Skibsbygger Christian Andersen Windbergs færden i perioden 1830-1850?

Startet af Knud Erik Balle, 25 Jun 2015 - 10:03

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej Forum

Der er nogle dunkle år  i  min skildring af skibsbygger Christian Andersen Winbergs liv og færden.

Jeg vil gerne have hjælp til at finde ud af om Christian Andersen Winberg fik børn i sit første ægteskab med Anne Margrethe Steenberg. Og om ægteparrets færden i perioden 1830-1850.

Christian Andersen Winberg (mange stavemåder Windberg, Vindberg o.s.v.) blev viet til fraskilte Anne Margrethe, født Steenberg 10. juni 1842 i Vor Frelser Kirke, København.
(AO: København, Sokkelund, Vor Frelser (Ny), 1835-1849, opslag 65, nr. 30)

Her står han som ungkarl, skibstømmermand Christian Andreasen Vindberg, 34 år (næste ord kan jeg ikke læse) Skt. Annagade nr. 273, i Staden.
Hun står som underkanoner ved Søartilleriet Andreas Jacob Knudsens fraskilte hustru Anne Margrethe, født Steenberg, 39 3/4 år, sammesteds.

Christian Andersen Windberg befandt sig i Skagen 1850:

Hjørring, Horns, Skagen Købstad, , , 43c, FT-1850, C7239
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Marie Jensdatter Bjerre   63   Enke      husmoder, ernærer sig med håndarbejde   Bindslev Sogn, Hjørring Amt
Jensine Amalie Bjerre   31   Ugift      hendes datter, ligeledes   Skagen
Nicoline Christiane Marie Bjerre   17   Ugift      hendes datter, ligeledes   Skagen
Christian Andersen Windberg   42   Fraskilt      logerende, oppasser ved fyretablissement i Skagen og skibstømmermand   Skagen

Han gjorde husets datter, Jensine Amalie Bjerre, gravid. Hun fødte 27. februar 1851 en datter, Ane Sophie Windberg (og en dødfødt tvillingesøster).

Christian Andersen Windberg giftede sig med Jensine Amalie Bjerre, men måtte vente indtil skilsmissen fra første hustru var endelig på plads. Det skete ved kongelig bevilling af 21. september 1851.  Vielsen foregik i Skagen Kirke 26. december 1851.
(AO: Hjørring, Horns, Skagen (Ny), 1842-1874, opslag 81, nr 18)

Christian Andersen Windberg blev  født i Sverige (Torslanda sogn, Göteborg och Bohus Län) 17. marts 1808. Han kom til Skagen sammen med sin familie mellem 1817 og 1820.
Sidste spor af ham i Skagen inden vielsen i København 1842 er i 1829, hvor han var fadder til en stedsøsters barn.

Spørgsmål:
1. Hvor befandt Christian Andersen Winberg sig i FT 1834 og FT 1840? (Jeg er klar over, at store dele af FT 1834 – København mangler.)
2. Hvor befandt ægteparret Christian Andersen Winberg og Anne Margrethe Steenberg sig i FT 1845?
3. Havde de børn?
4. Hvor befandt Anne Margrethe Steenberg sig i FT 1850?

Inden 1830 og efter 1850 er Christian Andersen Winbergs liv og familie er kendt og vel beskrevet.

Jeg håber, at nogle af jer er vaksere til at finde folk i DDD end jeg.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle