Hvor blev Mogens Brix født?

Startet af Keld Sørensen, 12 Jul 2015 - 16:41

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

En person i den yderste gren af mit slægtstræ.
De oplysninger jeg har: Han døde 23. juli 1971 næsten 74 år gammel.
Mogens Brix var uddannet lærer og arbejdede i ca. 20 år som underviser på broderen Torben Brix' Kostskole. Derefter underviser i en årrække på en kommuneskole i København. I sine sidste år var han ansat på Torben Brix' Kostskole i Kolin, hvor han også døde. (Oplysninger fra Politikens e-arkiv).
Har søgt i Politiets Registerblade, diverse FT'er samt kirkebøger fra Kolind, der desværre kun går til 1970 samt prøvet at finde oplysninger om Torben Brix, der måske kunne lede til noget familie.
Håber disse få oplysninger kan give et link til flere oplysninger!
Mvh.
Keld Sørensen.


Stina Kirkegaard Hansen

#1
Jeg har fundet Torben Brix i FT 1930. København - Købstad - Gentofte - Skt. Peders Vej (opslag 23).
Der står vist bare København under fødested?
Venlig hilsen
Stina

[vedhæfting slettet af admin]

Regelsen

Hej

Mogens Brix, * 24.08.1897 i Kbh., søn af assistent Carl Christian B. & Christine Andrea født Westerberg ....

Torben B., * 29.11.1899 i Kbh., Carl & Christine, stifter af T.B. skole 1931
Venlig hilsen
regelsen


Mette R Francke

#4
Hei

Foreldrene :

Carl Christian Brix , 4-4-1857 , Tyskland, Rendsburg
Stillinger: Assistent i Magistraten
Ægtefælle
Christine Andrea Brix , 10-6-1858 , København
Registrators kommentar: Noteret gift 01-11-1896

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1747157&searchname=polit_adv

Ft 1901 København Stockholmsgade ,oppslag 35


Mette
Mette R Francke

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kate Nielsen

Hej

På Gitte's link står der i Anmærkning:

V. 27/6-96 Jakobs K

Så vielsen af forældrene skal kunne findes i Kirkebogen for Jakobs Kirke den 27/6-1896

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Keld Sørensen

Flot - og mange tak for de mange henvisninger, som jeg nu skal til at bearbejde. Da jeg fik oplyst Mogens Brix' fødselsdato, ville jeg finde ham i lægdsrullen. Men de lykkedes ikke. I 1915 da han skal optages i rullen bor han på Hyldegaardsvej i Ordrup. Er det ikke under 1. udskrivningskreds? Eller...
Mvh.
Keld.

Else Salling

Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Keld Sørensen

Hej Else,
Tak for henvisningen. Jeg fandt den nævnte person - og broderen - under Lægd 23/Gentofte. Der er nogle for mig utydelige notater på lægdsrullen. Disse vil jeg lægge til tydning. 
Mvh.
Keld.

Keld Sørensen

Hej Regelsen,
Jeg ser af dit svar om »Hvor blev Mogens Brix født?«, at du har et detaljeret svar. Og tak for det.
Min nysgerrighed:
Er dine oplysninger fra Dansk Skolestat, udgivet omkring 1933, da jeg så formoder der er flere oplysninger også med portrætter. Hvis ikke det er tilfældet, hvor er oplysningerne så fra?
Mvh.
Keld.


Regelsen

Hej Keld

Kilden er korrekt - det er siderne 540 & 541 i bind IV (1934).
Venlig hilsen
regelsen

Keld Sørensen

Hej Regelsen,
Tak for din henvisning, så bliver det ikke nødvendigt at rekvirere alle de store, tunge bind fra biblioteket.
Mvh.
Keld.