De affotograferede kirkebøger (nye og gamle)

Startet af Hanne Thøgersen, 19 Jul 2015 - 02:43

Forrige emne - Næste emne

Hanne Thøgersen

Det var en stor hjælp, da mormonernes affotograferede kirkebøger kom på arkivalieronline som ekstra mulighed for læsning. Nogle af de gamle affotograferinger kunne ikke læses, og her var mormonernes affotografering en hjælp.

Men for en hel del kirkebøgers vedkommende, var den gamle affotografering bedst, fordi den grå baggrund i mormonernes affotografering skaber manglende kontrast og derfor er svære at læse (i hvert fald hvis man ikke har et helt perfekt syn).

Derfor er det rigtig ærgerligt, at arkivalieronline ikke har valgt at overføre enten den mest læsbare kirkebog eller også både hovedministerialbog og kontraministerialbog for alle sogne. Selvfølgelig vil det være et stort arbejde at bedømme hver enkelt kirkebog, men vel ikke umuligt.

Som det ser ud nu bliver det vist herefter ikke til megen slægtsforskning for mit vedkommende

:( Hanne Thøgersen
Er også sendt til arkivalieronline@sa.dk
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning

Flemming Banzon

Hei Hanne !

Er helt ening med deg det er ikke til det bedre de nye fotograferinger der er lalt ut på nettet.

Mvh.
11755DK.

Lars Peter Stigsen

Hej Hanne.
Helt enig! For svagtseende er det en prøvelse!
Jeg har i mit program (Brothers Keeper) lagte en note for indførsler, fødte, viede og døde, det var let at finde tilbage hvis der var noget man var i tvivl om. I DISFORUM var det bare at skrive år for kirkebog- sogn herred, amt og oplags nr. når jeg havde spørgsmål vedr. f.eks. tydning. Nu er disse noter intet værd!

Venlig hilsen
Lars Peter
6240
Venlig hilsen
Lars Peter Stigsen
lps123@webspeed.dk