Slægten Borbjerg og degnen Mads Clausens oprindelse

Startet af Hans Grue, 07 Jun 2015 - 10:40

Forrige emne - Næste emne

Hans Grue

I bogen "Slægtebog over familien Borbjerg" ( udg. 1918), anføres at degnen, Mads Clausen (ca. 1580-ca. 1630), i Borbjerg skulle være en søn af Claus Grummesen (o. 1550-1600), der under et år var præst i Borbjerg 1599/1600. Claus Grummesen var gift med Maren Enevoldsdatter, en datter af en af de foregående præster i Borbjerg.

Hegelunds almanakoptegnelser anfører på side 333: 22. juni 1599 Bryllup Her Claus Gromssøns

Dette må læses, at Claus Grummesen og Maren Enevoldsdatter er gift 1599. Denne oplysning er udeladt i bogen, om end den andre steder refererer til Hegelunds almanak.
Degnen Mads Clausen, som skulle være født ca. 1580, kan da ikke være en søn af Claus Grummesen og Maren Enevoldsdatter.

Da bogen "Slægtebog over familien Borbjerg" meget bygger på ovenstående tese, der fører anerne tilbage til herredsfogedslægten Grumme i Sønder Gørding sogn og at ovenstående antagelser er bredt ud på en række websteder på Internettet, kunne det være opløftende med nogle andre vurderinger på ovenstående.

Venlig hilsen

Hans Grue



Svend Jacobsen

Hej Hans.

Min farmors mor hed Thomine Margrethe Grumsen og var født 1848 i Ribe. Gennem en række småhåndværkere i Ribe og længere bagud gennem gårdmænd i Gørding Herred kan hendes aner med stor sikkerhed føres tilbage til Claus Grummesens far, provst Grumme Poulsen i Gørding Herred. Derfor har jeg i sin tid, da jeg undersøgte disse aner, interesseret mig for slægtsbogen om slægten Borberg og dennes påståede afstamning fra Claus G.

Jeg gravede dette frem igen i 1996, hvor der i bladet SLÆGTEN stod noget om slægten Traberg, som Claus G.'s kone skulle tilhøre, og jeg overvejede at skrive noget til bladet, men kom fra det igen. Men jeg fik da undersøgt tingene grundigt, da jeg altid havde været skeptisk over for påstanden om, at degnen Mads Clausen skulle være søn af Claus Grummesen.

I slægtsbogen sættes Claus G's fødselsår til ca. 1550, og det er selvfølgelig, fordi han gerne skulle være far til Mads Clausen, som ikke kan være født senere end 1580, som du skriver. Men så gammel kan CG umuligt være. Han nævnes første gang hos Peder Hegelund 1/7 1596, hvor han bliver sendt af sted til Nør Herred for at skrive kvægtiende, og han bliver i de følgende år ustandselig sendt rundt af biskoppen for at udføre den slags arbejde - det ville man næppe gøre med en mand, der var tæt på at være 50 år, men typisk med en ung student, der venter på at få et præstekald.

Desværre kan jeg ikke lige her og nu finde alle mine notater fra den gang, men jeg mener at kunne huske, at jeg havde en idé om, at Claus Grummesen var født omkring 1574/75 som søn af Grumme Poulsen i dennes 2. ægteskab med en Clausdatter. Under alle omstændigheder er jeg 100% enig med dig: Degnen Mads Clausen kan ikke være søn af CG. Det vælter godt nok meget omkring Borberg-slægtens aner, men det er vel bedre med vished.

Jeg ved ikke helt, hvilken interesse, du har i disse personer, men jeg vil gerne uddybe dette her lidt nærmere, hvis du synes, det er relevant.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg