Ida og Jon Svenssons død.

Startet af Aino Hertz, 03 Mar 2011 - 15:58

Forrige emne - Næste emne

Aino Hertz

Jeg har allerede haft stor glæde af politiregistret, men er også stødt på nye oplysninger.

Jeg leder efter oplysninger omkring dødsdatoer på:Cigarmager Jon Bernhard Svensson f.d. 31-7-1846 ( måske Götheborg)
og hans hustru Ida Amalie født Nielsson f. omkring april 1848 også Gøtheborg.
bliver viet i Sct.Pauls sogn 4-7-1869. ( begge kommer til København i 1868).

Familien er i FT 1885 på adressen Klerkegade 5. i København.

Ifølge politiet er Jon alene omkring 1897 med et for mig ukendt barn: Carl Adolf Osvald f.d. 25-2-1886. Jeg kan ikke finde fødselsdatoer på ham, har forsøgt med Sct. Paul, Trinitatis og Vor Frue.

Ligesom jeg ikke kan finde datoer for hustruen Idas død. I følge polit.reg. er første adresse Vognmagergade 25.2. hvilket skulle henvise til Trinitatis, men jeg kan ikke finde hende der.
Carl optræder alene på politiets registreringer i april 1902 og man må gå udfra, at faderen nu også er død, men jeg er i tvivl om, hvor jeg skal lede, igen fordi jeg mangler adressen, inden han bliver alene.

Gode råd efterlyses.
venlig hilsen
Aino Hertz


Anne Mortensen

Carl optræder alene på politiets registreringer i april 1902 og man må gå udfra, at faderen nu også er død,
Ikke enig Carl er ca. 16 år, voksen flyttet hjemmefra bor hos en Slagter  og har sit eget kort.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1133&backside=0
Husk at se Vis modsat side
-----------------------------
Også et kort på Carl ?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1134&limitstart=90
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Stina Kirkegaard Hansen


Hos www.fogsgaard.org finder du Ida Amlies død:

Ida Amalie Svensson
cigararbejderske

Født: 20-02-1848     Fødested: Gøteborg   

Død:  24-01-1913     Adresse ved død:   Smedegade   16 kv.

Ingen ægtefælle registreret. 

Antal hjemmeboende børn:  2


Vh
Stina

Anne Mortensen

Familien er i FT 1885 på adressen Klerkegade 5. i København.

Kan du kopiere FT 1885 eller oplyse hvilket navn den kan søges under - jeg finder ikke familien.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

Hej!

Ida Amalie har tydligen ett eget "döde blad" = ett eget register blade. Är det inte så att John och Ida A. har skilt sig eller separerat? Gifta kvinnor stod ju mannens blad.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

#5
Karl Adolf er født

København
Skt. Johannes 1886-1889
opslag  7
1886

De kendte forældre.
Jeg læser deres adresse: Helgesensgade 6
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

Hej!

Det måste vara ett fel betr. dödsdatum i fogsgaard. Smedegade finns i Helligkors men jag finner inte hennes död 1913.

Eva
Eva M

Anne Mortensen

Hej Eva

Blander du ikke Pol.reg og Dødeblade sammen ?

Gifte kvinder står da ikke på mandens Dødeblad  ???
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Hej Eva

Selvom der står en sidste adresse kan hun være død f.eks. på et hospital og   derfor vil  stå den sidste adresse.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Aino Hertz

Tak til alle:
Anne Mortensen: Carl bor hos sin søster, hvis mand er slagter..og tak for lige at oplyse om, at man også kan læse på bagsiden.
Tak til Stina for linket til Fogsgaard, som jeg ikke havd kendskab til.
Nej desværre jeg har fået oplysningen fra en, der har adgang til FT 1885, det har jeg ikke selv.
Jeg har ingen kendskab til en skilsmisse, men hvorfor ikke?
Tak Anne for oplysningen om Karls fødsel.
venlig hilsen
Aino

Anne Mortensen

der har adgang til FT 1885, det har jeg ikke selv.

Du kan da på din computer have adgang til FT 1885 på dette link
http://www.ddd.dda.dk/
--------------------------
Hvor jeg ville se familien - der kunne jo søges på børnenes navne som voksne i Pol.reg. og måske indkredse deres forældre.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag har varit på Landsarkivet i Köpenhamn och tittat i dödeblade. Det är ett vanligt registerblade där man antecknat datum för personens död. Man får beställa fram bladen. I selvbetjeningsmagasinet finns det också några böcker med ett namnregister som man sammanställt någon gång. Jag tror fogsgaard har använt sig av detta register när han gjorde sin databas. 

