Hvor skal jeg i grunden starte?

Startet af Teis Thomsen, 03 Mar 2011 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Teis Thomsen


Hvad: Faderskabssag

Hvor: Viborg(måske)

Hvorfor dette spørgsmål:
Jeg har skrevet til Viborg, da jeg bor i Rødby, for at spørge efter denne sag, og har fået at vide at "du kan uden videre komme på Landsarkivets læsesal, og arbejde med sagen. Her kan du både kigge i den originale kirkebog(er gjort) fra Rigshospitalet samt prøve at søge efter faderskabssagen i Københavns Overpræsidiums AJ-register, som er opstillet i Landsarkivets publikumsmagasin."

Men, - jeg synes at jo mere jeg forsøger at få klarhed over HVOR jeg i grunden skal tage hen for at søge, - jo mere forvirret bliver jeg.
På SAs hjælpesider står der "faderskabssagen blev som regel ført i det amt, hvor faderen boede. Du skal derfor finde faderskabssager i amtsarkiverne i landsarkiverne." - - - derfor skrev jeg til Viborg.

Men, i en mail fra arkivaren i Viborg bliver jeg "sendt" til Kbh.

- er der en venlig sjæl der kan lede mig på rette spor?
og, - kan sådan en sag sendes til eks. Nakskov bibliotek?(det er med i ordningen).

Det handler om en sag fra 1929, moderen bor og bliver besvangret i Viborg, tager til Kbh. og føder på Rigshospitalet. Tager herefter tilbage til Viborg for en tid, og bor hos forældrene(formodentlig medens faderskabssagen bliver afgjort). Hun flytter ca. et år senere til Kbh. igen hvor hun bliver gift(ikke med barnets far).
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Kim Melchior

Hej,

Jeg ved daarligt hvad jeg skal sige. Jeg havde en situation hvor tror at kvinden var besvangret i Fredericia, hvor moderen var fra. Barnet blev født i Fredericia. Faderen var fra Aarhus. Moderen flyttede til København hvor hun fik arbejde, mens barnet blev i Fredericia. Faderskabs sagen blev ført i København og ifølge nogle af papirerne fra sagen saa arbejdede faderen i Randers mens sagen kørte.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Teis Thomsen


117 der har læst, - måske jeg skulle være mere præcis.

Skal jeg søge i København eller Viborg?
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Jørgen Sørensen

Teis, når der er flere end 100, der har kikket ind i METODER OG TEKNIK, er det muligvis af den samme grund, som jeg havde, nemlig "hej her er måske et godt tip, til MIT problem".

Nu er faderskabsager ikke bare lige. Og når du fra arkiverne bliver henvist til "de andre", er det jo bevis for, at det igen er rigtigt.
Jeg vil holde øje med dit indlæg, måske kan jeg (og andre) få et hint til, hvordan vi gør.

Til eks. Min mormor født hemmelig på D.K.F. københavn, da hun er ca. 25 rettes KB, jeg får moderens navn og 10 mdrs dag. Fint nok.
Mormor = Hansen, moderen = Henriksen, sted Sæby ved Sorø.

Hedder faderen Hans eller Hansen?
Er han fra Sæby eller et nabo sogn?
Er der rejst en faderskabs sag?
Og hvis, hvor??
Det indskrænker sig til LAK, hvis faderen da ikke er fra Fyn ;)
Pt har jeg 3 ukendte udlagte barnefædre. Venter spændt på det udløsende tip.
Venligst Jørgen - 2300

Anette Eriksen

Hej Teis,

Har du mon fundet barnets konfirmation? Her har jeg været heldig et par gange, at faderens navn har stået, selvom det ikke var oplyst ved fødslen.

Ellers synes jeg, at du skal forsøge at kontakte Landsarkivet på Jagtvej i København og spørge til, hvad deres bedste bud er. Hvis du da ikke allerede har gjort det.

Håber det lykkes.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Teis Thomsen

Til Anette,
nej jeg har ikke kontaktet Jagtvej, kun på SAs side, hvor jeg som jeg beskrev i starten blev mere forvirret en hjulpet, men det var jo en mulighed, tak for det.
Konfirmationen, ja jeg har prøvet, men her står kun adoptivfaderen.

Til Leif,
kan jeg nu stole på det :)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Jeg kan godt forstå du ikke vil rejse forgæves rundt til arkiverne, det koster penge.

Jeg vil anbefale dig, at gå ind på statens arkivers hjemmeside og spørge arkivaren, giv endelig alle de oplysninger du har og hvad du gerne vil finde. Jeg er sikker på du vil få et godt svar hvis det findes, så du kan tage til det rigtige arkiv. Jeg har søgt hjælp den vej og fik et svar at gå videre med.

Daisy kan være vanskelig for begyndere, men den er en god hjælp, så prøv at sætte dig ind i det.

God weekend
Hilsen
Grethe Elten Mortensen

N.B. Der sidder rigtig mange dygtige hjælpere, som hjælper, det ved jeg af erfaring. Derfor vil jeg bede dig om en ting, tænk over hvilke ord du skriver. En skrevet sætning kan virke forkert, hvis de forkerte ord er brugt, og så vil ingen hjælpe, hvilket jeg godt forstår. Dette er sagt i en venlig mening. Og kommer der et svar du ikke syntes om, så ignorer det

Teis Thomsen

Hej Grethe,

tak for et bahageligt og godt svar, det vil jeg gøre.

til det sidste - blot svært når min tvilling fra et tidliger liv får tændt op under mig :)

God weekend
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Det er nødvendigt, at tænke over hvad man skriver. Vi er alle frivillige og behøver ikke svare .

