Söker Ingerd Carlsdotter, född 1834 i Hunnamåla i Blekinge samt tre barn

Startet af Leif Naetterlund, 08 Jul 2015 - 19:09

Forrige emne - Næste emne

Leif Naetterlund

Hej
Jag vet att jag egentligen har för lite uppgifter om de jag söker men jag gör ett försök ändå;

Änkan Ingerd (Ingierd?) Carlsdotter utvandrar 29/12 1911 från Hunnamåla, Blekinge i Sverige till Danmark, 77 år gammal. Hon är född 23/4 1834 i Hunnamåla.

Före henne har hennes dotter Carolina Svensdotter (född 12/10 1873 i Hunnamåla) utvandrat den 19/7 1899. Sen sonen Viktor Svensson (född 17/2 1877) den 6/7 1899 och dottern Elin Svensdotter (född 17/3 1871) den 17/1 1902

I folketaellinger har jag hittat en annan av Ingerds söner som utvandrade redan 1885; Olof Svensson (född 23/5 1868) som jobbade som tjänstekarl i Lyngby, Köpenhamn till 20/1 1893. Han återvänder kort till Sverige och gifter sig med Mathilda Jönsson från Ronneby innan de återvänder till Danmark 27/11 1894. De bosätter sig i Trinitatis Sogn, Sokkelund Herred, Köpenhamn.

Men vart har de andra fyra tagit vägen? Flyttade de till Olof? Modern Ingerd flyttade med största sannorlikhet till någon av sina fyra barn i Danmark.

Med vänlig hälsning

Leif

Eva Morfiadakis

I den danska invandrar databasen finns det en Viktor Svensson f. 1877 i Ronneby. Han uppges ha varit i Danmark sen 1900. Han blir dansk medborgare 1914 och bor då i Kappel sogn i Maribo amt.

Se ddd.dda.dk

Tyvärr kan ja inte leta vidare eftersom jag just nu inte har tillgång till min dator bara min mobil.

Eva M
Eva M

Leif Naetterlund

Tack Eva

Verkar som det är samme Viktor Svensson om man gör antagandet att man ändrat födelseort till Ronneby som ju är en stad inte långt ifrån Hunnamåla. Men hittar honom inte sen i kyrkboken för Maribo Amt (eller söker jag fel?)

Har dessutom förgäves letat efter Elin Svensdotter och hennes syster Carolina i Indfödsrettetilldelinger och Arbetsuppehållsböckerna i den Demografiska Databasen men trots att jag letat igenom alla Svensson och Svensdotter så verkar de inte vara registrerade.

Jag visste att det skulle bli svårt att hitta dem. (Ingerd är f.ö. min mormors mormor)

Leif N

Eva Morfiadakis

Du får söka i vigsel boken  för Kappel sogn om han har gift sig där efter 1900. Det finns folkräkningar 19O1, 1906, 1916, 1921, 1925, 1930.
Du söker på sa.dk. Det finns instruktioner hur man laddar ner bildläsaren till java. Det finns också danishfamilysearch.dk.

Vad gäller systrarna så gifte de sig antagligen med danskar och behövde då inte söka medborgarskap. Gifte de sig med svenskar som sökte medborgarskap omfattade hans ansökan hustrun och omyndiga barn.

Systrarna kan ha fått opholdsbog i annat amt som inte är registrerat om de inte finns i invandrardatabasen.

Kolla i politietsregisterblade.dk om någon av dem varit i Köpenhamn.

En gissning är att modern varit hos en dotter men det kan vara fel.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hej,
Tveksamt om det är rätt Viktor S jag fann. Det finns nämligen en Viktor S. född 1877 i Ronneby landsförsamling som utvandrar till Danmark 1903. Denne kan möjligtvis ha varit i Danmark redan 1900 men inte fått sin attest förrän 1903. Det blev ju svårare för yngre män att utvandra när den allmänna värnplikten infördes.

Karolina S. har födelse församling Öljehult i emiweb. Kanske ligger Hunnamåla där. Källa: emiweb.

Eva M
Eva M

Leif Naetterlund

Hej Eva
Hunnamåla ligger i Öljehult socken.
Beträffande om det är rätt Viktor så får jag väl försöka leta upp denne person i Husförhörsböckerna i Ronneby. Hittar jag en Viktor där så står jag på noll igen. Konstigt egentligen att den fjärde brodern, Olof Svensson, finns registrerad bägge gångerna han flyttar till Danmark och inte de andra. Olof Svensson finns också med i ett danskt släktträd upplagt på My Heritage på nätet. De andra syskonen och modern är inte omnämnda där heller.
Leif

Eva Morfiadakis

Han från Ronneby var f. 31/12 1877. Din Viktor finns inte registretad i emiweb.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#7
Jo, han finns registrerad 1900 i SCB:s emigrantregister som utvandrad från Öljehult.

Torparänkan är registrerad som Ingerd Karlsson 1911.

Eva M
Eva M

Leif Naetterlund

Har hittat den nu säkert felaktige Viktor i Födelseboken för Ronneby;
Hans mor hette Cecilia Isaksdotter.

Beträffande efternamnen så har jag också konstaterat att de flesta ändrade sina efternamn vid 1900-talets början från -dotter till -son. Elin och Carolina kan också mycket väl ha fått efternamnen ändrade till Svensson vid den här tidpunkten.

Leif

Eva Morfiadakis

Vi fick ju en namnlag 1900 eller om det var 1901 som syftade till att ta bort patronymen och ge alla i familjen samma efternamn, dvs faderns. Därför blev dottern också son.

En gissning är att döttrarna blev Svensson/Svensen eller Svendsen i Danmark. Sen gifte de sig nog och fick nya namn. Alltid svårare att finna utvandrade kvinnor.

Eva M
Eva M