Hanna Pehrson, formentlig fra Sverige... hun forsvinder?

Startet af Allan Donovan Pedersen, 04 Dec 2015 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Allan Donovan Pedersen

HANNA PEHRSON... en kvinde, der giver mig grå hår i hovedet!


Jeg vil rigtig gerne finde ud af hendes ophav - og har en mistanke om, at hun kommer fra Sverige - men kan ikke rigtig finde ud af noget konkret!


Jeg ved om hende:


- Hun er mor til Thorvald Bernt Johan Pehrson, som fødes d. 30. sep. 1876 i Nyker sogn (1872-1891, opslag 16). Her er hun nævnt som 'ugift fruentimmer'.
Der står 20 over hendes navn, hvilket jeg formoder er hendes alder på dette tidspunkt. Jeg tænker derfor, at hun må være født i 1855 eller 1856.
Jeg finder på intet tidspunkt en (udlagt) fader til Thorvald...
Under hendes navn står der noget jeg ikke kan tyde...

- I FT1880 er Thorvald plejesøn i Olsker sogn (DDD; søg på navnet "Thorval Benprnt Johan Pedersen" i Bornholms Amt). Moderen Hanna er altså allerede på dette tidspunkt 'væk'! Men jeg synes ikke jeg kan finde hende nogle steder på Bornholm...?

- I FT1885 er han stadig plejesøn, samme sted (DDD; søg på navnet "Thorvald Berndt Johan Pederson" i Bornholms Amt).
Ved at klikke på Alle felter kommer der en bemærkning frem under Kommentarer... men kun, at moderen hedder Hanna Pehrson; ellers intet nyt

- Ved Thorvald's konfirmation d. 15. okt. 1890 (Hasle sogn, 1886-1891, opslag 50) står Hanna stadig blot som ugift fruentimmer. Der står dog også "af Hasle", så måske boede hun i Hasle i 1890?
Jeg finder kun én Hanne Pehrson i 1890 (på hele Bornholm)... men hun er 31, gift, og bor i Pedersker sogn... så hende må jeg udelukke...!

- Han får en søn d. 23. jan. 1900 (Nykøbing F. sogn (Kontraministerialbog), 1899-1910, opslag 5, men hér nævnes Hanna ikke som evt. fadder...

- Thorvald bliver gift d. 27. maj 1900 i Nykøbing F. sogn (Kontraministerialbog, 1898-1919, opslag 14), men hér står Hanna også kun som ugift! Til gengæld står der i parantes, at hun er død! Ergo er hun død mellem 1890 (hvor hun i FT er nævnt som 'af Hasle', og 1900 (sønnens vielse)

- Thorvald dør 8. sep. 1934 (Skt. Paul, 1930-1945, opslag 39)... hér står Hanna endnu en gang blot som ugift. Der står heller intet om hendes oprindelse


Den kære Hanna Pehrson er altså ikke så nem at finde, synes jeg.
Jeg er først og fremmest interesseret i, HVOR og HVORNÅR hun er født, samt hvem hendes forældre således er.
Men jeg ønsker også at stykke hendes forholdsvis korte liv (35-45 år) - tilsyneladende som forblivende ugift hele livet - lidt bedre sammen. Hvor har hun været henne, hvad har hun evt. lavet... og hvor og hvornår er hun død...?

Jeg håber derfor der sidder nogle derude, der kan 'angribe' hende fra en anden / bedre vinkel... og måske give mig overraskende / positivt nyt om Hanna... :)



Mvh. Allan Pedersen
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Eva Morfiadakis

#1
En Hanna Persdotter f. 30/5 1856 i Vallby blir gift 23/5 1880 i Vestermarie Kirke. Makens namn Alfred Jönsson.

Hon dör i Rönne 22/6 1912.

Nej, det kan inte vara hon eftersom hon tycks vara död-

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hanna  Persdotter  1855-02-19  Billeberga  1862-11-15  Billeberga  Malmöhus  Danmark 
Hanna  Persdotter  1856-07-23  Gryt  1875-02-05  Gryt  Kristianstad  Danmark 
Hanna  Persdotter  1856-05-30  Vallby  1874-09-15  Östra Ingelstad  Kristianstad  Danmark 


De här tre finns i den svenska utvandringsdatabasen. Databasen är naturligtvis inte fullständig.

Den 7 åriga pigen skulle till Danmark. Hanna från Gryt skulle till Själland. Den 3:e till Bornholm.

Sen var det många som flyttade utan attest.

Eva M
Eva M

Mette R Francke

Hei

På myheritage,com fant jeg dette :

Hanne Aldrig Gift (født Pehrson)
1856 - 1879
Fødsel:   1856
Død:   1879
død som 23 årige
Medlemmer innen familien
Sønn:   
Thorvald Bernt Johan Pehrson
1876 - ?


Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

#4
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=154101#154101,25696389

Ankomst 1874 från Knudsker. 18 år gammal. Nr. 110. Hanne Persdatter.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152821#152821,25446121

nr 38 Hanne Pedersdatter 18 år avgång till Nyker.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152821#152821,25446093

Ankomst till Knudsker 1874 Nr. 2 Hanna Persdotter 18 år. Från Hasle.

Eva M
Eva M

Allan Donovan Pedersen

Kære Eva og Mette...



1000 tak for jeres input.

Hvis det er den samme Hanna, så har hun tilsyneladende rejst en del rundt mellem sognene i 1874... men da hun er anført som tjenestepige... så er hun måske blot flyttet hen, hvor der var arbejde at få

Mette:
Gider du ikke poste et link til dén Myheritage-side du omtaler? Jeg kan ikke selv komme til at se den. ELLER ta' et screenshot af siden, eller fortælle mig administratorens kontaktoplysninger?

Hvis Hanna er død i 1879 - som siden siger - så kan jeg ikke finde nogen død Hanna, hverken i Nyker, Olsker eller Knudsker sogn.
Jeg finder en 23-årig Hanna død i Hasle sogn i 1879... men hun hedder MÅRTENSDOTTER til efternavn, og SÅ MEGET skrev præsterne vel trods alt ikke forkert...?

- Jeg tror jeg bliver nødt til at gennemgå folketællingerne på Bornholm for 1870... og dermed håbe, at hun er kommet til Bornholm inden da... ellers optræder hun jo ikke i nogle FT'er, hvis hun er død i 1879... *suk*...
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Eva Morfiadakis



Hanna som dog i Hasle 1879 var f. 10/4 1856 i Södra Mellby. Hennes far hette Mårten Carlsson.
Hannas hette alltså Mårtendotter i efternamn.

Det är inte din Hanna.

Eva M
Eva M

Allan Donovan Pedersen

Tak, Eva... så er dén Hanna i hvert fald ude af verden... ;)
Forsker bl.a. i

- Brønnum,
- Daugaard,
- Donovan,
- Garbos,
- Grimstrup,
- Häggqvist,
- Just Nielsen,
- Pedersen,
- Schultz.

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag funderar om Hanna kanske inte är född i Sverige. Hon är kanske dotter till svenskar på Bornholm. Jag kunde inte finna henne i afgangslisten för Hasle 1873/1874.

Eva M
Eva M