Hvornår dør Hans Johansen født omkring 1745 - samling af tre tråde

Startet af Peter Pedersen, 27 Maj 2015 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Hej,,,,

Idet jeg håber, at det måtte være i overensstemmelse med DIS regler, har jeg samlet tre tråde, der i forskellig grad har berørt samme person Hans Johansen født omkring 1745 i Lund by i Præstø.

Hans Johansens første bryllup - startet 6. oktober 2014
Ved Susanne Pedersens død 1784 - startet 4. maj 2015 samt
Johan Jensen fæster gård - startet 18. maj 2015

Med uvurderlig hjælp har det været en rejse gennem skifter, mandstaller og forløberne til de senere lægdsruller og selvfølgelig kirkebøger. Og selvom det ikke er lykkedes, at finde den rygende pistol, der har kunnet pege på Hans fader, så har det været det hele værd.

Som en konsekvens af de nye data, har jeg måtte revidere min opfattelse af hvornår Hans døde.
Jeg har hidtil antaget, at han døde i Taagerup i Alslev Sogn i 1809. Men for det første viser en nærlæsning af navnet, at Johansen er stavet med to nn'er og for det andet er jeg blevet mere usikker på, hvorvidt han faktisk dør i Alslev.

Fakta - I folketællingen fra 1787 ses Hans Johansen som inderste i Lund by, Lyderslev sogn. Han angives at være 52 år (han er nu omkring 10 år yngre) sammen med Inger Olsdatter 34 gift hans kone samt Jens Hansen 8 ugift Mandens søn af første ægteskab samt Ole Hansen 1 ugift deres søn - og det passer fint bortset fra Hans Johansens alder. Nu kan den store forskel i alderen måske tilskrives manglende kirkebog for Lyderslev før 1765.

At Hans Johansen er født i 1745 +/- et par år har jeg fra Mandstaller og Rouller for perioden 1760 - 1788.  Hans er uomtvisteligt lillebror til Jens Johansen, så meget mere som Hans i Mandstallerne fra 1772 direktes står nævnt som bror til Jens Johansen, endvidere oplyses, at Hans er "krogfingret"  - fik det oversat i hjælp til tydning.

Hans enroulleres endvidere som soldat den 2. januar 1775, men da han fæster gård og enke i marts samme år, slipper han tilsyneladende og i stedet udskrives den 23 årige Knud Mortensen. Så langt så godt.

Men hvornår og hvor dør Hans ???

Når jeg oprindeligt troede, at han var død 1809 i Taagrup i Alslev Sogn, hænger det sammen med, at Hans søn Ole (født 1786) indføres i lægdsrullen 1791 og denne Ole opholder sig fra 1791 til 1796 i Alslev og det gør Hans og hustru også, for der får de i 1796 døbt Johanne, der desværre dør dagen efter fødslen.

Fra 1797 til 1800 opholder familien sig i Spjellerup. I folketællingen 1801 for Alslev ses Hans Johansens hustru Inger Olsdatter som madmoder og jordløs kone sammen med Jens Hansen 22 år ugift og blind mandens søn (fra ægteskabet med Susanne Pedersdatter) samt Anne Magrethe Hansdatter - begges. Men hvor er Hans? - kan han være indlagt på Spjellerup Hospital og derfor ikke med i FT.

Så med håb om hjælp til at finde Hans dødsår og venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Hej Peter.

Jeg har lige tjekket folketællingen 1801 for Alslev, Fakse herred, Præstø amt på Arikvalier Online.
Jeg ville sikre mig, at der ikke var fejl i transskreberingen.
Det er korrekt at Inger Olsdatter er opført som madmoder.
Hun er opført som værende i 1. ægteskab.
Der står ikke at hun er jordløs kone - rubrikkens tekst er "Jordløs Huus".

Har du overvejet om det er en fejl at hun er opført som gift?
Hun kan være både enke og fraskilt.

