Hvad blev der af Christian Sophus Sahlertz fra Maribo f.7/7-1864

Startet af Morten Millard Nielsen, 04 Jan 2015 - 21:43

Forrige emne - Næste emne

Morten Millard Nielsen

Christian Sophus Sahlertz er min tipoldefar, han bliver født den 7/7-1864 i Maribo.
Ved min oldefars fødsel den 7/5-1887 i Maribo, bliver CSS udlagt som barnefader.
I folketællingen 1890 er han 25 år, logerende , ugift og møllebygger og sandsynligvis ansat på Maribo mølle.
Jeg kender CSS's aner men jeg kan ikke finde mere om CSS selv.... bliver han gift og får sin egen familie... rejser han ud af landet eller dør han ung ?
Mvh. Morten


Egon Sørensen

Hej!

Disse oplysninger er fra Geni, jeg ved ikke hvor sikre de er.

, født 1864


Christian, Sophus Sahlertz blev født den måned dag 1864, i Fødsels sted, til Johannes, Henrik Sahlertz og Claudia Wollesen.


Christian blev gift med Johanne, Caroline Christine Nielsen.

Han havde en søn: Otto Kristian Nielsen.

http://www.myheritage.dk/names/christian_sahlertz

Mvh.

Egon Sørensen

Heidi Ilsoee

Johanne Karoline Christine Nielsen født 28.08.1864 i Nakskov, Maribo (AO 147 gl.)
Datter af Niels Christian Nielsen og Ane Kathrine Andersen

Otto Kristian Nielsen født 07.05.1887 i Maribo, Maribo (AO 73 gl.)
Kone: Nielsmine Frederikke Palm født 25.09.1887 i København
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2514276&searchname=polit_adv
Søn: Otto August Nielsen født 28.02.1912 i Harburg, Hamburg, Tyskland

Johanne Karoline og Christian Sophus var ikke gift ved Otto Kristians fødsel og om de senere blev gift har jeg ikke fundet.

Thestrup-Bjørn

#3
En møllebygger var som regel tømrer.

Har du tjekket, om han kunne være fadder og/eller forlover for sine søskendes børn?

Se også, om sønnen Otto Kristian Nielsens konfirmation (ca. 1901 i Maribo?) giver noget nyt.


Maribo, Musse, Maribo Købstad, Søndergade 136, Forhus, 135 F1, FT-1890, C1233

Ane Katrine Nielsen 54 Enke Husmoder  Halsted Sogn  
Johanne Caroline Christine Nielsen 25 Ugift Barn Syerske Nakskov  
Peder Christian Pedersen 9  Barn  Maribo  
Otto Christian Nielsen 2  Barn  Maribo  

----------------------------------------------------------------

I FT1890 bor din møllebygger meget tæt på sin søster og svoger – tjek den originale, tilsyneladende bor han i samme hus.


Maribo, Musse, Maribo Købstad, Nørremark, Markjord 193 b, , 297, FT-1890, C1233

Thorvald Ludvig Niels Birkedahl 40 Gift Husfader forretningsføre Næstved  
Margrethe Christine Petrea Louise Birkedahl *født Sahlest 36 Gift Husmoder  Maribo  
Ludvika Johanne Marie Claudia Birkedahl 11 Ugift Barn  Maribo  
Marta Ottilie Christine Margrethe Birkedahl 10 Ugift Barn  Maribo  
Claudia Marie Birkedahl 5 Ugift Barn  Maribo  

----------------------

Maribo, Musse, Maribo Købstad, Nørremark, Markjord 193 l, Forhus, 303+, FT-1890, C1233

Christian Sophus Sahlertz 25 Ugift logerende Møllebygger Maribo  

------------------------------------------------

Er dette en anden søster?
- måske gift med en bror til ovenstående Birkedahl i Maribo (FT1890)?


Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Søndergade 30, 21a, 433 F7, FT-1901, C3844

Ludvig Birkedahl 20-04-1854  Gift Husfader Handelsagent Næstved  
Johanne Frederikke født. Sahlety Birkedahl 14-01-1858  Gift Husmoder Fotograf Maribo  
Othilie Marie Birkedahl 13-11-1887  Ugift Barn  Nakskov  
Ludvig Sahlertz Birkedahl 29-09-1889  Ugift Barn  Nakskov  
Christine Jensen 10-04-1881  Ugift Tyende  Vestenskov

---------
- og hvem er så disse?