Du mister altså megen god hjælp, hvis ikke du får "styr på din tvilling".

Mange hilsner
Grethe Elten Mortensen

Peter Bøjesen Jensen

Hej Theis

Jeg synes fadderskabssagerne er rimeligt besværlige.

For det første er det som du skriver om svært at finde ud af, hvor man skal søge. Så vidt jeg har fundet ud af, skal sagen søges, der hvor faderen boede, og han kan jo evt været flyttet mange steder hen efter at han har gjort pigen/damen gravid.

Noget andet er, om der overhovedet er noget at finde. Hvis moderen ikke har villet oplyse faderen
eller ikke ville søge om forsørgelsesbidrag, er der sandsynligvis ikke noget at finde overhovedet.

Selv har jeg en oldemor, som fik et barn uden for ægteskabet, da hun var helt ung. Hendes forældre sørgede for hende og barnet, og hun har aldrig villet ud med hvem der var far til barnet.

Jeg kan anbefale dig at læse vejledningen her: http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/faderskab_-_en_vejledning
Jeg kan også anbefale dig evt. at låne/købe bogen Find din slægt - og gør den levende af Jytte Skaaning & Bente Klercke Rasmussen. De skriver også noget om fadderskabssager.

Og ellers held og lykke med din søgning.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Kathrine Tobiasen

Jeg har desværre været nødt til at slette nogle indlæg i denne tråd, som bevægede sig ud over grænsen for almindelig god opførsel og udartede i rent personfnidder.

Vi bør i Forum gå ud fra, at hvis folk stiller et spørgsmål, er det fordi de har brug for hjælp og gode råd til at komme videre med deres forskning. Vi skal ikke forfalde til personlige udfald og mistænkeliggørelse af hinandens motiver.

Synes man ikke at en given person har fortjent éns hjælp, så holder man sig simpelthen fra tråden. Det er aldeles frivilligt, hvor man vælger at placere sin indsats. Så enkelt burde det være!

God fredelig weekend til alle  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Egon Hansen

Min oldemor fik fire børn med forskellige fædre, og afleverede dem alle hos sine forældre i Holmstrup,Holbæk amt inden hunh drog til næste tjenested! (1864 -1870). Første gang hun blev med barn var medens hun tjente på Demstrup ved Randers.
Ved fin hjælp fra en arkivar på LAK fandt jeg en allimentationssag. Bedstewforældrene havde søgt hjølp hos Holmstrup farrigvæsen som så gennem Holbæk amt søgte Randers amt om refusion. Randers amt fandt den "formastelige" og da oldemor aflagde ed på at hun han kunne være faderen, måtte han betale!. Jeg kunne så fra sagen blev klarligt til medio 1872 følge udbetalingerne fra Holbæk amt. Nøste fadderskabssag var indenfor Holbæk amt. "Synderen" bekendte med det samme, og barnet fik hans efternavn.(1867) tredie gang den var gal, måtte man desværre konstatere at den udlagte barnefar var rejst til Amerika. (Det skulle være korrekt, hun har selv fortalt det til et barnebarn, min mor!)Hun tjente på dette tidspunkt på Holbæk Ladegård, men opholds sig ved fødslen hos en arbejderfamilie som havde taget hende i huset mod betaling fra dåttigvæsnet-Efter fødslen ( og aflevceringen af barnet hos forældrene i Holmstrup) kom Marie tilbage i sin plads på Ladegården. Da det imidleertid kort efter var galt igen, måtte hun forlade sin plads 1 novenber 1869.
Ved fødslen 23 april i Granløse opgav hun som barnefar "forvalter Iversen" på Ladegården!
Her skulle sagen så være klar, troede jeg!
Men Ladegården fik ny forvalter 1 nov 1869, og jeg kan ikke hverken i Lægdsrulle eller i til- og afgangslisterne i Kirkebogen (som for en gangs skyld ser ud til at være førd omhyggeligt) finde nogen afgåede som hed Iversen.
Ingen fadderskabssag. Den sædvanlige procedure,aflevere barn, rejse. Denne gang til københavn, hvorfra hun kommer tilbage 14 måneder senere, og gifter sig med forældrenes gamle nabo!
Sa ophører betaling af allimentationsbidraget fra kommunen(eller var det amtet som betalte?)
Ingen børn i dette ægteskab,Marie blev enke 6 år senere.
Marie var nu blevet 36 år og giftede sig med en mand på 21. fik er barn med ham og blev skildt på grund af at var voldelig når han (ofte1) havde drukket for meget.
En trist skæbne,ja. Hun døde i 1911 på fattighuset.
Den pige hun dødte i Granløse i 1870 er min mormor. Men hvor p..... lavede hun i 14 måneder i København? Jeg har ikke kunnet finde hende i politimandtallerne. Og var det det rigtige navn hun havde udlagt som barnefar?
Allle tips modtages med taknemmelighed. men som det ses er eftersøgningen af fædre ikke altid lige let.
I de fleste tilfælde med udlagte fædre er Lægdsrullerne det bedste spor, men her gik den altså ikke!
Hvorfor? var det et fiktivt navn eller var han blevet slettet af rullen før han forlod Ladegården som ligger i Tveje Merløse sogn?
Mvh Egon Hansen

A. Koefoed Westh

Hej!

I 1979 udsendte Personalhistorisk Tidsskrift et jubilæumshæfte (1879 - 1979), som bl.a. indeholder en grundig artikkel vedrørende fadderskabssager. Den er forfattet af Hans H. Worsøe, som har vejledt et utal af slægtsforskere om emnet.
Bogen kan lånes på biblioteket.

Mvh. Anna-Lise