Hvad betyder lochet?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 05 Jun 2015 - 23:52

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære alle

Jeg forsøger at få styr på mine Damgaard aner, som slet ingen, mig bekendt, har forsket i. Den ældste forfar jeg finder hedder Christen Lassen. Han bliver fæster på Damgaard i Sevel. En Christen Lassen, som er soldat og opholder sig på Sønder Mølle i Sevel  får en datter uden for ægteskab med Maren Michelsdatter, som døbes Apelone i 1703. I en kopattest finder jeg en Maren Michelsdatter med en søn - det kan være hende og det kan være en fejl, at der står søn. Mit spørgsmål her er: HVAD BETYDER lochet?

Trandum.
Anne Syr.
Grete Abildgaard, lochet med en Datter.
Maren Thomasdatter, lochet, 1 Datter.
Maren i Plumgaard.
Mette i Abildgaard.
Maren Michelsdatter, lochet, 1 Søn

mvh.

Annette Damgaard

Inge Hedal

Hej Annette

http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=lokke,4&query=lokke
Pkt. 2.2 – lokket, forført.

Jeg kan ikke sige, om der er tale om en fejl, men der kunne måske være tale om, at Maren Mikkelsdatter havde både en søn og en datter, eller måske var der to forskellige piger, der hed Maren Mikkelsdatter?
Mvh. Inge

Annette Damgaard Hansen

Tusind tak Inge.

Ja, det er svært at vide om det er den samme. Men jeg gad da nok vide hvorfor pigerne i Trandum var så nemme at lokke, siden der er hele tre kvinder i byen, der er blevet lokket :)

vh Annette

Annette Damgaard Hansen

Tusind tak Inge.

Ja, det er svært at vide om det er den samme. Men jeg gad da nok vide hvorfor pigerne i Trandum var så nemme at lokke, siden der er hele tre kvinder i byen, der er blevet lokket :)

vh Annette

Inge Hedal

Hej igen
Det betyder bare, at de fik børn uden at være gift, hvilket ikke var så usædvanligt.
Mvh. Inge

Knud Hansen

Hej Annette og Inge.
Ordet "lokket" er efter min mening meget egnsbestemt, og man skal ind for at se, hvem faderen var, var faderen en gårdmandssøn, eller en enkemand, ligger der helt et løfte bag, og da kan man sige, at pigen er lokket, men jeg tror, at det er egnsbestemt udtryk for en fødsel udenfor ægteskab.
mvh
Knud 8600

ps: havde engang en ven fra Vensyssel, som brugte ordet flere gange.