Kan det tænkes at Hans Johansen har fået en dom for et eller andet - og sidder i fængsel - fx. i København.

Har du en konfirmation for datteren Anne Hansdatter?
Der kan være oplysninger om faderen ved den.

Hvad står der ved Inger Olsdatters død og begravelse?

Og så et lille - helt generelt - suk.
Overskriften mangler helt oplysning om hvor i landet vi befinder os. Det var en ren undtagelse at jeg "gad" kikke på emnet.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Else Skovbo Jensen

Hej

Du skriver :
Men for det første viser en nærlæsning af navnet, at Johansen er stavet med to nn'er og for det andet er jeg blevet mere usikker på, hvorvidt han faktisk dør i Alslev


På den tid var der ikke faste staveregler, så det kan ikke bruges som begrundelse for, at det ikke er den rigtige Hans.


mvh
Else

K. Thidemann

Jeg viser lige familien i de to folketællinger.
Jeg giver Else ret i man ikke kan regne med stavemåden på det her tidspunkt.

Præstø, Stevns, Lyderslev, Lund By, , 3. familie, FT 1787, A3906
Hans Johansen 52 gift Mand Inderste 
Inger Olsdatter 34 gift hans kone   
Jens Hansen 8 ugift Mandens søn af første ægteskab   
Ole Hansen 1 ugift deres søn
-------
Præstø, Fakse, Alslev, Taagerup Bye, , 11, FT-1801, B4310
Inger Olsdatter 47 Gift Madmoder Jordløs kone 
Jens Larsen 22 Ugift Mandens søn Blind 
Anne Hansdatter 12 - Begges datter
-------
mvh K.Thidemann 9000

Peter Pedersen

Mange tak for tilbagemeldingerne.

Allerførst beklager jeg manglende henvisning til hvor i landet jeg søgte i min emneoverskrift.

Til de stillede kommentarer -

Når jeg ikke tror, at Hans Johannesen med de to nn'er er "min" hænger det bla sammen med, at Johannes synes at have være hyppigt brugt på Taagerup egnen, men afvise det kan jeg selvfølgelig ingenlunde.

Datteren Anne Margrethe Hansdatter bliver født juni 1791 kb 1661 -1814 Karise, Fakse, Præstø ny udgave opslag 130 og konfirmeret

1806 i Alslev - kb 1746 - 1814 Karise, Fakse, Præstø ny udgave opslag 152. Hvad jeg ved en fejl er gået let hen over, men selvfølgelig skulle have hæftet mig ved - er, at der ud for Anne står gm Per Persen. Jeg tolkede det blot som en gårdmand hos hvem hun var i tjeneste, idet jeg arbejdede ud fra formodningen om, at Hans Johansen fortsat var i live i1806. Nu vil jeg selvfølgelig gå på jagt efter et muligt bryllup med Per Persen i Alslev.

Til hvorvidt Hans eventuelt skulle opholde sig i København, så har det end ikke strejfet mine tanker, men det er selvfølgelig også en mulighed - :(

Omkring Inger Olsdatter, så har undret mig over betegnelsen gift madmoder, men skønnede at det nok skulle dække over, at Hans befandt sig i et andet sogn. Jeg har heller ikke kunne finde hendes begravelse, men kikkede i første omgang efter hende efter 1801.


Tak nok engang for fornyet input og venlig hilsen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Et par kommentarer:

Du henviser til lægsruller. Det må være disse.
Vemmetofte-Højstrup Gods Regimentsskriver Lægdsruller 1760-1788
FS Image 113
År 1772
Læg 9
Jens Johansen
1 Søn Hans 1/4 år Lund
1 Broder Hans Johansen 24 Lund 62½" Krogfingret [f. 1748]

I Hans's fæstebrev af 1775 står at han er landsoldat. Står han så i rullen? Og kan han så være krogfingret?

