Rabæk og Debel

Startet af Egon Hansen, 19 Jun 2011 - 21:17

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Christen Ivarsens ældste datter Maren Kristine bliver gift med Christen Jensen Debel og dette par overtager hendes fars del afd gården Rabæk i Oddum sogn, Ringskøbing amt( ingen vielser i Oddum sogn på dette tidspunkr!).
Parret får ingen børn op testamenterer gården til konens brodersøn Christen Hansen Bundsgaard i 1762.(jeg har set testamentet!)
Christen Hansen bliver omkring 1770 gift med den 13 år yngre Karen Jensdatter, datter af Jens Jensen Debel .Jens Jensen ses er sted omtalt som Jens Debel junior. Sa må der vel have været en Jens Debel senior, måske hans far?
Jeg ved ikke hvor Debel-navnet stammer fra, men en Jens Senior kunne være jævnaldrende med Christen Jensen Debel som overtager gården i Rabæk omkring 1737.

En strøtanke. Hvis Karens far, som er gift omkring 1750 er brorsøn af Christean Jensen Debel og Chtisten Hansen er brorsøn til Maren Krisrine, kunne der( måske ?) da restamentet bliver skrevet i 1762, være en stiltigende aftale om at Christen Hansen engang skulle giftes med den dengang 12 årrige  Karen, så begge slægter kunne være representerede i gårdens nye ejere!

Dri fantasi, Ja, men er dewr n ogen som kender noget til Debelnavnet og ders oprindelse, og en forbindelse mellem "Rabækmanden" og Karens far i Egvad?

Mvh  Egon Hansen

NB skal spøtgsmålet i Anesøgning flytter vi det bare

Arne Feldborg

Der kan vel næppe være tvivl om, at navnet stammer fra Debelmose i Borris.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lis Steengaard Hansen

Hej Egon.
Der ligger også et Debel i Lindknud sogn , Ribe amt.
Venlig Hilsen

Lis Hansen

Lene Astrup

Hej Egon

Også på øen Fur findes stednavnet Debel; Hvis han er herfra er der måske god hjælp at hente i Furbasen
http://jvo.dk/fuursaml/TNG/index.php

Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Egon Hansen

Hej alle.
Tak for tippene om Debel. Det lyder sandsynligt med Borris, man flyttede vel ikke så langt dengang, og 2 af Maren Kristines brødre kom jo netop til Borris,Mads til Ahlergaard og Visti til Kodbøl.
Jeg havde håbet at være heldig at der var nogen som kendte Jens Jensen og hans forslægt, desværre er der jo ingen kirkebog fra Egvad dengang.
Jydske registre:61.  Jens Jensen af Ribe stift, ægteskabsbevilling med sit søskendebarn. Bevilliger og tillader at Jens Jensen og Anna Marie Jepsdatter, bønderfolk af Egvad sogn må udi ægteskab sammenkomme.Christiansborg slot 10 marts 1752.
Jeg "klipper" det jeg til nu , med hjælp fra Svend Aage og flere andre på "Hammerum-herred, har fået samlet om familien i Tarm.

citat fra mine noter om Rabækslægten, angående Karen Jensdatters forældre:

