Hvem var regimentet 2. JR 4/4

Startet af Peter Mikkelsen, 25 Jul 2015 - 19:56

Forrige emne - Næste emne

Peter Mikkelsen

Hej
Blandt mine forfædre har jeg to, som begge har været udsendt i Auxiliærkorpset, og tilsyneladende må have kendt hinanden. Spørgsmålet er hvor, samt hvordan jeg kommer videre i eftersøgningen.

Lægdsrullen indeholder de forskellige forkortelser, og herfra kan jeg bl. a. oplyse:
Jens Christensen, født 1784:
Rullen 1808: wed Ryt. 1808 S 2. JR 4/4, Rullen 1811: Batl. S 1808 2. JR 4/4
Rullen 1817: 1808 S 2. JR 4B, Rullen 1820: 1808 S 2. JR 4B
Han er i tilgang i kirkebogen 1815 som "Hjemkommen fra de Aneqterede", så han har som min været med i "Napoleons Danske Hjælpetropper" (1. Auxiliærkorps)

Thomas Christophersen, født 1792:
Rullen 1813: Regt. 1813 S 2. JR for 64-78 nr. 249 38/4
Rullen 1816: Regt. 1813 S 2. JR, Cavi 1819 2. JR 4B 24/19
Rullen 1819: 1819 ved AuxiliærC, S 1820 2. JR 4B

Det kan fastslås, at Jens var med i 1. Auxiliærkorps 1814, hvorfra han kommer hjem i 1815 (31 år), sammen med flere andre i øvrigt. Det kan ligeledes fastslås, at Thomas var med i Det Danske Armé kontingent i Frankrig i 1819 (27 år), hvor han i øvrigt er fraværende ved skiftet efter faderen. Her mangler vi kirkebøgerne.

Bogen "Napoleons Danske Hjælpetropper" af Poul Ib Liebe nævner både Jyske Regiment lette Dragoner og Jysk Infanteri Regiment, mens andre artikler omtaler Jyske Regiment. Styrkelisterne fra Rigsarkivet omtaler regimentet "Jutland".

Mit spørgsmål er derfor, hvad 2. JR 4/4 eller 4B dækker over, når jeg skal videre med søgning i de militære stambøger, hvor jeg håber at kunne hente mere specifikke oplysninger om deres udstationeringer.

Jeg har lånt Auxiliærkorpsets styrkelister 1818, men de oplyser kun de enkelte styrkers antal og ingen navne. Jeg har selvfølgelig søgt i Daisy efter regimentets stambøger, men får her ikke et entydigt svar på, hvilke arkivalier jeg skal bestille til Landsarkivet.

Jeg håber at kunne få hjælp fra anden bruger og takker på forhånd herfor.

Venlig hilsen
Peter Mikkelsen

Verner Bentsen

Hej Peter.

Jeg ved ikke om du kan finde brugbare informationer her (kan downloades)
http://www.kb.dk/e-mat/dod/113428010388.pdf

mvh Verner

Peter Mikkelsen

Hej Verner

Du skal have mange tak for tilsendte fil, som jeg har downloadet og vil gå i gang med at læse, og så må jeg se, hvad nyt bogen bringer.

Venlig hilsen
Peter

Jakob Ramlau

Det Korps der opholdt sig i Nordfrankrig 1815 -- 1818 bestod i betydelig Grad af 2ndet Jydske Infanteriregiment. De var vistnok garnisoneret i Aalborg før Afmarschen og opholdt sig saa i Bouchain. Der var ogsaa Kavaleri og noget Artilleri med. Saa jeg vil antage at 2. J maa være ovennævnte Regiment. Man udsendte ikke hele Regimentet. Vaupell opgiver at Styrken opstilledes som 2 Brigader, 1ste Brigade havde 3 Batailloner Infanteri fra henholdsvis 2nde Jydske, Dronningens og det Fynske Regiment. Det har i øvrigt nok været det sidste i hvilket H.C.Andersens Fader var med. Jeg har lykkeligt glemt hvor mange Batailloner  et Regiment dengang bestod af --  men 4 lyder ikke helt umuligt.

Peter Mikkelsen

Hej Jacob
Tak for din beskrivelse af Auxiliærkorpset i 1815-1818.
Venlig hilsen
Peter Mikkelsen