I FT 1787 er hans alder angivet til 52. Det svarer til fødselsåret 1735.
Og da han bliver gift første gang og bliver gårdfæster, vil han i så fald være 40 år, netop den alder, hvor man normalt slettes af rullen, og måske også afskediges som landsoldat.
Det er meget sjældent, at FT er 10 år forkert, selv i 1787. Så jeg tror ikke, du skal være helt sikker på, at Hans fra 1772 rullen er din Hans.

Jeg har i øvrigt ledt efter Hans Johannessens begravelse i Alslev i 1809, men fandt den ikke.

Hilsen Jørgen






Peter Pedersen

hej Jørgen,,,,

Omkring Hans Johansen er jeg efterhånden ikke sikker på noget som helst  :-\

Jeg vedlægger lige linket til der hvor Hans Johansen enroulleres. Her angives han at være 30 år. Jeg har bestilt arkivalierne på RA da jeg ikke er helt sikker på hvilket år papirerne relaterer sig til. Tror dog det er 1774. Men det kan de fysiske papirer forhåbentligt afklare.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-32879-7443-33?cc=2015318&wc=M521-7MH:333466801,334585701,334585702

Notatet om Hans står i venstre kolonne cirka midt på siden. Her læser jeg det som, at han fæster gård og enken i 1775 og Knud Mortensen derfor enroulerres i hans sted.

Jeg har fulgt Hans Johansen i mandstallerne fra 1760 hvor han første gang ses 15 år gammel med reserve nummer 165 og frem til 1781 hvor han angives at være 39 år og dermed skulle være født 1742. I mandstallerne fra 1787 ses Hans alene som indsidder, men hans sønner Johan fra første ægteskab og Jens er nævnt med alder, der passer. I 1788 ses Jens og Ole der er født 3. december 1786, hvor imod Johan er forsvundet. Jeg tror han er død i slutningen af 1786 eller 1787, hvor der mangler store stykker af KB. En pudsig oplysning fra mandstallerne er i øvrigt, at den ene af sønnerne Peder, der fulgte med i gårdfæstet i 1775 tilsyneladende ikke er voldsomt begejstret for at blive udskrevet som landsoldat i 1786 da han vælger at forlade sognet. I 1789 efterlyses han fortsat. Den anden søn Niels der også fulgte med i købet, synes mere medgørlig og udskrives som landsoldat i 1787 under Norske Livregiment.

Omkring Hans Johannsens død, så ses den i KB 1661-1814 Karise, Fakse, Præstø ny version opslag 151 venstre kolonne. Men det er ikke det samme der står i kirkebøgerne for sognet også selvom det omhandler samme perioder. Uden at vide det har der måske eksisteret to kirkesogne Alslev og Karise.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Alslev sogn var i perioder annekssogn til Karise.

Forrest i alle de gamle kirkebøger er der senere indskrevet indholdsfortegnelser, der giver et overblik over den meget blandede måde kirkebøgerne er ført på.
Der er ført handlinger i Alslev i Karises kirkebog og omvendt.
Konfirmationer for begge sogne blev i perioder holdt samlet - skiftevis i Alslev og Karise.

Udover den noget rodede systematik i kirkebogsføringen, så er der handlinger, der slet ikke er blevet indført.
En af mine aner - Inger Rasmusdatter - skal være født omkring 1791 på Gannebro, Alslev sogn. Hendes dåb er ikke i nogen af kirkebøgerne. Hendes konfirmation foregik i Karise i 1804, hvor hun tilsyneladende boede hjemme hos forældrene på Gannebro.

M.h.t. din Hans Johansen, så synes jeg det er meget svært at få et overblik over hans liv.
Hvad er dit oprindelige udgangspunkt? Er det en barnedåb eller hvad?
Hvordan ved du, at den Hans Johansen, som du har fundet i forskellige sammenhænge til forskellige tider er den samme?

