Christine Persdotter, der var gift med Sven Bengtsson i Ö. Karup

Startet af John Lund Steffensen, 23 Jul 2015 - 14:49

Forrige emne - Næste emne

John Lund Steffensen

Hjælp med at finde Christine modtages med tak.
Lidt om hende:

Christina Persdotter, født d. 13 August 1818. (Fødselsdato oplyst i flere folketællinger)
Hendes fødselsdato har jeg b.la. fundet i folketælling Østra Karup 1850-1859
Hun blev gift med Bengt Svensson i Östra Karup den 27 Januar 1849  
Jeg har fundet hende i en folketælling Östra Karup 1850-1859. Her nævnes ikke i denne folketælling, at hun er flyttet fra et sted og til Östra Karup, hvorfor jeg går ud fra, hun er født der?
Men jeg kan ikke finde hendes fødsel i Östra Karup kirkebog.
Eller også er hendes fødselsdato forkert?
I kirkebogen for fødsler i 1818 er der flere Ved navn Christina. Hende, der kommer nærmest, er født d. 17 August. Men hendes far hedder ikke Per.
Men hvordan-hvis overhovedet muligt- finder jeg nu min "rigtige" Christine Persdotter
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Eva Morfiadakis

#1

Hej,

I FT 1880 står det f. 1818 i Östra Karup. De bor i Himmelslöf no. 8.

Det du får göra är att försöka följa henne bakåt i tiden från det du träffar på henne första gången. Det kan ge ett annat födelsedatum eller födelseförsamling.  Hon kan ha fått ett nytt efternamn om modern gift om sig.

Eva M
Eva M

Ingrid Andersson

Hej,
Christina Persdotter och Sven Bengtsson gifter sig den 27 januari 1849 i Östra Karup.
Giftomannen är Torparen Per Jönsson i Hemmeslöv tror jag att det står.

Källa:Östra Karup EI:1 (1849-1858) bild 44

Med vänliga hälsningar
Ingrid Andersson

Eva Morfiadakis

#3
Östra Karups kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13521/A I/6 (1835-1840), bildid: C0010162_00092

S. 81 Hemmeslöv No. 9

Här finns en Christina Persdotter f. 1818 16/? Hon kom från Båstad 1836 och flyttade dit igen 1840. Kanske är hon född där. Då blir det svårt att finna henne för Båstad kyrkoarkiv brann upp 1870 utom de delar som förvarades i Västra Karup.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#4
Östra Karups kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13521/C I/2 (1773-1823), bildid: C0010177_00175

s. 331

En Per Jönsson och Ellena Månsdotter får en dotter Christina den 27/12 1818. Denna Christina finns också på s. 81 som jag skrev tidigare.

Eva M

Ps Det finns inflyttningsattester för Östra Karup 1836 men de är inte scannade ännu. Inte heller AD har dem. Om hennes inflyttningsattest finns kvar skulle den kunna ge besked om det är hon som flyttar till Östra Karup 1836 från Båstad.
Eva M

John Lund Steffensen

Kære Eva og Ingrid.
Mange tak for jeres hjælp og anvisninger.
Giftoman, ja det var jo Per Jönsson i Hämmerslöf, som skrevet står ved vielsen.
Jeg var ikke klar over, at en giftoman normalt var faderen til bruden.
Man skal virkelig "holde tungen lige i munden", når man kigger/læser på side
81, billede 92!
Det er næsten som on, man skal være detektiv for at kunne tyde, hvad skrevet står.
Men der er jo en henvisning til pag. 60, og voila:
Hvad er at læse der:
Himmeslöfs Hus:
Per Jönsson, 1780 18/9. Har läkere bevis om bräklighet och oföran til arbete [uarbejdsdygtig?]
Elna Måns, 1775 5/5 bör slippa skat [skal hun slippe for at betale skat?]
Dat Christina 1818 27/12
Christina 1818 27/12 fra Hasslöf? 40 til Himmeslöf gården
Nu er det så bare underligt, at der konsekvent er oplyst i forskellige folketællinger, at Christina er født 13/8 1818.
Eva, jeg kan vel så konstatere, at Christina er født i Östra Karup 27/12 1818?
Iøvrigt: Christina flytter i en kort periode i 1887 til København. Ved hendes tilflytning til Ö. Karup d. er der skrevet p.331 i rubrikken "hvortil flyttet". Hvor er hun flyttet hen? Hvordan skal jeg tolke p. 331?
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Eva Morfiadakis

Hej,

Normalt brukade fadern vara giftoman eller om fadern var död en bror eller farbror. Finns det ingen bror eller farbror kan en arbetsgivare vara giftoman.

