Efterslægt til Rollo

Startet af Carsten Hviid, 13 Jul 2015 - 22:49

Forrige emne - Næste emne

Carsten Hviid

Hej eksperter i Forum
Et meget generelt spørgsmål, der drejer sig om "Efterslægt til Rollo", som sikkert er eksperterne bekendt ?

http://www.logy.dk/facebook/wp-content/uploads/2013/12/Rollo.pdf

Er der erfaring for, i hvor høj grad dette er seriøst ?
For en relativ nybegynder, som undertegnede, ser det jo tilforladeligt ud

Med venlig hilsen
Carsten Hviid

Karen Graabæk Møller

Hej Carsten

Begyndte egentlig dette svar med en helt anden vinkel, men efter at have kigget lidt på hvorfor du mon var interesseret i Rollo, tror jeg måske at jeg ved hvorfor (og tilgiv mig hvis jeg har forhastet mig her  :) ).

Jeg kan se at din kilde har et link mellem Rollo og hertugerne af Normandiet og slægten Hvide. Jeg ved ikke om det er det der interesserer dig, men det er det jeg først faldt over...

Det er en interessant vinkel. Men som jeg gør ved alting, tjekker jeg sådan en informations herkomst. Og når man googler andre kilder - Wikipedia, min egen "darling" som er Hull (http://www.hull.ac.uk/php/cssbct/cgi-bin/gedlkup.php/n=royal?royal19629) og andre links som kommer frem når man søger på Knud 2. den Hellige - ser det ikke ud som om der er alt for meget kød på historien om at Knuds datter Cæcilie skulle være mor til Inge som blev gift med Asser Rig.

Mit råd til dig ang. denne kilde er at undersøge alle de forbindelser der påvises, og finde ud af om der er kilder bagved der understøtter teorierne. Og pas på, nogle har måske bare kopieret fra denne kilde eller omvendt...

Når du nu selv skriver du er nybegynder, vil jeg give dig det råd mht. ting der er lidt nyere end den omtalt sag: Tjek selv alt - slå det op i kirkebøger, folketællinger og andre steder. Du må aldrig uden kritisk sans stole blankt på noget som helst. Selv ikke "professionelle" slægtsbøger er uden fejl - det har jeg selv en slægtsbog der beviser utallige gange!!

Håber dette ikke har skræmt dig helt væk fra slægtsforskningen!! Og husk nu, man kan i princippet medtage alt, bare man husker at gøre opmærksom på at kilden er usikker eller at det er en teori!

God fornøjelse
Karen G. Møller

Ole Munk

Hej Carsten

Jeg bladrede ned gennem listen og kunne se, at jeg "kender" nogle af personerne.

Hvis vi starter bagfra, men efterkommer nr. 1309 Christen Pedersen Damsgaard, så går det fint til og med hans farmor: Efterkommer nr. 852 Johanne Pedersdatter - hendes mor er ifølge listen 687 Gertrud Sørensdatter Kjærulf. Men 687 er faktisk hendes mormor og der mangler en Marin Pederdatter mellem dem. Men det er måske ikke verdens største fejl.

Fra 687 Gertrud Sørensdatter Kjærulf, så går det fint over hendes mor 567 Else Andersdatter Kjærulf (hen er en af mine aner, derfor har jeg interesseret mig meget for forbindelsen) indtil vi kommer til hendes mormor 499 Marin Bertelsdatter. Marin Bertelsdatter gør listen til en datter af 457 Karen Lauridsdatter Udsen gift med Bertel Andersen Hørby. Der er intet som helst belæg for den forbindelse - jeg har selv noteret følgende:

Ifølge Værnfelt er Bertel Andersen Hørby far til de to søstre Marin og Karin Bertelsdatter, der bliver gift med brødrene Anders Andersen Kjærulf og Peder Andersen Kjærulf - Værnfelt leverer aldrig nogensinde skyggen af et bevis - og forbindelsen holder næppe, da

1) Fru Ingers søn Bertel Andersen Hørby kan kronologisk næppe være far til den Marin Bertelsdatter, gift med Anders Andersen Kjærulf, da deres søn Bertel Andersen fødes 1528 (ifølge Kjærulfske studier). Det holder ikke, når vi regner med, at fra Inge var født 1475-1480 og Bertel Andersen dermed født i slutningen af 1400 tallet. Han kan ikke have fået en datter, der bliver mor allerede i 1528.

2) Desuden nævnes søstrene Marin og Karen Bertelsdatter ikke som arvinger efter Bertel Andersen Hørbys hustru Karen Lauridsdatter i forbindelse med arven af gården i Sahl. Se Ole Færchs artikel "Fru Inger fra Suldrup" i Personalhistorisk Tidsskrift 2003:2 side 130


Nu er jeg så heldig, at også Karen Lauridsdatter Udsen er en af mine aner, så jeg fulgte også lige hendes vej. De første mange led op til 371 Esge Olufsen Bild ser rigtige ud, dog vil jeg lige nævne, at det ser ud til, at der mangler en Anders Esgesen Frost mellem 399 Inge Esgedatter (hedder nok Inger Andersdatter) og 385 Esge Frost.

Jeg har ikke selv forsket videre end Esge Olufsen Bild, som DAA 1888 kalder Esge Udsen. Men her er muligvis nyt i  "Strangesønnerne", af Sigvard Mahler Dam, Personalhistorisk Tidsskrift, 1993. Som jeg ikke selv har haft fat i endnu. Nu er man også kommet så langt tilbage i tiden, at der skal trædes særdeles varsomt, som Karen også skriver. Selv vil jeg ikke godtage forbindelsen herfra tilbage til Rollo, uden at hvert eneste led er endevendt og der findes kilder, der sandsynliggør det.

vh Ole



Carsten Hviid

Hej Karen Graabæk Møller
Mange tak for dit udførlige svar.
Jo, du har ganske ret i din formodning.
Det er linket til Hviide-slægten, der er baggrunden for mit generelle spørgsmål.
Jeg har nogle forfædre (veldokumenterede) i Rollo listen.
Håbede "at kunne springe over hvor gærdet er lavest" !
Jeg tager dine mange fine anvisninger ad notam
Mvh
Carsten Hviid


Hej Ole Munk
Også mange tak til dig,fordi du har givet dig tid til en god vejledning.
Jeg var meget i tvivl om jeg i det hele taget, offentligt, kunne tillade mig at bede om en professionel bedømmelse af den ret omfattende Rollo-tavle.
Men jeg konkluderede, at var den blevet udgivet for blot ganske få år siden, havde det været i bogform.
Og i så fald, var den blevet udsat for en almindelig negativ/positiv kritik fra sagkyndige.
Jeg husker de mange fine råd jeg her har fået
Mvh
Carsten Hviid