En stram kronologisk opstilling af hans liv ville hjælp meget. Hvor og hvornår får han børn døbt, bliver selv gift, dødsfald, til hvem er han fadder, til hvem er han måske forlover o.s.v.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,,

Enig en fødsel ville være til stor hjælp, men det kan jo ikke fremskaffes qua, at præstegården brændte 1764.

Mit udgangspunkt er Hans Johansens bryllup i Lyderslev Kirke den 12. februar 1775 med enken Susanna Margrethe Pedersdatter.

Den 28. marts 1775 fæstes Hans til gården. I fæstebrevet udstedt af Vemmetofte Gods oplyses bla., at Hans er ungkarl og landsoldat, hvad jeg som tidligere ikke tror han er ret længe, da der allerede den 2. april samme år udskrives en anden karl Knud Mortensen 23 år.

I tidligere viste link til forløberne for lægdsrullerne står også, at Hans Johansen da han fæster fæster gård og enke i 1775 er 30 år, efterfølgende er der lidt divergerende aldre på Hans, hvor imod hans sønner stift såvel som egne passer fint ind i de videre optegnelser fra 1776 og frem, hvorfor jeg er ret sikker på, at det er "min Hans".

Hans 1'st hustru Susanne Pedersdatter begraves den 19. december 1784 og herefter er det lidt tvivl hvorvidt Hans lige når nok et bryllup Johanne Pedersdatter muligvis søster til Johanna. Dette andet bryllup tvivler jeg dog på da Hans den 30. december 1785 bliver gift i Vemmetofte med Inger Olsdatter. Året efter den 3. december 1786 har de Ole til dåb og også denne Ole står opført i mandstallerne fra 1788.

I folketællingen fra 1787 ses Hans som inderste i Lund by, Lyderslev Sogn og i sit andet bryllup. Husstanden omfatter endvidere Inger Olsdatter 34 år hans kone, Jens Hansen 8 søn af første ægteskab døbt 15. maj 1780 samt Ole Hansen 1 år. Tvillingedrengen Johan fra Hans første ægteskab med Susanna ses ikke og er antageligvis død enten i slutningen af 1786 eller 1787, hvor der mangler store dele af kirkebogen for Lyderslev.

Det er også det bliver lidt knudret, for i FT angives Hans Johansen at være 52 år, hvilket ikke stemmer med, at han skulle være 15 år i 1760.

Det er med udgangspunkt i sønnen Oles indskriven i de "rigtige" lægdsruller, at jeg efterfølgende prøver at følge Hans og Inger. Nu er Oles færden jo ikke ensbetydende med, at forældrene opholder sig samme sted, al den stund Ole som alle på den tid kom tidligt ud at tjene. Men den 26. juni 1791 synes Hans og Inger at være forældre til en datter Ane Margrethe Hansdatter i Alslev.

Herefter bliver det omen endnu mere knudret. For i folketællingen for Alslev sogn, Taagerup 1801 ses Inger Olsdatter som madmoder med børnene Jens 22 år mandens søn og blind (sådan angives han også ved konfirmationen (kb 1661-1814 Karise, Fakse, Præstø ny version opslag 130) samt Anne Hansdatter 12 år - begges datter.

Efterfølgende har jeg tabt sporet på såvel Hans som Inger Olsdatter. Der er dog det spor, at Anne Hansdatter ved sin konfirmation i 1806 kb 1746-1814 Karise, Fakse, Præstø ny version opslag 152 ses med gd Per Persen af Taagerup, hvorfor jeg har ledt efter et bryllup mellem Inger og Per, dog uden success.

Så i håbet om at ovenstående er lidt mere struktureret omen med betydelig usikkerhed

venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Lige til Hans Johansen og mulig landsoldat eller ej.

Jeg tror indførselen hvor Hans står som enroulleret januar 1775, stammer fra jordbogen af 14. februar 1774.
Det er bla det jeg gerne vil prøve at se dokumentation for ved at kikke de fysiske dokumenter på RA.