Jens Jensen, med tilnavnet Debel havde en fæstegård  i Tarm, i Egvad sogn af et hartkorn 5tdr. 4 skp. 2 fjk. 2 alb. Da etatsråd Lucas v. Klippe erhvervede Lundenæs og i 1771 og umiddelbart herefter bortsolgte en del af bøndergodset ved auktion købte Jens Debel sin fæstegård.
Han solgte denne gård 4 juni 1784 til Franz Lauritsen i Forsum for 450 Rdl. Allerede i 1787 sælger denne gården i Tarm til Lauge Sørensen,hvis forældre har en gård i Foersum som Franz overtager.
Frants Lauritsen bliver gift med Jens Jensens datter, Anne Marie Jensdatter. Ved Folketællingen 1787 var Jens Jensens kone Anne Marie Jepsdatter enke og boede hos sin datter og svigersøn i Foersum, hvor også en søn, Jens Jensen tjenter.
Desværre er Egvad sogns kirkebog ikke bevaret.før fra 1816. Når jeg alligevel mener at Jens Jensen i Tarm er far til Christen Hansen Bundsgaards kone Karen Jensdatter er det ud fra den betragtning at at Christen Hansens næstøldste søn; Hans, der blev født 9 okt 1774 og døbt samme dag havde Anne Marie Jepsdatter fra Tarm som gudmoder, og familien i Tarn er indvolveret som fadder og gudmor for flere af børnene i Rabæk, såleder Anne Marie Jensdatter i Tarm for Jens i 1778 og Zidsel Jensdatter i Tarm for Jeppe i 1782, hvor også Jens Debel fra Tarm er fadder.
Desværre er der ikke fundet et skifte efter Jens Debel. men da Franz Lauridsen dør i 1808 nævnes Karen Jensdatters mand, Peder Pedersen på Rabæk som formynder for Frandz´s børn af hans første ægteskab. (med Karens søster) Ved dette skifte fremlægger Anne Marie Jepsdatter sin aftægtskontragt.Altså lever hun endnu i 1808. .Hun må være død før 1816.
Efter Anne Marie Jensdatters død i 1800 får Frandz Lauritsen, der nu nævnes med tilnavnet"Debel", kongelig bevilling til at sidde i uskiftet bo "sålænge han ej indgår nyt ægteskab".
Ved folketællingen 1801,har Franz en "tjenestepige" Mette Marie Pedersdatter, med hvem han bliver gift,
Ved skiftet efter hans død i 1808 er nævnt 3 børn af et nyt ægteskab.
Frandz var enkemand i 1801, med 6 børn,fra 16 til 2 år,
Ved skiftet tillægges børnene 80 / 40 Rdl.l i arv, som dog skal henstå hos enken mod sikkerhed i gården som 2 pr. efter 1200 Rdl.
Efter Franz´s død bliver Mette Marie gift med Morten Axelsen. Sammen får de 1811 en søn Axel som efter moderens død i 1837 bliver gift og overtager gården med faderen på aftægt.
Anne Marie Jepsdatter lever hos svigersønnen i 1801 og angives her at være 71 år gl.
Er Jens Jensen Debel i familie med den Christen Jensen Debel, gift med Christen Hansen Bundsgaards faster, som testamenterer Rabæk til Christen Hansen? og har Jens Debels kun 9 årige datter Karen allerede ved testamentetidspunktet 1762 været udset til ægtefælde for Christen Hansen?
Hvor stammer navnet Debel fra?

Mvh Egon Hansen

Egon Hansen

Jeg har lige lånt Borris sogn og ders beboere 1688 -1988. Jeg syntes at alle ejendomme dewr omtales i Debelmose, er udstykket fra præstegården i de nenere år. Var der ingen beboere i Debelmose i f.eks 1688?
For så kan det jo ikke være herfra Jens Jensen i Tarm og Christen Jensen i Rabæk har fået deres tilnavn!
Mvh  Egon Hansen

Egon Hansen

Denne tråd gik desværre i stå!
Jeg prøver at trække den frem igen, om der skulle være nogen som har viden om Debelmose, og kan svare på mit sidste spørgsmål?
Mvh Egon

Arne Feldborg

Kender du P. K. Hofmansens gårdhistorie "Pedersminde i Borris"?
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=50

Fra side 15 og frem nævnes beboerne i Debelmose fra 1664 og opad.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Hej Arne
Tak for mailen. Den bog må biblioteket kunne skaffe mig.
venlig hilsen Egon

Arne Feldborg

Du kan hente hele bogen på det link jeg gav dig.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Ja tak. men det er en lang fil at klikke sig igennem, Jeg ved ikke om det er mlg der har for mange "tommelfingre", men bedst som det går der ud ad får jeg trykket lidt for meget, og så ryger der en hel del sider, og når jeg så skal tilbage igen, kommer jeg til begyndelsen af "bogen" og kan begynde forfra.
Hvis det er udgivet i bogform, tror jeg nok jeg vil ulejlige biblioteket.
Hvis min teori holder stik, at Christian Jensen Debel på Rabæk og faderen til Jens Jensen Debel juniors far (vel også Jens Jensen Debel) er brødre og og født i Debelmose omkring 1680 -90, burde der være "bid" hvis der i 1688 er en fæster som hedder Jens!
MvH Egon

Arne Feldborg

Højreklik på linket og vælg "Gem destination som" og gem filen på din  egen harddsik og læs den så derfra. Så går det noget mere glidende. Jeg er ikke sikker på om den er offentligt udgivet i bogform.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

