Findinge slægtens flytning fra Svendborg amt til Hjørring amt

Startet af Janne Jacobsen, 22 Jul 2015 - 15:09

Forrige emne - Næste emne

Janne Jacobsen

Jeg har brugt et par dage på at finde Henrik Nielsen /Findinge/ og hans fire sønner i lægdsrullerne.
Det er egentlig også problemløst at følge dem, men jeg undrer mig over hvornår de forskellige familiemedlemmer flytter fra Svendborg amt til Hjørring amt ifølge kirkebogen og lægdsrullen.

I kronologisk orden:

1816 føder Moderen Marie Rasmusdatter den yngste søn Erik Henriksen i Østerby, Øland sogn, Hjørring amt

1817 faderen Henrik Nielsen flytter fra Svendborg amt til Hjørring amt

1820 sønnen Niels Henriksen (født 1803) flytter fra Svendborg amt til Hjørring amt
1821 sønnerne Sophus Peter Frederik (født 1809) og Rasmus (født 1813) flytter fra Svendborg amt til Hjørring amt

Det undrer mig at familien ikke er draget samlet afsted og at så små børn er efterladt i en anden landsdel. Var det sædvanligt eller usædvanligt for den tid? Jeg har for nogle år siden læst - tror det var på fleng.dk at moderen skulle have været kammerpige for fru Scheel og at ægteparret Scheels flytning fra Fyn til Øland skulle være årsagen til at familien havnede i Vendsyssel. Sophus Peter Frederik er jo tydeligvis også opkaldt efter Hr. Scheel.

Herunder lidt henvisninger til lægdsrullerne hvis nogen er blevet nysgerrige eller bare har lyst til at tjekke om jeg har misforstået eller overset et eller andet.

Faderen Henrik Nielsen findes sidste gang i Svendborg amts hovedrulle 1815 lægd 22 nr 16 opslag 222 og første gang i Hjørring amts tilgangsrulle 1817 lægd 74 nr 113 opslag 81

Ældste søn Niels Henriksen er sidste gang i Svendborg amts hovedrulle 1818 lægd 22 nr 73 opslag 250 og første gang i Hjørring amts hovedrulle 1820 lægd 8 nr 379 opslag 86

De næste to sønner Sophus Peter Frederik Henriksen og Rasmus Henriksen findes sidste gang i Svendborg amts hovedrulle 1818 lægd 22 nr. 125 opslag 252 og nr 171 opslag 254 og findes første gang i Hjørring amts hovedrulle 1821 lægd 74 nr 133 og 134 opslag 346 - Her er anført "med Faderen", men faderen er jo allerede at finde i Hjørring amt i 1817.

Den yngste søn bliver født i Østerby på Øland i 1816 og findes indført i lægsrullen første gang i Hjørring amts tilgangsrulle 1817 lægd 74 nr 104 opslag 81.

Håber der en der har de vise sten.....

Hilsen Janne

Mikkel Eide Eriksen

#1
Hej Janne

De to drenge kan have været under lærekontrakt eller i tjeneste siden de først rejste efter forældrene.

At være i lære for at blive svend i et håndværk tog som regel 5-6 år og man startede efter konfirmationen. Der blev skrevet kontrakt, og det var strafbart at forlade sin læreplads utidigt. I en købstad vil lærekontrakten muligvis kunne findes i laugets arkiver, jeg er ikke klar over om de blev gemt ude på landet.

Tjenesteforhold blev som regel aftalt fra flyttedag til flyttedag, dvs. i halvårlige perioder, men jeg er også stødt på aftaler der varede et helt år, så det er ikke urealistisk at forestille sig længere perioder. Dette blev indskrevet i skudsmålsbogen, og det var ligeledes strafbart at fragå sin tjeneste før tid. Skudsmålsbøger er sjældent bevarede, men kan nogen gange findes på fx. lokalarkiver.

Endelig kan anmærkningen "med Faderen" betyde at lægdsrulleføreren først er blevet opmærksom på at drengen er flyttet med senere, og derefter har skrevet det ind.

mvh
Mikkel

PS: Har du fundet dem i afgangs- og tilgangslisterne i de to sognes kirkebøger? Det er muligt der er noteret noget.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Janne Jacobsen

Hej Mikkel

Tak for din input. Det fik mig til at søge igen, og det lykkedes at finde familien i tilgangslisten for Øland sogn som Findinge med Hustru og 3 børn, 40 år, Skovfoged, fra Brobygaard Fyn, oct. 1815.

Noget tyder altså på at familien først senere har fået amtspas mod kaution og derfor i første omgang er flyttet uden at meddele dette til "lægdsrulle-skriveren".

Hilsen Janne


Mikkel Eide Eriksen

Hej Janne

Godt at du fandt dem!

Det er i sådanne tilfælde at det bliver ekstra tydeligt at alting foregik manuelt med alenlange lister af navne og små noter som de "stakkels" myndigheder skulle sortere igennem og holde ajour. Det er ikke underligt at der ryger noget i svinget :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986