Det kunne jo tænkes at forpagter Lange har indskrevet Hans til landsoldat og Hans så på den efterfølgende session, som ikke synes bevaret men efter alt at dømme blev holdt om efteråret i Ringsted, er blevet kasseret, netop pga af sin krogfingrethed.

En anden mulighed som jeg synes har lidt mere kolorit kunne være, at Hans er blevet stillet mellem valget mellem at blive landsoldat eller fæste gård med enke, to børn og en restance på 46 rdl og Hans i første omgang har undslået sig, men siden er kommet på andre tanker og derfor bliver slettet :)

mvh Peter
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Jeg har set begravelsen. Desværre angives ingen alder.
Men hensyn til stavemåden, så er der en anden Johannsen (Christopher) i højre spalte. Han er også søn af en Johan, og ses også øverst i venstre side.
Så det skal du ikke lægge noget i.
Det er ret sikkert din Hans Johansen.
At han ikke ses i Tågerup i 1801, kan der være flere grunde til. Måske arbejder han et andet sted.

Hilsen Jørgen

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

tak for din tilbagemelding.

Under mig fortsat over hvordan Hans Johansen kan forsvinde helt i 1801. Måske har han som foreslået udover at være krogfinger også været langfingret  :) Jeg kan jo prøve at kikke journaler for Præstø. Har en anden ane, der fyldet godt op på siderne i straffeprotokollen for Store Heddinge Politimester.

mvh Peter
Peter Pedersen

K. Thidemann

Citat fra: Peter Pedersen [20724] Dato 28 Maj 2015 - 01:14
Datteren Anne Margrethe Hansdatter bliver født juni 1791 kb 1661 -1814 Karise, Fakse, Præstø ny udgave opslag 130 og
konfirmeret 1806 i Alslev - kb 1746 - 1814 Karise, Fakse, Præstø ny udgave opslag 152. Hvad jeg ved en fejl er gået let hen over, men selvfølgelig skulle have hæftet mig ved - er, at der ud for Anne står gm Per Persen. Jeg tolkede det blot som en gårdmand hos hvem hun var i tjeneste, idet jeg arbejdede ud fra formodningen om, at Hans Johansen fortsat var i live i1806. Nu vil jeg selvfølgelig gå på jagt efter et muligt bryllup med Per Persen i Alslev.

Jeg vil bestemt mene Anne Margrethe Hansdatter er i huset ved Per Persen da hun bliver konfirmeret 1806. Bemærk Per Persen har samme kone i 1845. Per Persen og Peder Pedersen er samme mand.


Præstø, Fakse, Alslev, Taagerup Bye, , 8, FT-1801, B4310
Per Persen 31 Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer 
Barbera Nielsdatter 25 Gift Hans kone   
Anne Persdatter 3 Ugift Deres barn   
Ole Persen 1 - Deres barn   
Mads Mortensen 19 - Tienestekarl   
Anne Marie Nielsdatter 20 - Tienestepige   
Morten Nielsen 14 - Tienestekarl   
Niels Madsen 58 Gift Mand, konens fader Faar aftægt 
Birthe Jensdatter 64 Gift Hans kone, konens moder
----------------

Præstø, Fakse, Alslev, Taagerup by, , 44, en Gaard, FT-1845, C3027
Jens Jensen 45 Gift  Gaardmand Smerup Sogn og Præstø A. 
Karen Paulsdatter 29 Gift  hans Kone Her i Sognet 
Berthe Marie Jensen 3   deres Barn Her i Sognet 
Niels Olsen 22 Ugift  Tjenestefolk Smerup Sogn og Præstø A. 
Maren Katrine Nielsdatter 27 Ugift  Tjenestefolk Faxe S., Præstø Amt 
Ole Larsen 18 Ugift  Tjenestefolk Spjellerup S. Præstø A. 
Peder Pedersen 76 Gift  Gaard aftægtsmand Faxe S., Præstø Amt 
Barbara Nielsdatter 69 Gift  hans Kone Her i Sognet 
mvh K.Thidemann 9000

Lars Skovvang Larsen

Der er endnu en Peder Pedersen i Tågerup, Alslev sogn:
Denne er gift med Anne Marie Pedersdatter, der er født i Spjellerup i 1783. Han født 1781 i Tågerup.
Det par ses også i folketællingen 1845.