Maribo, Musse, Maribo Købstad, Østergade 73, Forhuset, 81 F1, FT-1890, C1233

Knud Ludvig Birkedahl 38 Gift Husfader handels-commis Nestved 
Christine Frederikke Lud?? Birkedahl 34 Gift Husmoder  Maribo 




v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inger Toudal

#4
Hej Morten

Ifølge http://www.geni.com/people/Johannes-Henrik-Sahlertz/6000000002626595670 dør faderen 3/9-1904.

Præstø, Stevns, Store Heddinge Købstad, Store Heddinge Købstad, Stevns herred, Præstø amt, , 98, FT-1890, C3269
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johannes Henrik Sahlertz    63    Gift    husfader    organist    Svenstrup Jylland
Claudia Wollesen    58    Gift    husmoder       Rødby
Martha Helene Sahlertz    33    Ugift    deres datter       Maribo
Christjane Frederikke Sahlertz    23    Ugift    deres datter       Maribo

Store Heddinge, Stevns , Præstø 1898-1907, opslag 277 (død 4/9-1904).

Hvis du kan finde skiftet efter Johannes Henrik S. eller hans hustru, der står som efterlevende enke i 1904, vil det måske være oplyst, hvor sønnen opholder sig på det tidspunkt.

Uskiftet bo i 1904: www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_skifter
Amt: Præstø
Embede: Store Heddinge Byfoged
Dødsanmeldelsesprotokol 1897-1906, opslag 19.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Morten Millard Nielsen

Tak for jeres svar, men ikke meget jeg kunne bruge desværre.....

Egon, jeg kender godt Christian Sophus's aner og at han var udelagt barnefader til min oldefar.

Heidi, Min tip-oldemor Johanne Caroline blev ikke gift med Christian Sophus. Hun blev dog 6 år senere gift til anden side (Jørgen August).

Bjørn, tja... jeg læser altid faddere og forlovere når jeg kikker i kirkebøgerne og der har jeg ikke stødt på Christian Sophus. Jeg gjorde dog lige en ekstra indsats på det område og gennemgik alle min udklip fra kirkebøgerne igen.... men desværre uden resultat.
Det er korrekt at CSS bor meget tæt på hans 10 år ældre storesøster i FT-1890, men de bor ikke i same hus. Som jeg læser det er det matr. nr. 193b og 193l, må være tæt på hinanden og hus nummer 303 og 297 er jo også tæt... men dog ikke same hus.
Nu må jeg smile lidt, for du har ret, det er en lidt indviklet famile da 3 af CSS's 6 søster bliver gift med hver sin bror fra Birkedahl familen :-) 2 af hans andre søstre bliver aldrig gift og bor hjemme til begge forældre er døde.

Inger, tak for rådet, jeg har aldrig før brugt skifter.... mærkeligt nok for jeg har jo kikket på min slægt i mere end 10 år og har 2400 personer i mit stamtræ :-)
Men jeg skyndte mig at bruge SA.dk linket til dødsannoncer og skifter... men øv... kunne ikke finde Johannes Heinrich Sahlertz død i Store Heddinge i 1904. Og hans kone, Claudia dør i København i 1919 men i hvilket sogn ved jeg desværre ikke.... jeg må nok gennem alle københavns sogne.... igen :-/

Men tak til jer alle for forsøget på at lede mig på sporet.... jeg giver ikke op ;-)

Mvh. Morten 

Poul-Henrik Appelqvist

Hej Morten

Da vi har en fælles interesse i Johanne Caroline Christine Nielsen og Christian Sophus Sahlertz har jeg undersøgt folketællingerne i maribo og fundet følgende vedr. Christian Sophus Sahlertz.

FT 1911 Musæumsgade 9 Maribo AO 27
FT 1916 Musæumsgade 52 Maribo AO 69
FT 1921 Musæumsgade 52 Maribo AO 109
FT 1925 Nørregade 16, Store Heddinge AO 42 ( 05-11-1924 Musæumsvej Maribo)
FT 1930 Nørregade 16, Store Heddinge AO 33

Håber du kan bruge det ::)

Mvh
Poul-Henrik

Mette R Francke

#7
Hei

CSS dør i 1949 , ugift.

http://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn922/churchlisting28770/opslag5781241

Præstø/Bårse/Vordingborg sogn/Kirkebøger/Kirkebog 1947 - 1950 Vordingborg/Opslag Nr. 258 - Døde Mænd 1949

I siste kolonne er der en opplysninger om skifterett og årsak til død ? urinretensjon og hjertesykdom

Mette
Mette R Francke

Morten Millard Nielsen

Mange tak til Mette og Poul-Henrik, det var lige det jeg havde brug for.... Gav spændende oplysningen om at min oldefar blev erklæret sindsyg i en ung alder.