På s. 81 finns det två Christina Persdotter födda 1818. Det finns hon född 27/12 1818 och hon som kom från Båstad 1836 och tillbaka dit 1840. Hon har födelsedatum 13 men födelsemånaden syns inte.

Kanske är Christina Persdotter f. 27/12 1818 den rätta, kanske inte. Det kan ju vara så att prästen senare när han skulle skriva en ny hfl råkat ta fel födelsedatum.

Min sida s. 331 avser längst upp till vänster födseln 27/12 1818.

Per Jönsson är sjuklig och arbetsoförmögen, dvs han kan inte arbeta. De får därför slippa betala skatt.

S. 321 AI:14. Christina kom tillbaka och lämnade tillbaka sin flyttattest. Hon hade ingen fast adress i Ö. Karup. Hon vistades i Halmstad men där kunde hon nog inte bli mantalsskriven pga. att hon inte kunde försörja sig själv.  S. 317 hon har blivit fattighjon i Östra Karup

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Östra Karups kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13521/A I/8 (1846-1849), bildid: C0010164_00143

S 134 Himmeslöfshus. Där finns Per Jönsson. Hans dotter Christina har fått fel födelsedatum men det står gift med dr Sven Bengt.

Nu tycker jag det är bevisat att Christina Persdotter är f. 27/12 1818 i Ö. Karup.

Eva M
Eva M

John Lund Steffensen

Kære Eva.
Mange tak for din utrættelige hjælp!

Ja, "Min sida s. 331 avser längst upp till vänster födseln 27/12 1818.". 
Det ser jeg!

Hvor finder jeg: S. 321 AI:14. Christina kom tillbaka och lämnade tillbaka sin flyttattest. Hon hade ingen fast adress i Ö. Karup. Hon vistades i Halmstad men där kunde hon nog inte bli mantalsskriven pga. att hon inte kunde försörja sig själv.  S. 317   hon har blivit fattighjon i Östra Karup

Det er lige det, jeg ikke finder, disse to sider.

Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Eva Morfiadakis



John, du har AD, eller hur? Arkivdigital har husförhörslängd AI:14 i Östra Karup. I slutet av boken finns s. 321 och s. 317. Har man kanske missat att fotografera dessa sidor?

Christina P finns överst på s. 321 /överstruken/ och sist i förteckningen över fattighjon på s. 317.

Jag kan om du inte finner sidorna, göra en bild åt dig.

Eva M
Eva M

John Lund Steffensen

Kære Eva.
Nej, Jeg har ikke AD, men adgang til Riksarkivet. Der må jeg vel kunne finde det?
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Eva Morfiadakis

#11
Östra Karups kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13521/A I/14 (1884-1894), bildid: C0010170_00299

Östra Karups kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13521/A I/14 (1884-1894), bildid: C0010170_00295

Jag har också Svar.

Eva M


PS Jag menade att Christina P. fick fortsätta vara skriven i Östra Karup trots att hon fanns i Halmstad. Jag tror att det hade med den tidens regler för fattigvård att göra.
Eva M

John Lund Steffensen

Kære Eva.
Mange tak for disse henvisninger.
Mon hun døde i Østra Karup eller Halmstad socken?
Venlig hilsen, John Steffensen
Med venlig hilsen: John Lund Steffensen

Eva Morfiadakis

Hej 
Dog hon i Halmstad gick det meddelande till Ö Karup. Titta i nästa hfl på Fattighjonen eller Fattighuset om det står något.

Eva M
Eva M