Slegten BOLT på Fyn igjen

Startet af Benn Bolt, 06 Jun 2015 - 16:46

Forrige emne - Næste emne

Benn Bolt

Jeg jakter på slekten Bolt på Fyn på 1600-tallet. Ved hjelp av Wads Sedler har jeg funnet ut meget men også blitt litt forvirred. Slegtrekken kan se slik ut:

1 MATTIIS/Matthiis BOLT/Boldt (død 25.april 1670 i Nyborg, Vindige Herred, Svendborg Amt). Captein og Bæltinspectør.
2 SØREN BOLT (1648-1724 i Graabrødrekirke) Postmester i Odense med mere.
3 MATHIAS/Mathis (Sørensen) BOLT (1674 - ?) Sognedegn. Borgemester i Middelfart?
4 DAVID BOLT (1729-1798). Døbt 11/1 i Hagested, Holbæk Amt. Reiste sansynligvis til Norge og giftet seg der.

I følge de Wadske Sedler (se to Vedhæft) hadde Søren Bolt 12 børn? som kommer alt for tætt etter hinnanden. Mattis Bolts børns årstall kan heller ikke stemme med hans levetid.

Er dette opplysninger om deres børns dåpsdatoer eller hva kan disse årstallene referere seg til?

Er det noen som kan oppgi referanser i kirkebøger om disse Bolters dåp, ekteskab og død?

Glad for alle henvendelser!
Med vennlig hilsen B. Bolt


[vedhæfting slettet af admin]

Benn Bolt

Første Vedhæft kom ikke med første gang:

[vedhæfting slettet af admin]

Regelsen

Hej

Matthias Bolt, den ældste i Søren Bolts store børneflok, var * 174, døbt 03.07 (Brandts udtog af St. Knuds kirkebog), student som 23 år., immatriculeret ved UNI 17.07.1697, blev udlagt som far til
Jens Mathis (St. Nic. kirke Kbh.), senere degn i Hagested, død 1735
Venlig hilsen
regelsen

Benn Bolt

Hei!
Mange takk for opplysningene!! Det vil vel si at Jens var "uægte" barn...? Kan det stemme at sognedegnen Mathias også var borgemester og fergemand? En litt utrolig kombinasjon?
BB

Benn Bolt

Jeg vil gjerne vide mer: Finnes der en mulighet for at kunne gå inn på Brandts kirkebogsuddrag af St. Knud for at se om der kan finnes mere om Bolteslegten? En digital link?
BB

Regelsen

Hej Benn

Kender ikke noget link til B. men -

Begravelser i Middelfart kirke:

I korets sydøstlige hjørne til 3 lig, kaldet magister Madsis.

1658 sognepræsten magister Mads Mortensen Lime
1686 tolderen Hieronimus Langemachs hustru, Mette Andersdatter.

1719 rådmand Mathias Bolts hustru, Margrethe - 50 rdl.
1721 hans 2. h., Anna Johanne Pedersdatter
1731 forhenværende rådmand Mathias Bolt
1734 hans søn &

i kirken er én af fire lysekroner med diverse tekst....

Rådmand Mathias Bolt og hans kjeriste Margareta Nielsdatter ... dend 28 augusti 1709 ofuer
deris begrafuelse.

Venlig hilsen
regelsen

Benn Bolt

Hej igjen!
Takk for de siste tre lig! Dette var interessante opplysninger. Glad for alle brikker i dette puslespillet.
Takk skal du ha!

Benn

Jytte Grevsen

Ang. Rådmand Mathias Bolt, se dette link http://kielland-brandt.dk/BorgmesterBolt.html forfattet af "Katrine Kielland-Brandt"

Mvh.
J. Grevsen

Benn Bolt

Mange takk Jytte! Jeg har tatt kontakt med Katrine.
Venlig hilsen Benn