du oplyser, hvad der står i lægdsrullen eller giver os et link eller henvisning til lægdsrullen, så kan vi bedre besvare dit spørgsmål, da vi, for at hjælpe dig videre, skal vide, hvornår han har været indkaldt og til hvilket regiment, han har været indkaldt.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Anette Korsgaard

#4
Hej

Mange tak for jeres svar.

Jeg kan finde ham her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=188679#188679,31884436 opslag 331
- han er nr. 3 på siden: Kristen Hansen Bro Korsgaard

og her:
i 1904 opslag 287

Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Jørgen Green

Hej Anette

Han har været på session i 1908 og fået bedømmelseskoden EK 2 = Foldfolket (infanteriet).
Han er blevet indkaldt til 29. bataljon, hvor han har været indkaldt fra 21/4 - 19/10 1908.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=29.+bat&b=stam&c=&d=1&e=2015&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=2360186&henid=2360187&epid=2360186&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Hvis ellers linket fungerer skulle du gerne finde hans stamblad blandt soldaterne indkaldt i 1908.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Anette Korsgaard

Hej Jørgen

Tak for hjælpen - linket virker fint :)

Men han er jo indkaldt 4 gange - er det altid det første årstal man skal se på?
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Jørgen Green

Hej Anette

Hvis han skifter bataljon, så får han en ny stamseddel i den nye bataljon, men man skal altid starte med stamsedlen fra den første bataljon, han er bliver indkaldt til, da man her får oplysninger om hans nr., kompagni og evt. flytning til en anden bataljon.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Anette Korsgaard

Tusind tak, Jørgen!

Nu skal der bestilles! :-)
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481