Anton Christiensen, født Lendum sogn i Hjørring amt, 1889

Startet af Mette Olivia Larson, 14 Jun 2015 - 20:00

Forrige emne - Næste emne

Mette Olivia Larson

Hej!

Jeg har behov for hjælp til at finde ud af, hvordan det er gået min oldefar -
Anton Christensen, født i Lendum sogn, Hjørring amt d. 25/1 1889. Søn af Martine Cathrine Elisabeth Christensen og udlagt barnefader Jens Peter Jørgensen.

Anton levede et ret omflakkende liv i Himmerland - i familien siges det, at han på sine ældre dage levede som landevejsridder.

Han var gift med Marie Nielsen, f. 2/7 1887 i Hørby sogn, Hjørring amt. De fik, så vidt jeg har kunnet finde, 10 børn sammen, hvor min morfar, Arnold, var den ældste og blev bortadopteret. Det er således først for nyligt, at jeg har opdaget denne gren af min familie. Meget spændende!

Jeg kan følge Anton og Marie rundt i adskillige sogne op gennem 1910'erne og 1920'erne, hvor de flyttede meget rundt med den store børneflok. Ofte har de boet på fattiggårde.
Jeg har fundet dem i kirkebøger og folkesamlinger i bl.a.
1907: Volstrup sogn
1908: Albæk sogn
1911: Torslev sogn
1913: Albæk sogn
1916: Lendum sogn
1917: Skærum sogn
1918: Flade sogn
1920: Albæk sogn
1923: Torslev sogn
1925: Skærum sogn
1928 og 1930: Lendum sogn
Den seneste registrering, jeg har kunnet finde på Anton er fra 1942, hvor han og Marie er bosat i Milbækhus, Lendum sogn. (Denne registrering angår en søns konfirmation).
Marie dør i Frederikshavn d. 15/1 1965. Gravlægges d. 19/1 1965 i Lendum sogn. Her er hun beskrevet som fraskilt.

For mig er det et mysterie - ihvertfald en overvældende opgave! - at lede efter Anton i årene efter 1930, for at afdække hans færden og tidspunkt og sted for hans død.

Jeg har ledt i mange af de oventstående sogne uden held - men måske er det et helt 7. sogn han er død i?

Jeg håber at få hjælp til hvordan jeg kan komme videre!

På forhånd mange tak!

Mette Larson