#12
Den mulighed får jeg ikke tilbudt.
min eneste mulighd er venstreklikke og vælge "åbn PDF" eller "Gem PDF".
Jeg har prøvet at gemme, men den går ikke ind som "dokument",
Hvis jeg vælger ÅBN er det at jeg har problemet med at der ind i mellem smutter nogle sider, men - - hvis den ikke kan fås gennem biblioteket må jeg prøve igen og notere mig hvilken side jeg kommer til  -em aften hvor jeg ikke er så søvnig at jeg ikke får flyttet fingren hurtigt nok!
Mvh Egon
I næsten samme slægt skrev jeg for nogle år siden sammen med Viuf Sørensen om Niels Andersen Boel og Karen Jensdatter. Vi diskuterede muligheden for at finde deres forældre, men så døde Viuf Ved du hvem der overtog hans papirer ang slægten i Bølling, Lømborg og Oddum. ?

Arne Feldborg

#13
Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 08 Jul 2015 - 21:54
Den mulighed får jeg ikke tilbudt.
min eneste mulighd er venstreklikke og vælge "åbn PDF" eller "Gem PDF".
Det forstår jeg ikke. Det er jo slet ikke en pdf-fil, men en Word-fil.

Under alle omstændigheder burde du kunne højreklikke på linket og vælge  "Gem destination som.." (evt. "Gem link som...).

Citatmen så døde Viuf Ved du hvem der overtog hans papirer ang slægten i Bølling, Lømborg og Oddum. ?
Nej, desværre. Så vidt jeg ved blev hans papirer fordelt på flere lokalarkiver, men jeg har ikke kendskab til hvem der fik hvad.

PS: Jeg har netop idag fået oplyst at man på Dansk Slægtsgårdsforenings arkiv på Gl. Estrup har Hofmansens egen maskinskrevne udgave af "Pedersminde i Borris", incl. nogle interessante bilag.

Arkivet har været så venlig at tilbyde at sende mig kopier af disse bilag. Et tilbud jeg naturligvis med tak har taget imod. Jeg vender lige tilbage når jeg har modtaget materialet.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Egon Hansen

Tak for mailen.
der ser ud til at min computer havde gemt en PDF  fil under "Overførte filer" Derfra kunne jeg så åbne den.
Jeg fik assistance af en mere computerkyndig.
Det var gennem Oddum Lokalarkiv jeg først kom i forbindelse med Viuf Sørensen. En "slægtsbog" havde et andet navn på Hans Christensen på Bundgaards kone, men Viuf, som selv har Niels Andersen Boel og hans første kone som aner, kunne fortælle at Hans kun havde haft den ene kone.
Vi skrev sammen flere gange, sidst om Niels Andersens far, men jeg fik ikke svar på mit sidste brev, men så fik jeg at vide at han var død.
Jeg glæder mig til at høre om de bilag til filen om Pedersminde. Jeg tror nok jeg har to bønder i Debelmose som hedder Jens i 1688, men om det er nogen af dem, og evt hvilken kan jeg ikke se endnu.
Hoffmann var en flittig mand. Allerede medens han var arkivar i Viborg renskrev han den gamle Ulforg kirkebog, som blev filmet og nu ligger på nettet. Den har jeg haft megen glæde af, omkring Damgaard.
Jeg har tidligere været inde på en tråd om Jens Christensen, hvis søn Christen senere overtog gården og hvis stedsøn Erik Jensen, søn af Christens første kone og hendes første mand, Jens Andersen, som havde en fædrende arv stående i gården, da hans mor og Christens kone døde i 1755.
Mvh Egon

Inge Nissen

Citat fra: Arne Feldborg [185] Dato 15 Jul 2015 - 23:51

PS: Jeg har netop idag fået oplyst at man på Dansk Slægtsgårdsforenings arkiv på Gl. Estrup har Hofmansens egen maskinskrevne udgave af "Pedersminde i Borris", incl. nogle interessante bilag.

Arkivet har været så venlig at tilbyde at sende mig kopier af disse bilag. Et tilbud jeg naturligvis med tak har taget imod. Jeg vender lige tilbage når jeg har modtaget materialet.

Jeg regner med at sende materialet på onsdag. Jeg har renskrevet Mandtall over Borris og Faster Sogne fra 1705 og Listen over fæstere i de 2 sogne under Lundenis Gods fra 1777, det skal lige korrekturlæses. De andre bilag er afskrifter af skøder og aftægtskontrakter + af et par panteobligationer vedrørende de forskellige Jens Pedersen'er med tilknytning til Pedersminde i Borris.

