M/S Terna af København

Startet af Britta Sørensen, 04 Jun 2015 - 18:06

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Ifl. FT 1925 skulle min onkel sejle med M/S Terna af Købehavn.  Hvordan finder jeg ud af, hvilket rederi skibet tilhører? Jeg har forsøgt mig, men enten søger jeg de forkerte steder eller også findes der ikke nogen samlet sted at lede? Jeg har kigget i Skibsregisteret, men synes ikke rigtig, jeg kan finde ud af det.

Samme onkel skulle angiveligt også have sejlet med et skib fra ØK på dets jomfrurejse muligvis til Grækenland eller længere. Jeg har kigget på rederiets hjemmeside, men kan ærlig talt ikke finde noget om historien eller om, hvor man kan henvende sig for at få oplysninger.
Kan nogen gi' mit nogle tips, ville jeg blive glad.

Mvh
Britta s. 4000

Else Salling

#1
Rigsarkivet (Erhvervsarkivet) i Århus har personalekortene fra ØK, dog ligger de på fjernarkiv, så de skal bestilles.

Var onklen skibsfører, så smut en tur på Rigsarkivet og slå op i
Søfartsstyrelsens Skibsregistrator nr. 1494.
1894-1947 Register over Danske skibsførere.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Britta Sørensen

Mange tak for svaret men desværre var han ikke skibsfører men maskinist/maskinmester, jeg ved det ikke helt i hvert fald noget med maskiner.
Mvh
Britta S. 4000

Else Salling

Personalekortet kan du stadig få fornøjelse af.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Britta Sørensen


Regelsen

Hej Britta

Du kan prøve at finde din onkel i (Maskinmestrenes Forening) under "Erhvervenes Funktionærstand"
fra 1936.

Hvad er navnet?
Venlig hilsen
regelsen

Egon Sørensen

God aften Britta!

Jeg har ingen belæg til at sige du ikke har læst skibsnavnet rigtig, men er der en mulighed at navnet kunne være MS Ternen af København.

Mvh.

Egon Sørensen

Britta Sørensen

Hej Regelsen og Egon Sørensen!

Min onkels navn er Harry Christian Schou. Han er født i Rønne i 1906.
Mht skibets navn så står der tydeligt Terna på folketællingsskemaet, MEN jeg har selv tænkt på om Terna ikke var en bornholmskning af Ternen. Da jeg tidligere har søgt oplysninger om skibet, har jeg ledt under begge navne. Desværre uden resultat, hvilket kan skyldes, jeg ikke leder "rigtigt" eller der ikke er noget at finde.

Jeg siger mange tak for hjælpen og vil bøvle på.
Mvh
Britta S. 4000

Knud Madsen

Hej Britta
Kan du ikke henvise til den folketælling 1925, hvor Harry Christian Schou nævnes?
V.h. Knud Madsen

Britta Sørensen

Hej

Det FT 1925 i Rønne. Carl Schou med familie i Ny Østergade 25.
Mvh
Britta S.

Knud Madsen

Hej Britta

Som jeg læser folketællingen, er 4 sønner angivet som sømænd, og de er alle på søen.

I anmærkninger ud for Harry Christian står:

M/s Terna af København
Under svensk flag.
Hjemme for øjeblikket.
Opgiver ikke at være optaget i andet folkeregister (blyantskrift).

Jeg ved ikke. om det hele knytter sig til H.C.; men jeg tror, det er rimeligt at antage, at H.C. sejler med et svensk skib Terna, og at København er en fejlskrivning.

V.h. Knud Madsen






Britta Sørensen

Hej Knud Madsen.

Det er ikke umuligt, du har ret i din antagelse. Jeg har læst det anderledes.

Harry er på søen - han sejler med M/S Terna af København
Louis er på søen - han sejler under svensk flag.
Erik er på søen - han pt hjemme
Carl er på søen - han er pt hjemme.

Alle fire sønner sejler senere på langfart, hvilket nok vil være vanskeligt for ikke at sige umuligt at finde ud af. Jeg kan godt se, at man kan læse det under Louis, som om han sejler med Terna og at det er chartret af et svensk rederi. Det har jeg ikke været opmærksom på. Jeg må se, hvad jeg kan finde ud af og siger under alle omstændigheder mange tak for ulejligheden og for de to adresser.

Mvh
Britta S.

Britta Sørensen

Hej Gustav

Har lige opdaget at adresserne var fra dig. Mange tak
Mvh
Britta S

Knud Madsen

Hej Britta

Ifølge Danmarks skibsliste 1924, 1925, 1926 findes der intet skib, som hedder Terna.

Det er tidligere foreslået, at Terna er en fejlskrivning for Ternen.

Var det nu et svensk skib, ville det hedde Tärnan.

Sådan et findes her:

http://www.marinmuseum.se/sv/samlingar/marketstore/foto/?msobjid=149208&origin=sm

V.h. K.M