Tydning af tekst St.croix 1791-1792

Startet af Kurt Arne Empacher, 16 Jun 2015 - 19:01

Forrige emne - Næste emne

Kurt Arne Empacher

Hej Forum
Ønsker en tydning af tekst ,regnskab 1791-1792 side 308 angående Friderich Christian Heitmann han er afgået ved døden ,så der står lidt om arvinger mm
Vedhæfter filen ,det er plantage nr 25
Mvh Kurt A Empacher
http://www4.sa.dk/ao/billedviser?bsid=206997#206997,39316945
Hilsen
Kurt A Empacher

Kurt Arne Empacher

Jeg har åbenbart ikke held med denne tydning,det er heller ikke tydningen som sådan, det er mere en forklaring af teksten og hvad der menes

Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Aase Madsen


Hej Kurt.
Lidt af teksten.

... opgaves Frie Negerqvinde Sophia
tilhørende

.... opholser sig Doctor Charles
Smith med Hustrue

Mester Knegt John O Kelly

Charles Robert Johnsosn til.....


AAse
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


en smutter.

.... opholder sig Doctor osv.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ole Westermann

Som du vil kunne se af den først beskrevne side i protokollen på
http://www4.sa.dk/ao/billedviser?bsid=206997#206997,39316665
er det en mandtalsliste af 'Blancke' (lyshudede) og 'Slaver'.
De blanke opgøres i mænd, kvinder, sønner, døtre, karle og piger.
Så er der de slaver, hvoraf der skal betales skat, mænd (Cap.), evt hustrue, børn fra 12-16 år og børn under 12 år
Så er der de skattefrie slaver, og til sidst kopskatten (skat pr 'hoved')

Senere (fra ops.84) kommer så for plantageejerne også en opgørelse over plantagernes størrelse og grundskatter heraf.

Friderich Chr. Heitmanns arvinger synes at være 3 sønner, hvis navne ikke nævnes.
Og så bor på plantagen tilsyneladende forskellige andre personer.

mvh Ole

Aase Madsen

Hej Ole.

Jeg er nysgerrig, hvorfor bor der en frigiven negerkvinde på stedet?
Har hun evt. haft en tilknytning til Friderich Christian Heitmann ?

http://www.virgin-islands-history.org/

Har du set dette sted.

Så vidt jeg ved sidder der nogle personer på Rigsarkivet, der forsker i de danske besiddelser, på de Vestindiske Øer.

Prøv at find noget de forskere har skrevet, måske giver det en forklaring på dit dokument.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen



[DOC]Heitmann - virgin islands families



www.vifamilies.org/images/Heitmann.doc



Oversæt denne sideV.I. Location: St. Croix. Contributors: Svend E. Holsoe, Marjorie Wilson. Unknown Heitmann. Children of unknown Heitmann and wife: (order not known).

Dette dokument indeholder alle børnene.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kurt Arne Empacher

Stort Tak til Aase og Ole
Det var lige hvad jeg havde brug for,Aase jeg har den udskrift med hele familien ,det er min 4 tipoldefar og jeg rejser derud her i starten af juli så det bliver spændende at se

Mvh Kurt Arne Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Ole Westermann

Det er jo måske meget tænkeligt, at den frigivne Sophia var ansat som husholderske og måske har været gennem adskillige år, også medens Heitmann og hans hustru levede.

mvh Ole

Aase Madsen


Ja måske kan Kurt fortælle lidt mere om dette, når han har været derude, og sikkert vil søge efter arkivalier der ang Sophia.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kurt Arne Empacher

Hej
Ja det håber jeg , man er jo ikke så stolt over at ens aner har haft slaver ,inden han døde havde han 59 slaver,jeg har haft fat i nogen af hans regnskaber ,der står desværre ikke navne på slaverne ,kun på de frigivne der var i husholdningen

Hilsen Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Aase Madsen


Ja, når man slægtsforsker må man regne med at ikke alt hvad man opdager, er lige behageligt at skulle forholde sig til.

Men jeg håber alligevel du bliver glad for det du finder frem til på Sankt Croix.

Hilsen Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kurt Arne Empacher

Ja det kan du tro jeg gør Aase,har skrevet til vores rejseleder der ovre hun har sendt mig en adresse på et arkiv de har ,så jo det bliver spændende

Mvh Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher