Er nogen måske stødt på Osvald i Hillerød ca. 1913..?

Startet af John Thomsen, 15 Jun 2015 - 20:46

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Osvald med det borgerlige efternavn Pedersen, født ca. 1884 i/ved Randers menes at have opholdt sig i Hillerød omkring 1913.
Men folketællingslisterne ligger gadevis i Hillerød, så hvor skal man begynde og slutte, og skal man vælge 1911 eller 1916..?
Så hvis nogle skulle være stødt på Osvald, hører jeg gerne om det...  ;-)

Venligst
John

Kate Nielsen

#1
Hej John

Fra MyHeritage:
FT-1930 Slotsgade 17, Hillerød
Niels Osvald Petersen, født 29-3-1884 i Randers, konfekturehandler
viet 1906 til
Katty Bergithe Petersen, født 16/3-1882 Vorgod, medhjælper
1 levende barn

er det den familie du søger?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

John Thomsen

Tusind tak, Kate, det var sør'me hurtigt!

Nu skal jeg så bare have ham sporet tilbage til tidligere folketællinger, men det bli'r nok heller ikke svært.

Jeg er ikke så kendt med My Heritage, men betyder oplysningen ikke, at en-eller-anden har noget forskning i gang, hvori den viste familie optræder?

Venligst
John

Hanne Westphal

Niels Olvold Petersen
mentioned in the record of Niels Olvold Petersen and Birgitte Cathrine Mariane Jensen
Name:   Niels Olvold Petersen
Birth Date:   29 Mar 1884
Spouse's Name:   Birgitte Cathrine Mariane Jensen
Spouse's Birth Date:   16 Sep 1879
Event Date:   22 May 1906
Event Place:   Esbjerg, Ribe, Denmark
Father's Name:   Peter Petersen
Mother's Name:   Julie Anine Petersen
Spouse's Father's Name:   Paul Christian Jensen
Spouse's Mother's Name:   Andrea Nielsen
Indexing Project (Batch) Number: M01141-4 , System Origin: Denmark-ODM , GS Film number: 408289

Hanne Westphal

Med lidt god vilje kan det godt være ægteparret fra Hillerød?

Venlig hilsen Hanne Westphal

John Thomsen

Hej Hanne
Ikke bare med 'lidt god vilje' - jeg tror virkelig det er de eftersøgte.

Blot er der tilbage at opklare uoverensstemmelserne omkring hustruens fødselsdato. I Folketællingen oplyses 16/3 1882 mens du har 16/9 1879.

Til gengæld tror jeg mere på hustruens navn i dit fund, og at der er brugt et kalde- eller kælenavn i Folketællingen. Hvor jeg har læst det som 'Kætty'...  ;-)

Men ingen tvivl om Osvald, bl.a. i kraft af forældres navne. Det harmonerer også med at faderen søgte i retning af det sydjyske inden århundredskiftet.

Tusind tak for oplysningen.

Venligst
John

John Thomsen

PS! Til tidligere svar/indlæg:

Det har vist sig, at Niels Osvald m/ frue og barn ikke er på adressen Slotsgade 17 i tidligere Folketællinger (end 1930).

Men hvor er de så? En søster søger tilflugt hos Osvald i 1912-13 i Hillerød.

Venligst
John

Hanne Westphal

Bruden er fra Vorgod ....det kan vel ikke være et sammentræf
v.h. Hanne

[vedhæfting slettet af admin]

Kate Nielsen

Hej John

FT-1930 er søgbar på MyHeritage og det er derfra ovenstående oplysninger stammer. Der var ingen oplysninger om Niels Osvald og familie i nogen slægtstræer.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

John Thomsen

Undskyld mig, Hanne, men jeg er måske lidt tungt opfattende.... ;-)

Hvad mener du med 'sammentræf'..?

Jeg har Osvald's familie i Randers (Laurbjerg) i FT 1890, men hverken før eller siden.

Og jeg har fulgt forældrenes færden fremad til det sydjyske; faktisk er faderen fra Sneum ved Ribe, så at vælge et sted nær Esbjerg synes oplagt.

Osvald oplyses at være bager ved vielsen i 1906, og bruden medhjælper. Er det så ikke hvad man kunne kalde en bagerjomfru? - tilfældigvis fra Vorgod.

Men hun må også være flyttet til Esbjerg med sin familie, for det er kun hendes familie, der er nævnt som vidner ved brylluppet.

Min hovedpine er imidlertid, hvor de er omkring 1913 - i Hillerød. Da hans søster som nævnt søgte tilflugt hos ham.

Venligst
John

Kate Nielsen

Hej John

KTAS telefonbog 1913: http://wiki.ptt-museum.dk/telefonboeger/KTAS/KTAS_1913_fortegnelse_over_telefonabonnenter/KTAS_1913_NAVN_a-merloese.pdf der er en Osvald Petersen, Bager og Konditor, Slotsgade 46, Hillerød.

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

John Thomsen

Tusind tak, Kate

Det havde jeg aldrig selv fundet...  ;-)

Venligst
John