Jeg er også meget sikker på at Peder Pedersen, der er nævnt ved konfirmationen, er hendes husbond.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

K. Thidemann

Hej Peter

Hvornår dør Inger Olsdatter og den blinde søn Jens.
mvh K.Thidemann 9000

Peter Pedersen

hej igen,,

Interessant, at Per Persen kan afskrives som stiftfader til Ane Margrethe, men vel usædvanligt at det ikke er faderen død eller levende, der står anført i forbindelse med konfirmationer.

Jeg ved ikke hvornår Inger Olsdatter dør. Syns jeg har kikket efter hendes mulige dødsdato, men uden success. Nu var hun jvf FT 1801 også kun 47 år så hun kan både være gift igen og flyttet sogn. Den blinde søn har jeg ikke forfulgt.

mvh Peter
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

For god ordens skyld:

Sønnen Jens Hansen er i folketællingen 1801 opført som Jens Larsen på DDA - det er endnu en læse/skrivefejl.
I originalen er han tydeligt skrevet som Jens Hansen.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,

Bare for en god orden skyld, så har jeg anmeldt fejlen :)

mvh Peter
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Da mulighederne synes at være udtømte i nærværende tråd, syns jeg jeg skylder, at skrive, at tvillingedrengen Johan fra Hans første ægteskab med Susanna ikke som jeg tidligere har skrevet
antageligvis er død enten i slutningen af 1786 eller 1787, hvor der mangler store dele af kirkebogen for Lyderslev.

Johan lever i bedste velgående i 1787. Han er blot helt i takt med tiden sendt ud og tjene, hvad han jvf Mandstaller fra 1788 gør hos Hans Jensen i Lyderslev. I 1801 ses han 24 år gammel som landsoldat på Højtrupgård. Jeg har ikke forfulgt hans videre skæbne ;)

mvh Peter Pedersen

Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

Hvilke skifteprotokoller har du kikket i for eventuelt at finde Hans Johansen og Inger Olsdatter?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,

Omkring skifteprotokoller - FS Præstø, Vemmetofte

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Lars Skovvang Larsen

På Familysearch har jeg lige tjekket Juellinge Skifteprotokol, der også dækker Alslevgården.
Der er ikke skiftet efter hverken Hans Johansen eller Inger Olsdatter.

Jeg har søgt i mine uddrag af skifter under Ropsendal.
Jeg har kendskab til én Inger Olsdatter i passende alder, og som jeg ingen oplysninger har om som voksen:
Skifteprotokollen, Rosendal gods, folie 478b-479b. Skifteattest den 16. juli 1765 efter Johanne Olsdatter i Strandhoved.
Enkemand: Husmand Christian Michelsen.
Arvinger – afdødes børn:
Med forhen afdøde mand Niels Hugger:
1) En søn Ole Nielsen, 20 år gammel.
2) En søn Lars Nielsen, 14 år gammel.
Med forhen afdøde mand Ole Olsen:
3) En datter Inger Olsdatter.

Med enkemanden Christian Michelsen:
4) En datter Kirsten (Kirsten Christiansdatter), 4 år gammel.
5) En datter Agnethe (Agnethe Christiansdatter), 1 år gammel.
Tilstede på børnenes vegne: Gårdmand Hans Olsen i Strandhoved.
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29944-17177-12?cc=2015318&wc=M9MJ-SJG:547434328

Den Inger Olsdatter kan ses her på min hjemmeside:
http://aneopslag.dk/alle/per02110.htm#9

Det er kun en mulighed; men den er måske værd at undersøge.

