alder på en person

Startet af Bente Ougtvig Dyrstad, 21 Jun 2015 - 09:56

Forrige emne - Næste emne

Bente Ougtvig Dyrstad

hej

jeg har en Jens Hemmingsen ( kornmåler) i Næstved.

han dør i 1765 i Næstved, men hvordan finder jeg ud af hans alder.

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Aase Madsen

Hej Bente.

I dit til fælde må du "sjusse",

1. var han gift?
2. hvor mange børn ?

Jeg regner med bryllup før det første barn og så ca. 20 år før, er den person der døde ca. født.


Ja, det er ikke i alle kirkebøger alderen ved død er indført.

Selvom der står en alder, skal man altid tage det med en gran salt, da angivelsen ikke altid er rigtig.

Hvis der står en alder meget præcist, kan man næsten gå ud fra at personen er født i samme sogn, så den person der har indført alderen, har set efter i tidligere kirkebøger.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Bente Ougtvig Dyrstad

#2
hej

han er viet i 1745
5 børn
den sidste er født 1754 dør 1758
et barn mere dør i 1758

hustruen( enken) har jeg heller ingen alder på, hun bliver viet i 1767 til kornmåler Jørgen Larsen som er enkemand.

ingen alder ved vielse eller død
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Christian Konstmann Autzen

Jeg plejer at bruge 30 år - en generation - som pegepind for at fastlægge en mulig alder ved giftermål, og hvor mænd normalt vil være omkring 30 år og piger omkring 25 år. - Men selvfølgelig, alt er muligt, dog at kvinder normalt ikke får børn efter de er fyldt 40 år.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Aase Madsen


Det med at kvinder IKKE får børn efter de er fyldt 40 år skal også tages med et gran salt, for der er set flere kvinder der får børn når de er både 42 og 43 år gamle. Men det er en pegepind med de 40 år.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Bente Ougtvig Dyrstad

hej

tak for svarene, så kan jeg vælge om han var en meget ung mand  :)
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig