Nyt forsøg på at finde Kristian Kirstensens død

Startet af Kirsten Domino, 18 Jun 2015 - 17:39

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Domino

Hej!
Jeg forsøger igen at søge Kristian Kristensens død.

Kristian Kristensen er født jun 1825 i Tversted.

Jeg har kunnet følge ham fra vielsen med Bodil Jensdatter i 1852 i Tornby.
1 dødfødt barn i 1852 i Mygdal
1 søn i Elling 1855
1 søn 1859 i Flade
3 børn i Albæk sogn 1865-1869-1872.

Bodil dør 1874 i Albæk.

Kristian Kristensen er optalt i Lyngså 1901 (Albæk 1901 opsl. 804)
der er noteret at han er født jun 1825 i Tversted. I oversigten over husejere er han noteret på opsl. 26.
i FT 1906 i Albæk opsl. 177 er han optalt under navnet Kristian Kristensen Ibsen. Fødselsdatoen er den samme som ved FT 1901.

Det jeg håber at få bekræftet er, at hans forældre er Christen Ibsen og Ane Pedersdatter. Fødselsdatoen i KB Tversted  stemmer ikke overens med datoen i FT, året er dog det samme.

Jeg har søgt i de fleste sogne i Hjørring Amt både på navnet Kristensen og Ibsen.
Jeg håber at have heldet med mig denne gang.

Venlig hilsen
Kirsten Domino

Marc Andersen

Hej Kirsten

Jeg er ikke bekendt med hvad Kristians fødselsdato er angivet til at være i folketællingerne, men jeg har selv til tider oplevet at fødselsoplysninger i tællingerne har været misvisende.

I lægdsrullen for Tversted sogn (Hjørring 1826 A Tilgangsrulle, lægd 4 (opslag 5)) er der angivet følgende:

CitatGl. løbenr:    Nye løbenr:    Faders navn, navn:    Fødested:    Alder:    Højde:    Opholdssted:    Anmærkninger:
-                    L 142              Kristen Ibsen               Terpet           -             -           Hjemme            Fød 23 Juni 1825
                                           Kristian

Morten Ingemann

Hej Kirsten.

Er du opmærksom på Albæk sogns opdeling i Lyngså og Albæk kirkedistrikter, og dermed 2 kirkebøger?

Jeg kiggede lige begge igennem men kunne ikke finde ham 1906-1911. Har du gennemsøgt FT1911 for Albæk??

Ved du hvor børnene bor i perioden 1906-1911?

Mvh
Morten Ingemann

Kirsten Domino

Hej!

Tak til Marc for oplysningen om teksten i lægdsrullen. De svarer til oplysningerne jeg hele tiden har regnet med. Lægdsruller har jeg ikke beskæftiget mig meget med fordi jeg ikke rigtigt kan finde ud af at tolke oplysningerne. jeg kan se, at der er noteret et nyt løbenummer, så det kunne jeg prøve at forfølge.

Også tak til Morten.
FT opslagene er rigtige nok, men det er skrevet ind før verden gik a´lave, og AO blev lavet om!!
Det jeg ikke kunde forstå var, at der pludselig, og på Kristians gamle dage, blev hæftet Ibsen efter hans navn.

Der kommer jo hele tiden nye muligheder for at finde oplysninger, og da der stod at han fik Alderdoms understøttelse, tænkte jeg, at man måtte kunde finde ud af noget ad den vej. Oplysningerne fandtes i på Stadsbiblioteket i Frederikshavn, hvor en venlig dame fandt dem frem til mig. Her var navnet Ibsen også tilføjet i parentes.
Kristian var flyttet til Ålborg til en søn, hvor han døde i 1908.
Ved begravelsen stod der at hans far hed Christian Christensen, men fødselsdatoen var den samme som var noteret i KB (hvor faderen hed Ibsen), og også på lægdsrullen.

Jeg mener altså, at det må være den rigtige Kristian jeg har fat i. Da der findes både en Ministerial, og en Kontraministerial Kirkebog, vil jeg engang ved lejlighed se i den anden, end den der er på nettet. Somme tider står der ikke den samme tekst i bøgerne, og det ville være så rart, at se i KB, at faderen hed Ibsen.

Jeg var overbevist om, at jeg havde skrevet at jeg havde fået en løsning, men det må være gået ind i den gamle tråd.

Tak igen til jer begge.

Venlig hilsen
Kirsten.