Min farmor og hendes forældre

Startet af Peter Kroman, 01 Mar 2011 - 17:40

Forrige emne - Næste emne

Peter Kroman

Hej

Min farmor, Edvina Fransiska, er født på Kgl. Fødselsstiftelse den 26.10.1893 (1891-1896 opsl. 116 barn 791)

Hun er i kirkebogen, som jeg har været på Landsarkivet og fotograferet orginalen fra, oprindeligt registreret med efternavnet Jensen. Det fremgår helt tydeligt i den orginale bog, at navnet Jensen er overstreget og navnet Olsen er skrevet til med en anden pen .

Derudover har jeg været på Rigsarkivet, og kigge i hovedprotokollerne, hvor jeg kan konstatere at Edvina Fransiska er "udgangen" fra Fødselsstiftelsen den 27.10.1894 , og at hun er udleveret til moderen den 3.11. Moderen er angivet til at være Olga Hansine Larsen, som er 20 år på fødselstidspunktet.
Det vil altså sige, at Olga Hansine har fået Edvina Fransiska hjem da datteren var et år gammel i 1894.
Olgan Hansine bliver gift i 1898 med Niels Olsen, og i 1900 aflægger de begge ed på at være barnets forældre, jf kirkebogen.
Men Edvina Fransiska er altså stadig født Jensen, og ikke Olsen eller Larsen.
Det der frustrerer mig er Jensen navnet, sammenholdt med at Olga Hansine Larsen og Niels Olsen, først i 1900 - 2 år efter de er blevet gift, 6,5 år efter Edvina Fransiska blev født, og efter at de har fået 2 andre børn i hhv 1898 og 1899 - aflægger fælles ed på at være Edvina Fransiskas forældre.

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud at hvad der er ret og vrang på denne sag.
Er Olga Hansine og Niels Olsen de biologiske forældre, eller ???

Hvis ikke Niels er biologisk far, hvordan finder jeg så ud af hvem der er den biologiske far?

Jeg håber nogen kan bidrage til hvorledes jeg kan komme videre med denne sag.

På forhånd tak.

Mange hilsener
Peter Kroman

Peter Kroman

Hej igen

Der er tilsyneladende ikke rigtigt nogen der vil byde ind på denne. Ærgerligt >:(

Men jeg prøver lige at indsætte et link de to billeder (som jeg troede jeg havde sat ind i den oprindelige meddelelse) fra hhv. kirkebogen (Jensen overstreget og Olsen skrevet til med en anden pen) og hovedprotokollen (udgangen fra Fødselsstiftelsen) her http://www.peterkroman.dk/Peter_Kroman_familie_hjemmeside/Mine_album/Sider/Fotografier.html

Og så håber jeg at nogen vil gå i dialog med mig vedr. spørgsmålet der nager mig: Er Niels Olsen den biologiske fader, eller er der en Jensen et eller andet sted der er faderen - og hvordan finder jeg ham.

Eller andre spørgsmål som f. eks.:
Var det almindeligt at børn af ugifte mødre kunne opholde sig på Fødselsstiftelsen et helt år, eller hvor gjorde man af dem.
Kunne det tænkes at barnet slet ikke er født af Olga Hansine - og hvordan finder man så ud af hvem der har ført Edvina Fransiska

Håber på at nogen vil byde ind.

På forhånd mange tak.

Mange hilsener
Peter Kroman

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag har inte tittat i födelseboken. Du skulle kanske kunna titta efter en alimentationssag på Landsarkivet i Köbenhavn. Den kan kanske ge en förklaring till namnet Jensen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1615960&limitstart=0

Är detta "din" Edvina? Om ja, ser du uppe i högra hörnet f. ? Jag kan inte läsa vad det står men tycker att det inte står Olsen eller Jensen. Kanske helt fel person.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

FT 1921
København
Udbygade 9
opslag 18
Edvina med mand og 2 børn.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Jeg mener at læse i kirkebogen, at moderens navn ikke fra start har stået ved Edvinas fødsel.
Hendes navn og den mand hun gifter sig med er tilføjet senere.
-------------------

Jeg har ingen erfaring i at søge på Fødselsstiftelsen men iflg.
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning
står bl.a.
Oplysninger om moderen:
Med mindre moderen ikke oplyste sit navn til Fødselsstiftelsen, kan du også finde oplysninger om modernes navn, alder, civilstand og antal fødsler
.

Du vil da kunne checke om Olga er moderen.

Navnet Jensen ?? kan være barnefaderen   ??
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770


Thestrup-Bjørn

#7
Hej Peter!

Er det mon din Olga Hansine og din Niels Olsen her - http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1433776&limitstart=50


---
Ja, det er det vist.
Se FT1901 Nørre Farimagsgade ao-opslag 204. Desværre står der jo Olsen ved Edvina.
Så den sagde ikke meget.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Peter Kroman

Hej Eva, Anne og Thestrup

Tak for jeres indlæg, som jeg har læst med stor interesse.

Eva: Tak for idéen med at søge en alimenationssag. Den vil jeg forfølge yderligere. Derudover havde jeg ikke politibladet hvor der blot står Edvina Olsen - men fremgår ikke af scanningen hvornår bladet er fra. Det vil jeg også forfølge yderligere.