Venlig hilsen Inge, Slægtsgårdsarkivet.

Inge Nissen

#16
Ikke Jens Pedersen, men Peder Pedersen, der var 6 på rad, den første døde 1748 og den sidste 1924.


Jens Eg

Hej Egon Hansen

Først nu ser jeg i din tråd, at det omtaler Viuf Sørensen, fhv. vicepolitimester, og jeg kan oplyse, at jeg også har omtalt det i en tidligere tråd.

Nemlig

at efter Viuf`s død blev hans slægts papirer fordelt (som jeg har fået det referet) mellem Thisted og Ølgod og Aadum arkiver.
I Thisted er der 3 kasser med mange gode notater, ikke systematisk ordnet, er nok mest noter/forarbejde til hans øvrige slægts... er mest fra THY. Jeg har "bladret" dem alle og fundet noter, som jeg også kunne ruge.

Ølgod fik også noget, og inden "Bette Christian" i Ølgod døde havde jeg han på arkivet der og se, hvad han kunne finde.  Og det var dengang ikke ret meget !!! HVor man så har ladet det "forputte" sig ved jeg ikke.
Men måske en fornyet henvendelse dertil kan give noget nu.

Aadum lokal arkiv, her fik man også noget, men det kan LINDY jo nok fortælle mere om.

Hvis der skulle være fordelt noget til andre steder har jeg ikke kendskab til det. Men fordelingen er formentlig sket via VIBORG, hvor han jo døde og hvor hans hustru også boede dengang.  Måske ved Anton Blaabjerg noget om det...kan jo have været "indblandet" i fordelingen/sorteringen.
Mvh
Jens Eg

Egon Hansen

Tak for mailen. jeg glæder mig til at se hvad Inge får ud af bilagene. Jeg tror ikke at det er Petersminde slægten jeg skal ind i, snarere den første gård som omtales - Jens Christensen i 1688 matriklen- det må være noget i det mandtal 1705.
Hej Jens. Jeg kan godt huske vi skrev sammen om Viufs papirer. Jeg fik nogle af Viufs gårdhistorier fra Oddum , fra Lindy på arkivet.men det er jo efterhånden længe siden.
Jeg havde læst i ei gammelt biografisk leksikon, om civilingeniør Knud Rabæk og hans forslægt, men der var taget fejl af de to Christen Hansen Rabæk som samtidig (i 1787) havde gårde i Rabæk, så  Knud skulle være efterkommer  efter Christen Christensen på Præstbro.Det kunne Lindy ikke få til at passe, derfor semndte han mig noget, og så Viufs adresse.
Fra Viuf fik jeg så hans øvrige håmndsktrevne gårdhistorier fra Oddum.og da vi så havde fælles Ane i Niels Andersen Boel ledte jeg efter hans ophav i Lille Bølling og sendte ham et forslag til hvem det kunne være.
Ud fra nogle notater om fadder- og forlovervalg mente han at Mettes mor skulle være fra Lønborg.
Det ville han undersøge, men så hørte jeg ikke mere før jeg fik at vide at han var død umiddelbart efter.
Jeg mener at have fået at vide at Oddum lokalarkiv er blevet sammenlagt og at Lindy stadig skulle være arkivar, men hvor? og hvad med Bølling og Lønborg sogne, hvor er deres lokale arkivalier henne?
Med venlig hilsen. Egon

Inge Nissen

Hej

nu har jeg sendt de afskrevne bilag til slægtshistorien "Pedersminde i Borris" til Arne Feldborg

vedr- Mandtal 1705 er der nævnt disse personer i Debelmose (men ikke andre oplysninger om personerne): 

Debelmoes.
Christen Gosvig, hos huilcken er hands Hustruis Søster, der undertiden, naar Helbreden det tillader, væfve et Stycke Vadmel.
Christen Eistrup.
Jens Dynesen.
Christen Christensen.
Niels Matzen.
Anders Lauridsen.
Peder Graversen.
Gravers ibid.
Matz Pedersen den ynger.
Jens Christensen.

