Stille som soldat for en anden

Startet af Bent Næraa, 22 Feb 2011 - 17:39

Forrige emne - Næste emne

Bent Næraa

Jeg er ny på dette område af slægtsforskningen, og har derfor spørgsmål, som måske er meget nemme at svare på, eller som der ikke er grundlag for at svare på. Men her følger nogle spørgsmål.

Jeg har været inde på Landsarkivet i Købehavn og se på lægdsruller, og jeg har fundet oplysninger om min tipoldefar Jens Pedersen i perioden 1799 til 1842. Han blev indrulleret som 0-årig og afgik fra rullen 44 år gammel.
Hovedrullen 1819 for Odense amt: Jens Pedersen blev soldat 1. juli 1821 i Kongens Regiment i stedet for samme lægds nr. 153 (som er Niels Nielsen). Af rullen fremgår, at Niels Nielsen betaler 50 Rd for at slippe (eller får udsættelse) for militærtjene, og samtidig eller senere bliver han gift med kvinde med 3 børn og fritages for militærtjeneste.

Hvorfor bliver Jens Pedersen soldat i stedet for Niels Nielsen, er det noget, der er aftalt de to imellem eller er det regimentet, der tager sig af det?
Ville Jens Pedersen blive soldat under alle omstændigheder, og hvor lang var militærtjenesten?
mvh Bent Næraa

Grethe Leerbech

Hej

den er ikke helt let at svare på, men jeg vil anbefale dig at låne Jørgen Greens bog om
slægtsforskning i militærruller, stambøger osv.

Havde det været under vornedskabet havde det været enten herremanden eller Jens Pedersen der selv lod en anden stille, men nu er vi oppe i tiden. Årsag at f.eks. herremanden ikke kunne undvære personen og havde en anden han bedre kunne undvære eller at Jens selv havde råd til at lade en anden tage tjenesten-ofte en der var færdig med sin tjeneste og lod sig indrullere een gang til.

Når en anden stiller for een skal man ikke selv - i hvert fald efter de gamle regler - stille - altså man bliver fritaget.

Men jeg synes du skulle gå på biblioteket og læse i ovennævnte bog. Udkommet i 2010

mvh

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