Anne: FT 1921 Udbygade, som også er Guldbergsgade kendte jeg til, men jeg er meget interesseret i at høre mere om hvordan du konkluderer dig frem til at moderens navn ikke fremgår af kirkebogen fra start? Som jeg ser det er det bare Olsen der er tilføjet senere (sammen med bemærkningen om at begge forældre har aflagt ed på at være forældre) - men er der noget jeg overser?
Din henvisning til vejledningen vedr. arkivalier fra Fødselsstiftelsen er jeg meget glad for - den har jeg ikke været opmærksom på, og den vil jeg studere nærmere.
Og ja - navnet Jensen kan være barnefaderen. Men jeg er har set andre eksempler på navnet Jensen brugt i forbindelse med "uægte fødte" børn, og jeg har lidt en tanke om at Jensen navnet måske kan være brugt som sådan en slags "John Doe" betegnelse. Er der nogen af jer der har erfaring med dette?
Eller er der tale en virkelig Jensen her?

Bliv endelig ved med at skrive - for som en klog dame sagde en gang: "Samtale fremmer forståelsen"

Endnu en gang tak for jeres indlæg. Glæder mig til at høre fra jer igen.

Mange hilsener
Peter Kroman

Eva Morfiadakis

Hej!

En möjlighet skulle väl kunna vara att man upptäckte att man skrivit fel efternamn när barnet föddes.
1900 har kanske föräldrarna bestämt sig att uppge sina namn i kyrkoboken och då har felet upptäckts. Därför har föräldrarna fått intyga att de är barnets föräldrar.
Jag tittade på dina bilder från kyrkoboken: namnet + moderns ålder är skrivet med blått, sen tycker jag att Olsen och föräldrarnas namn är skrivet med samma svarta penna.

Eva M
Eva M

Anne Mortensen

men jeg er meget interesseret i at høre mere om hvordan du konkluderer dig frem til at moderens navn ikke fremgår af kirkebogen fra start?

Jeg prøver:

Moderen har ikke stået alene  med sit navn.
Der har sikkert ikke været skrevet noget.
Se de andre fødsler: uægte født af o.s.v.
Edvina's efternavn Jensen og Olsen er skrevet med forskellig skrift - samme skrift som Olsen i forældrerubrik.
Olga står noteret som hustru ?
Hun bliver først viet i 1898.

Derfor er jeg af den mening at oplysningen:
For. o.s.v. og vielsesdato er skrevet i kirkebogen senere.
----------------------------
Min mening -  men derfor ikke den rigtige.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Peter Kroman

Hej Eva og Anne

Eva: Muligheden med at det er en simpel fejl har jeg vendt rigtigt mange gange med mig selv. Og hver gang kommer til samme resultat: Jensen ligner overhovedet ikke hverken Olsen eller Larsen (som er Olga Hansines fødenavn). Jeg tror bare ikke på at man skriver Jensen i stedet for Olsen eller Larsen.
Og jeg er er helt enig i at moderens alder (som passer med Olga Hansines) er skrevet med den oprindelige pen (den der skriver Jensen), og at forældrenes navne er skrevet til meget senere.
Mit spørgsmål er: Hvorfor?

Mvh Peter

Anne:
Ja - Olga Hansine står som hustru - i den del der er skrevet til i 1900 - det der står med små bogstaver i feltet i midten over moderens alder er: "Begge aflagt ed om at være forældre 19/6-1900". Der er gift i 1898 (har vielsen i en kirkebog), så det er jo helt fint at opgive sig som hustru i 1900.
Men det mærkelige er jo at Edvina er født i 1893, og de erkender først at være forældre i 1900 - der er Edvina altså 6 1/2 år. Det er jo en anelse sent - eller ......
Er det bare mig ser synes at der er noget mystisk i denne sag :-)

Mange hilsener
Peter

Kurt Hansen

Hej

Hvad angår overstregninger og tilføjelser har jeg ingen mening om ud over, at det finder du flere gange i kirkebøger og specielt på fødselselsstiftelsen.

Hvad angår en sen erklæring om faderskab har jeg ud fra at se på paternitetserklæringer (godkendelse af at man er far til et angivet barn) på LA fra samme periode den opfattelse, at disse nogle gange først kommer på et meget senere tidsunkt.

I mit tilfælde havde jeg et familiemedlem hvor erklæringen først kom, da han skulle konfirmeres, hvor faderen, selv om de kort efter fødslen havde giftet sig, havde "glemt " at melde faderskab til fødselsstiftelsen og velsagtens ikke ønskede at drengen i anledning af konfirmationen  skulle noteres som "uægte".

Med din ane tænker jeg på, at noget lignende MÅSKE kunne være tilfælde i anledning af en indskrivning i en skole. 

Med venlig hilsen
Kurt

Peter Kroman

Hej Kurt

Tak for dit input.
Måske er der en faderskabssag - måske ikke. Jeg checker det, og det kan sagtens være at det bare er mig der ser spøgelser.

Mvh Peter