Hans Johansen kan jeg ikke se skal være nævnt i skifter under Rosendal.

Lars





Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter Pedersen

Hej Lars,,,

Tak for informationen - det vil jeg da undersøge, for et eller andet sted må hun da være og ikke mindst komme fra :)

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

K. Thidemann

Måske er det en datter

Karise sogn, Fakse Herred, Præstø amt 1661 - 1814 opslag 161 højre side nederst
d 21 Julÿ 1811 ægteviet Jacob Lausen og pige Anne Margrethe Hansdatter  paa Alsløngaard
Forlovere Lars Jørgensen  - Peder Pedersen
mvh K.Thidemann 9000

Peter Pedersen

Hej igen,,,

Jo tak til Anne Margrethe bryllup, det havde jeg også noteret. Dog mener jeg der står Peder Persen.
Kan godt være, at Per Persen, Peder Pedersen og Peder Persen er en og samme person, men lidt besynderligt synes jeg nu alligevel, at det er :(

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Netop omkring 1800 begyndte man at stave mange navne, som de udtaltes. Laursen/Lauritzen erstattedes af Larsen, Peder af Per. Men det var ikke særlig konsekvent og afhang ofte af præsten/degnen. Se opslag 154 th. nederst. Gaardmand Peder Pedersen, men fadderne hedder Persen. Men mon ikke det er Peders brødre.
I øvrigt bemærker jeg en Hans Johannsen øverst på samme side.

Hilsen Jørgen

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

Tak for informationen, jeg bliver (mener jeg) stedse klogere.

Du skriver, at jeg skal se opslag 154 neders - er der stadig 1661-1814 Karise ?


mvh Peter
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peder,
Karise 1661-1814 ny, opslag 154, th, næstnederst
Jens -  Udflyttergaardmand i Taagerup Peder Pedersens Søn ...
Tst: ... Niels Persen, Lars Persen, Ole Persen, ...

I venstre finder du ham igen med sønnen Hans, og andre Persen.

På opslag 161, th øv:
6 April 1810: ....
Forlover ... Hans HJS Johannsen i Bunnerød

Hilsen Jørgen

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,,

Hans Johannesen Bunnerød by optræder flere steder, men jeg er ret sikker på, at det er en anden en "min".

Min holder, efter hvad jeg har kunnet spore, til i Taagreup By og ved hvad jeg tror er "min" Hans død står der da også af Taagerup.

Men det er da klart med til at skabe om muligt :( endnu mere usikkerhed.

mvh Peter
Peter Pedersen

K. Thidemann

#29
Citat fra: Peter Pedersen [20724] Dato 31 Maj 2015 - 17:58
Hej Jørgen,,,,

Hans Johannesen Bunnerød by optræder flere steder, men jeg er ret sikker på, at det er en anden en "min".

Min holder, efter hvad jeg har kunnet spore, til i Taagreup By og ved hvad jeg tror er "min" Hans død står der da også af Taagerup.

Men det er da klart med til at skabe om muligt :( endnu mere usikkerhed.

mvh Peter

Ja han er meget yngre end din.

Præstø, Fakse, Alslev, Bunnerød Bye, , 5, FT-1801, B4310
Johannes Christesen 60 Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer  
Anne Sophie Jensdatter 56 Gift Hans kone  
Hans Johannsen 19 Ugift Deres barn  
Anne Marie Johannsdatter 10 - Deres barn  
Maren Andersdatter 20 - Tienestepige  
Niels Larsen 10 - Tienestekarl
-----

Hvor får Hans Johansens søn Ole Hansen børn, og har du set på fadderne til disse børn.

Datteren Ane Margrethe Hansdatter har jeg lidt problemer med at finde efter vielsen 1811.
Har du mere omkring Ane Margrethe Hansdatter ? ?
mvh K.Thidemann 9000