"Disse såkaldte dødeblade er et alfabetisk navneregister over døde i København i perioden 1893-1923. På de enkelte blade er anført fødselsdag og -sted samt dødsdato. Desuden stilling, bopælsadres- ser samt evt. børn mellem 10 og 14 år. Registerbladene er udtaget af det navneregister, som politiet udarbejdede på grundlag af de halvårlige mandtalller over Københavns befolkning. Disse mandtal- ler findes for perioden 1869-1899 i Københavns Stadsarkiv, for den efterfølgende periode er de afleveret."
fra Daisy

fra fogsgaard:
Det er ikke korrekt, at dødebladene kun medtager kvinder i enkestand. Udover enkerne er der i tusindvis af frøkener, tjenestepiger og selverhvervende kvinder i registret. Det vil være mere rigtigt at sige at dødsfald af gifte hjemmeboende kvinder og hjemmeboende døtre (med mange undtagelser) ikke er registreret.

Registret skulle rumme alle mandlige personer over 10 år. Dette er ikke korrekt. Mange dødsfald af hjemmeboende sønner, også over de 14 år, er ikke registreret

Eva M
Eva M

Aino Hertz

Hej Anne...endnu engang tak for en ny oplysning. Jeg er ikke helt dreven i at bruge linket, det kræver vist lige lidt øvelse.   ::)
Men jeg kan da oplyse, at udover forældrende står også følgende børn i FT1885:
Johan Georg Svensson f.d.12-2-1868 Den Kg. Fødselstiftelse.
Astrid Eugenie Svensson f.d. 13-12- 1869..hende har jeg ikke kunne finde i kirkebøgerne.
Anna Aurelia Bernhardine Svensson f.d. 12-12-1872 i Sct. Paul.
Dagmar Alvilda Svensson f.d. 2-5-1882 i Sct. Paul.
Tak også til Eva for mange relevante oplysninger, jeg er sjældent blevet så klog på så kort tid!! ;)

v.h. Aino


Aino Hertz

Hej Anne tak for hjælpen  ;)

Jeg har et andet problem og det gælder Ida og Jons fødesteder.
Der står kun oplyst, at de kommer fra Götheborg.

Ida har en søster, som også er kommet til København og har giftet sig dansk:
Selma Nielsson f.d.15-5-1855 i Sverige. blir viet 10-10-1897 i Sct. Paul med
Anders Jensen f.d.9-3-1852 i Hillerød.

Nu er vi kommet så langt frem i tiden, at forældrende er nævnt:
Sømand Johan Adolf Nielsson og hustru Anna Johanna Petersson, begge afdøde, men desværre er der ikke nøjagtige fødesteds angivelser. Hva gør man så?

V.H. Aino

Eva Morfiadakis

Hej Aino!

Jag bara undrar var du har Jons födelsedatum 31-7 1846 från? Är det från politiets register blade? Eller är det från det svenska utvandringsdatabasen?

Det kan ju tänkas att personen på register bladet inte är "din" Jon Svensson (på registerbladet står det John). Det skulle inte vara omöjligt med två Jon Svensson från Göteborg födda 1846. Cigarmager kan de också båda vara. Göteborg hade en del cigarfabriker precis som Malmö. Båda städerna är ju hamnstäder. När det var dåliga tider i Sverige begav man sig till Köpenhamn som också hade gott om cigarfabriker. 3 av mina släktingar från Malmö var cigarmakare i Köpenhamn.

Din Jon är när han gifter sig 22 3/4 år gammal. Jag får det till att han är född i september.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej igen!

Be Hanne B. om ett opslag i den svenska utvandrardatabasen. Hur man hittar henne numera på det nya forumet vet jag inte.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

Du finder Hanne B. her:

Opslag internationalt

Hjælp med opslag i Svenske kilder  « 1 2 ... 7 8 »  Hanne Berndtson  214  2805   Onsdag 02 03 2011, 11:34
af Hanne Berndtson 
---------------------
Se øverst oppe i det blå område.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Aino Hertz

Hej Eva
Ja jeg har Jons nøjagtige fødselsdato fra Politiets reg. og her knyttes navnet til hans søn Carl, som Anne fandt i kirkebøgerne med begge forældres navne, så det skulle være ham, men jeg havde samme forbehold, fordi jeg også havde regnet mig frem til efteråret.

Tak til dig og Anne for jeres hjælp...jeg skal lige vænne mig til, at I er så vildt hurtige  ;)

v.h. Aino