Hvem er den rigtige forældre (Plejefamilie)

Startet af Søren, 30 Jul 2015 - 17:21

Forrige emne - Næste emne

Søren

Hej folkens!

Jeg står i en situation hvor jeg skal finde den oprindelige far til min farfar (Jeg blev bedt om at finde ham af min far, da han var nysgerrig). Problemet er dog at de aldrig har fået oplysninger om ham - Sågar min farfar ved ikke hvem hans far var.

Min farfar hed "Verner Deele" oprindeligt, og er født 1. April, 1926 (Vedsted præstearkiv, Haderslev Amt, opslag 209, nr. 21)
Vi ved kun at den oprindelige far hverken hed Gravesen, Deele eller Bjørndal Madsen, og vi har kun den oplysning at han flyttede til USA, hvilket resulterede i at Verner blev født i en fødselsanstalt i Århus, og at han røg i plejefamilie.

Er der nogen der kan hjælpe med at finde den biologiske far, eller har råd til hvordan man kan finde ham?
- Det skal bemærkes at der i kirkebogen står navnet "Laurits" lige over "Johan Deele". Vi aner ikke om hvem Laurits er. Kan dette evt. være den biologiske far?

Tak på forhånd!
- Søren

Tine Susanne Olsen

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Inge Hedal

#2
Hej
Jeg forstår ikke din bemærkning om Lauritz lige over Johan.
Jeg læser fadderne:
Lauritz Grevsen, O. Jerstal
Johan Deele, Hjordkær
Christine Steffensen, Haderslev

Se opslag 16 i FT-1925, Over Jerstal i Vedsted sogn:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=100104#100104,15982673

Laurids Grevsen er opført sammen med familien Deele. Han er enkemand og slægtning. Han er født i 1855, så han er næppe barnefaderen. Kan han være fru Deeles far?

Hans død i Vedsted, opslag 183: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=202880#202880,38469700

Mvh. Inge

PS. Jeg finder det besynderligt, at drengen får plejeforældrenes efternavn.

Ja, fru Deele er født i Vedsted som datter af Lauritz Grevsen og hustru. Opslag 78:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=202875#202875,38468463


Søren

Jeg finder det også selv besynderligt at han fik plejeforældrenes navn - Og vores familie hedder Gravesen i dag, så det ser ud til at han et eller andet sted er skiftet tilbage til det oprindelige efternavn, som hans mor havde (Hun var født Gravesen, så vidt jeg kan se).
Jeg gad dog godt finde hans biologiske far. Vi ved som sagt kun at han kom i pleje ved familien Deele, og at hans far rejste til USA enten kort før eller kort efter fødslen af Verner.
Historien er meget kompliceret, og ikke engang min familie ved meget om det. Vi ved blot at hu nblev gift med en hr. "Bjørndal Madsen", som ikke er hendes biologiske far.

Jeg kan ikke finde hoved eller hale i det her med at finde den biologiske far, da det ikke giver mening fra mit synspunkt :s

Inge Hedal

Du skrev:
Verner blev født i en fødselsanstalt i Århus

Hans fødsel vil være noteret i det sogn, fødselsanstalten hører under. Prøv der.
Mvh. Inge

Inge Nissen

#5
Ved indførslen af fødselen i Århus (Sankt Johannes 1926-1926 opslag 33) står barnet med navnet Verner Deele Gravesen. At han får plejeforældrenes efternavn Deele allerede ved dåben i Vested kirke, skyldes vel at det allerede inden da var bestemt at de skulle være hans forældre. I kirkebogen er der en bemærkning om at fødselen også er anmeldt til Fredericia Trinitatis, i det sogn må moderen have boet 10 måneder før fødselen, så det er der barnet har fødehjemstedsret. Men jeg kan nu ikke se at fødselen er indført i kirkebogen for Trinitatis?

Venlig hilsen Inge

Jo alligevel (blev åbenbart forvirret af, at Trinitatis kirkebøger også omfatter Ullerup Landsogn) 1921-27 opslag 161, her er ikke nævnt noget navn på barnet, men Århus har fremsendt meddelelsen den 28.4., så da var han jo ikke døbt.

I noteringen fra Fødselsanstalten fremgår at moderen er skilt 12.10.1925

Mon ikke den eneste chance for at finde barnefaderen er undersøge om der er en faderskabssag?

Inge

Inge Nissen

#6
Fortsat

Det må vel være hr. Bjørndal Madsen hun er skilt fra 12.10.1925?

Hvis det var et andet sted end Sønderjylland skulle navneskiftet fra Deele til Gravesen være indført i kirkebogens notering om dåben, men i Sønderjylland er det jo det kommunale personregister, der er den officielle indgang til folkeregisteret, ikke kirkebøgerne. Jeg ved ikke hvordan en navneændring noteres i personregistret, når fødselen ikke er indført der, da barnet er født udenfor Sønderjylland.

Har du fundet hans konfirmation?

Inge

Jørgen Green

Hej Søren

På tidspunktet for skilsmissen - 12/10 1925 - var moderen gravid, men tilsyneladende ikke med sin ægtefælle. Jeg vil derfor foreslå, at du forsøger at finde skilsmissesagen i amtets arkiv i det amt, hvor ægtemanden opholdt sig eller i det amt, hvor moderen opholdt sig på tidspunktet for skilsmissen.

Hvis de boede i hver sit amt vil der som regel være oplysninger i begge amters arkiv, som kan føre frem til selve journalsagen med sagens akter. Hvis skilsmissen er sket ved dom, så vil der være en kopi af dommen i amtets arkiv.

Normalt vil det fremgå af kirkebogen, hvis barnet er blevet adopteret. Da dåben finder sted så kort tid efter fødslen, virker det som om, at anbringelsen i pleje og aftale om navnet har været aftalt før fødslen.

Famileretsafdelingen i ankestyrelsen (hed tidligere familiestyrelsen) har et kartotek over adoptioner og kan derfor hurtig afkræfte eller bekræfte, om han er adopteret. Hvis han er adopteret, kan de også oplyse, hvor og hvornår adoptionen har fundet sted samt adoptionssagens journalnummer. Selve adoptionssagen befinder sig i Justitsministeriets arkiv. Du kan kontakte dem via telefon eller mail.

Med hensyn til navnet burde der i pastoratsarkivet, hvis den ellers er bevaret, ligge en erklæring om at plejefaderen evt. den biologisk far har givet tilladelse til, at barnet fik navnet Deele og ikke moderens navn.




Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk