"Forvalter Iversen" på Holbæk Ladegaard

Startet af Egon Hansen, 27 Jun 2015 - 20:56

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Min mormor er født 23 april 1870 i Granløse, Holbæk amt. Moderen opholdt sig 10 m.dagen på Holbæk Ladegaard og udlægger forvalter Iversen på Ladegården som barnefar.
I afgangslisten for Tv.Merløse afgangsliste oplyser at Lisbeth Larsen rejser fra sognet 1 nov 1869.
Der er ingen Iversen som forlader sognet men  Ladegården får ny forvalter 1 november.Han kommer fra en stilling som løjtnant af reserven i København.
Der er ingen "Iversen" i Lægdsrullen for Tv Merløse 1860 til 1870, og ingen i Folketællingen 1860 eller 1870. og der nævnes så vidt jeg kan se i bevarede arkiver for ladegården, noget navn på en forvalter umiddelbart før november 1869. og der er ingen fadderskabssag i Holbæk amt.
Oldemor afleverer sin lille pige hos sine forældre i Rejstrup huse, Holmstrup sogn, Holbæk amt og rejser til København 20 maj 1870.
Nogen som har et tip om hvor jeg finder oplysninger om Oldefar ?
Mvh Egon Hansen 

K. Thidemann

Hej


Kun et bud, der ikke er undersøgt.
Jeg tror ikke forvalteren står i Lægdsrullen.

Holbæk, Ods, Vig, Kjeldstrup, En Gaard, , FT-1880, c6883
Hans Iversen 37 Ugift Husfader landbrugskandidat  Skrave Sogn Haderslev Amt 
Hans Frederik Hansen 25 Ugift Forvalter  Egebjerg Sogn Holbæk Amt 
osv .......
mvh K.Thidemann 9000

Egon Hansen

Nej, "forvalter Iversen" står ikke i lægdsrullen for Tv Merløse, men den forvalter Iver Quistgaard  som tiætræder 1 november 1869 er fundet i lægdsrullen.
Den mand som var ansat som forvalter i 1860 køber en gård i sognet og får et barn døbt i 1866 (så vidt jeg husker).
Der meget fine til- og afgangslister i kirkebogen.men ingen "Iversen" i efteråret 1869.
Oldemor tjente på Ladegaarden og fik i 1868 en pige, Her var den udlagte barnefar hendes forlovede, men han stak af til Amerika før datteren blev født, Oldemor afleverede den lille pig hos sine forældre og vendte tilbage til Ladegaarden. Når hun måtte forlade sin plads da hun blev gravid igen havde jeg en formodning  om at at det var på grund af barnefaderens stilling på gården, og da gården fik ny forvalter samtidig kunne det jo være HAM, som hun også udlagde, men hvem var forvalter i somren 1869?
Eller var der bare et dæknavn hun opgav ?
Mvh Egon

Christian Grøndberg

#3
Kære Egon.

Jeg følger med spænding denne tråd, og jeg erindrer også at have søgt efter en løsning for et par år siden uden held.

Jeg kiggede lidt på sagen igen i aftes. Selvom computeren er slukket, og jeg nu skriver på telefonen, får du et par tanker, som jeg tror, du kan bruge. -- Frit fra hukommelsen

I FT-1855, '60 og '70 er forpagteren Hr. Dons.

I FT-1860 er godsforvalteren Sylvester Koldbye, mens avlsforvalteren er Fogtmann.

I FT-1870 er avlsforvalteren Iver Quistgaard, mens det ikke ser ud til, at der er andre forvaltere. Koldbye findes stadig i området, men har nu andre titler andetsteds. Koldbye er nok blevet eneforvalter mellem 1860 og 1870. Inden fratrædelsen.

I afgangslisten i 1869 ca. nr. 80, så vidt jeg husker, står der en kommentar: hos Forvalter Koldby. Altså må den senere justitsråd Koldbye have været forvalter i 1869, men ej i 1870. Jeg tror, han blev afløst af Iver Q. i løbet af 1869.

Jeg tror ligeledes, at din oldemor henviser til Iver - uden at gisne om sandheden i dette, da det måske, men dog ej sikkert var sandt. Der henvises til nuværende titel og ikke titlen på 10-månedersdagen inden fødselen.

Vi kan nok ikke komme det meget nærmere uden en faderskabssag eller andet.

Med venlig hilsen
Christian



Egon Hansen

Tak for mailen.
Det var Fogtmann  jeg fandt som gårdejer i sognet, og som fik et barn døbt omkring 1865,
Oldemor, Lisbeth Larsdatter tjente hos forpagter Dons. hendes afgang står på AO 71 i afgangslisten som nr 64.
Ivar Quistgaard kommer iflg lægdsrullen til Ladegaarden 1 november 1869 fra København, fra en stilling som Løjtnant af reserven.men hvis den godsforvalter Kolbye, har fungeret som avlsforvalter indtil november 1869, hedder han jo ikke Iver, og mon løjtnanten har opholdt sig på hos Dons før han fik forvalterpladsen? og hvorfor måtte hun rejse fra sin plads den anden gang hun blev gravid? Den første gang blev hun jo tilsyneladende i pladsen, bortset fra den korte periode, medens hun fik sit barn.
Og hun rejste ikke "frivillig", hun fik en anden plads, men der blev hun kun en måned, da man der opdagede hendes tilstand måtte hun også rejse derfra.
Mon "forvalter Iversen" skulle dække over den virkelige barnefar? Sæt nu det var forpagter Dons selv som var kommet for nær til sin tjenestepige?
Med til historien hører at hun havde 2 drenge, som også havde ophold hos hendes forældre, men der var fadderskabssager, foranlediget af Holbæk amt, da bedsteforældrene søgte bidrag gennem Holmstrup kommune!
Mvh Egon