Carslund fra Drejø / Ærøskøbing

Startet af Berit G. Andersen, 20 Jul 2011 - 14:37

Forrige emne - Næste emne

Berit G. Andersen

Stenhugger og slagter Christopher Frederiksen Carslund (f. ca. 1764) gifter sig i 1795 med Anne Marie Hansdatter (f. ca. 1773) på Drejø. I 1797, 1800, 1803 og 1809 får de børn i Ærøskøbing sogn. Christopher Frederiksen Carslund dør i Ærøskøbing i 1816.

Jeg søger oplysninger om, hvor Christopher Frederiksen Carslund er født, ligesom jeg er interesseret i oprindelsen af navnet Carslund. Det staves i samtiden lidt forskelligt, f.eks. Kauslund i folketællingen 1803, men ellers primært Carslund.

Thestrup-Bjørn

#1
Jeg ved godt, at nedenstående skifteuddrag ikke giver dig noget om Carslund – men hvis du ikke har "ramt" uddraget, får du det her:

Hans Jensen, Drejø, V489, 28.04.1817
enkemand efter Karen Hansdatter
Hans Hansen, 41 år
Karen Hansdatter ~ Niels Rasmuissen, husmand, Drejø
Karen Hansdatter ~ Niels Jensen, Ballen
Anne Marie Hansdatter enke efter stenhugger Christopher Frederiksen, Ærøskøbing
Hvedholm skifteprotokol, Drejoe del, 1794-1832

kilde: http://www.karins-historie.dk/skifter/hvedh.htm

------

Hvis Christopher er slagtermester, må han have fået borgerskab i Ærøskøbing.

Hvis der ellers findes en borgerskabsprotokol, må hans fødested være anført deri.

Med fornavnet Christopher kunne han jo egentlig være født på Drejø - dem er der nemlig mange af på øen.
Jeg har mange forfædre på Drejø.

-------------
På Fyn er der et sogn ved navn Kavslunde.
----

Her er en anden, der forsker i samme


http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?7,668909,668917
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Berit G. Andersen

Tak for din besked!

Skiftet bekræfter mine antagelser om forældrene til Anne Marie, men jeg kendte ikke til dit, så tak for det.

Jeg har forsøgt at finde en fødselsangivelse på Christopher på Drejø, i Ærøskøbing og dertil i Kavslunde sogn - desværre uden held. Jeg har netop bestilt borgerskabsprotokollen, og jeg håber, den kan give nogle oplysninger.

Sanne kender jeg i anden sammenhæng, så hende napper jeg lige fat i  :D


Thestrup-Bjørn

Det ser ud til, at der er et Kauslund i Schleswig-Holstein, Tyskland

- se her http://travelingluck.com/Europe/Germany/Schleswig-Holstein/_2892028_Kauslund.html#local_map


Men om han finder vej derfra og helt til Drejø for at finde sig en kone er så et stort spørgsmål.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Berit G. Andersen

Det er en interessant teori. Så langt er der jo heller ikke over vandet fra Flensborg-kanten til Drejø.

Jeg er kommet i forbindelse med Sanne, men hun har ikke umiddelbart kunne hjælpe mig længere tilbage med navnet. Jeg sætter min lid til at borgerskabsprotokollen kan kaste mere lys over sagen.

Hvis det har noget på sig med Kauslund i Slesvig, så kan jeg (endelig) komme lidt væk fra forskningen i de ærøske forbindelser. De har en vis tendens til ikke at gifte sig med nogen uden for øen, og det var lige før, at Drejø-forbindelsen var helt eksotisk :D

Shari Jensen

#5
Vil gøre opmærksom på at Anne Marie Hansdatter´s søster som var gift med Niels Rasmsussen (væver) på Drejø hed Maren, ikke Karen.

Maren Hansdatter er min 4 x tipoldemor, og jeg søger også mere info om hendes svoger, stenhuggeren og slagteren i Ærøskøbing.

NB. FamilySearch har ca. fem forskellige stavemåder af hans efternavn.   :o


Indsidder Hans Jensen på Drejø, 28-04-1817, V-489b (493)
enkemand efter Karen Hansdatter, sad i uskifte bo
Hans Hansen, 41 år
Karen Hansdatter ~ Jørgen Larsen på Avernakø
Maren Hansdatter ~ husmand Niels Rasmussen på Drejø
Lene Hansdatter ~ Niels Jensen i Ballen
Anne Marie Hansdatter enke efter stenhugger Christopher Frederiksen i Ærøskøbing
Alle er myndige og skifter selv.

Shari Jensen

Her er sønnen Hans ved FT 1845. 

Og vel sønnesønnen (opkaldt efter farfar) i samme husstand.

https://www.danishfamilysearch.dk/cid5486791

Shari Jensen

Jeg har set lidt på sagen, og der er ingen tvïvl: familienavnet staves Carslund.