Egon Hansen

Hej Inge.
Tak for mandtalslisten. Jeg havde håbet at der havde været noget om personer i de enkelte familier.
når jeg tror der er noget jeg kan bruge, er det ud fra at Christen Jensen Debel er gift med en ældre søster til min ane Hans Christensen på Bundsgaard i Oddum, Hun er født i 1695. De flytter ind på handes fædrende gård,(en part af den store gård, Rabæk) da Hans bliver gift med Niels Andersen Boels datter og flytter dertil før 1737.
De får ikke selv nogen børn, dens Hans har mange, og de testamenterer derfor deres gård til hendes brodersøn Christen Hansen, født i 1737. Han bliver gift med den 13 år yngre Karen Jensdatter, datter af Jens Jensen Debel junior i Egvad.
Når der er en Jens Jensen Debel junior, må der vel også være en Jens Jensen senior. Aldersmæsigt  kunne det passe at denne er bror til Christen Jensen, og har der så været en aftale om at Karen skulle giftes med Christen, når hun blev voksen, så det var familie til både Christen Jensen og hans kone, der blev tilgodeset i testamentet!
Nok en del fantasi som ikke kan bevises, men Christen Jensen Debel købte sin gårdspart til selveje og de gamle bønder satte jo en stor ære i at jorden blev i slægtens eje.
Så hvis ! en Jens Jensen Debel Senior og Christen Jensen Debel nu var brødre, og børn af Jens Christensen på gård ne VII i Debelmose kunne jeg tilføje endnu et par led til Karens anetavle.
Men tak for hjælpen, kommentarer imødeses gerne!
Mvh Egon


Arne Feldborg

Citat fra: Inge Nissen [2041] Dato 22 Jul 2015 - 14:59
nu har jeg sendt de afskrevne bilag til slægtshistorien "Pedersminde i Borris" til Arne Feldborg
En stor tak til Inge Nissen for hurtigt arbejde. Billederne er modtaget. Fine skanninger og billeder fremsendt i høj kvalitet. Smukt arbejde.

Jeg skal lige bruge lidt tid på at kigge det igennem og gøre det tilgængeligt. Håber jeg når det i morgen. Jeg vender lige tilbage med et link når det er klar.

Den komplette mandtalsliste kan dog allerede ses her, som vedhæftet dette indlæg.


[vedhæfting slettet af admin]
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inge Nissen

#22
Hej Arne - dejligt det kan bruges.

Hej Egon - mandtalslister omfatter vel normalt ikke koner og børn m.v., kun husfædrene. I mandtalslisten 1705 for Borris (Sønder Borris sogn) og Faster er der nævnt nogle kvinder, mon ikke det var enlige kvinder, de fleste vel enker. Det var et spørgsmål om, hvem der skulle betale skat (kopskat).

Vh. Inge




Arne Feldborg

Så skulle bilagene fra Dansk Slægtsgårdsforenings Arkiv vedr. P. K. Hofmansens gårdhistorie være synlige på adressen:
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=50
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Inge Nissen

Hej Arne

Tak for det, dejligt at se -

Venlig hilsen Inge, slægtsgårdsarkivet

Egon Hansen

Hej
Mere vil have mere!
Det fantastiske skattemandtal - findes det også for nabosognene Ådum, Bølling, Lønborg, Egvad, - - ja jeg forventer ikke at det findes afskrevet, som det fra Borris, det ser ud til at være "bestillingsarbejde" ,men findes det , evt på film på RA København ? (bestillingskode?) eller måske jeg kan være heldig at det er på nettet eller "hammerum-herred".
Finde der jordebøger eller andre skattemandtal for Lundenæs mellem 1704 og hoveriregistrene omkring 1770? Jeg ved at Klippe solgte Bundgååed i Ådum til Niels Andersen Boel omkring 1730.
Mvh Egon

Inge Nissen

Hej Egon

Jeg ved ikke hvad der findes af mandtalslister i Rigsarkivet og om noget er afskrevet eller tilgængeligt på nettet. Mandtalslisten for Borris og Faster er afskrevet i 1968 i forbindelse Hofmansens arbejde med Pedersminde i Borris - der kan jo ligge meget rundt omkring, i lokalhistoriske arkiver f.eks.

Venlig hilsen Inge
 

Egon Hansen

Hej Inge.
Tak for mailen. Jeg prøvede at slå op hos Arne, der kunne jeg se at det var en gammel bekendt som oprindeligt havde lavet afskriften.
Jeg håber at der er een her som kan give mig adressen jeg skal bestille materialet på, på Daysy, eller een som ved om et af lokalarkiverne for de nævnte sogne skulle ligge inde med noget.
Mvh   Egon