Ved Susanne Pedersdatters død 1784 står der bla., at

Startet af Peter Pedersen, 04 Maj 2015 - 13:22

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Ind. Hans Johansens hust. i Spjellerup, hand tiende paa nævnde tiid forpagter Lange. De havde før boet i Gievnø og havt Gaard der, hvor hendes første Mand Ole Andersen og havde havt Gaard. Hun var i48de Aar.

Det skulle vel betyde, at Hans Johansen havde fæstet gård i Gjevnø, som på det tidspunkt, som jeg forstår det hørte under Højstrup Gods.

Men når jeg kikker på Family Search, Denmark, Estate Reords, Præstø, Højstrup Gods, Fæsteprotokoller 1715 -1838, (opslag 90 til 20), kan jeg ikke finde et fæste for Hans Johansen. Fæstet må i sagens natur have fundet sted i mellem Susannes død den 19. december 1784 i Spjellerup og 12. februar 1775 hvor de bliver trolovede i Lyderslev.

Er jeg galt afmarcheret ???

Med håbet om at blive ført på rette spor og venlig hilsen

Peter Pedersen
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond



Her er en Gårdmand Ole Andersen i Lyderslev, hvor Gjevnø ligger.

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Ole Andersen Mandens erhverv:  Gaardmand og Nærer sig af Avlingen
Mandens alder:  44 Mandens civilstand:  Gift
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Nej Hustrus alder:  32
Hustrus civilstand:  Gift Hustrus nr. ægteskab:  1
Sogn:  Lyderslev Herred:  Stevns
Amt:  Præstø

Passer nogenlunde med Susannes alder.

Hilsen Jørgen


Jørgen Bue Lond

#2
Hej igen,

I følge Lyderslev sogne-matrikelprotokol hører Gernø under Vemmetofte Klosters Gods.
FS har ingen foto af fæsteprotokollerne, men kun skifteprotokollerne.
Men her fandt jeg Ole Andersens Skifte. Her er uddrag fra det:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-32804-6241-33?cc=2015318&wc=M52K-K65:333466801,334555801,334557801

Vemmetofte Klosters Gods Skifteprotokol 1755-1785
1085 fn
Skifte Brev efter Gaardmand Olle Andersen i Lydersløv
begyndt dend 30te January 1775 og sluttet dend
20 January 1770.
Anno 1775 Mandagen dend 30te January, efter til-
kiendgivninge? at Gaardmand Olle Andersen i Lydersløv
ved Døden var afgangen, indfant sig udi Stervboet
1086
paa det Høyadelige Frøeken? Klosters Vegne, Forvalter
og .... Thanning ved Vemmetofte, med
tre... 2de mænd, naunlig ...
... for at
Registrere og Vurdere Bemeldte Afdødes efterladte
Boe Have og Effekter til paafølgende Skifte og Dee-
ling, imellen Enken Susanne Pedersdatter med til-
tagen Laugværge paa den enen og deres sammen-
auvlede Børn, 1 Søn Peder 11 aar og Dito Niels 5 Aar
paa den anden Siide, for hvem deres Farbroder
Peder Andersen af Lund blev sadt som ...
Værge, ...
I Stuen
...
Summa Boets Indtægt 1981 Rd ...
...


Hilsen Jørgen

PS.
Fæsteprotokollerne ligger i Rigsarkivet, så vidt jeg kan se, og kan ses på mikrofilm.

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

Mange tak for dine fornemme oplysninger. En tanketorsk fra min side med Højstrup, der blev testamenteret til Vemmeltofte i 1735. Nok fordi jeg hang fast i min søgning efter Hans far.

Giver mig absolut yderligere blod på tanden efter at finde fæstebrevet, ligesom det jo synes at have været en gård i fin stand, som Hans sættes ind på i forbindelse med forlovelsen i 1775. Vil også prøve at finde årsagen til, at Hans Johansen og Susanne Pedersdatter tilsyneladende ikke er på gården i 1784, hvor Susanne dør i Spjellerup og Hans er blevet indsidder.

Med venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Bemærk at skiftet afslutning i 1777 følger lige efter registreringen 1775.

Hans Johansen bliver gift et par gange til:

Præstø, Stevns, Lyderslev, Gjevnø By, , 33. familie, FT 1787, A3906
Hans Johansen 31 gift Mand Husmand og Bødker 
Sara Rasmusdatter 35 gift hans kone   
Karen Olsdatter 13 ugift hendes datter af første ægteskab   
Ane Hansdatter 7 ugift deres datter

Præstø, Stevns, Lyderslev, Gjevnø By, , 30. familie, FT 1801, A3901
Hans Johansen 46 gift Mand Jordløs husmand og Bødker 
Sara Rasmusdatter 48 gift hans kone   
Anne Hansdatter 21 ugift deres barn   
Rasmus Hansen 6 ugift deres barn


Hans Johansens kone Johanne Pedersdatter dør 1785.

Johanne Pedersdatter Spiellerup gift med Hans Johansen
Skifte 1 nov 1785

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-32802-11846-69?cc=2015318&wc=M52K-SPK:333466801,334555801,334561501

Anno 1785 Torsdagen den 1ste November indfandt
sig i Stærvboet efter Indsidder Hans Johansens afdøde
Hustrue Johanna Pedersdatter i Spiellerup, Skifte-
forvalter Thanning paa det høyadelige Vemmetofte
pag 15
Klosters Vegne ...., for at registre-
re og vurdere samt skifte og deele bemeldte afdødes
efterladte Boehave og Effecter imellem Enkemanden
bemeldte hans Johansen paa den ene og den Afdødes
umyndige Arvinger der ere følgende, 1 Stef? Søn
Fader Oelsen 18 aar tienende Gaardmand unge Jens
Pedersen i Lund 1 Dito Niels Oelsen 14 Aar tienende
Gaardmand Peder Madsen i Bemeldte Lund, for hvem
deres Faders Broder Indsidder Peder Andersen i Lund som
Formynder blev beskikket, 1 Egte Søn Johan 8 Aar og
1 Dito Jens 5 Aar begge hiemme i Stærvboet paa den
anden Side. Ved bemeldte Forretning var tilstæ-
de Enkemanden benævnte Hans Johansen og som
Vurderings ...

Summa Indtægt 4 rd 2 mk 8 sk
...
pag 16
...
Summa Udgift 14 rd 15 sk
...
...hvorefter samme Skifte er
sluttet og tilendebragt.


Mon Johanne og Susanne er søstre?


Hilsen Jørgen

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,,

UPS  ??? - tror, at det er en forkert Hans Johansen - ham bødkeren eller også bliver min Hans Johansen slet ikke gift med Susanna Margarethe Pedersdatter i Lyderslev den 2. april 1775. Bødkeren Hans Johansen er væsentligt yngre end min Hans Johansen, der må være født omkring 1735.

Min Hans Johansen bliver trolovet den 2. december og gift den 30. december i 1785 i Vemmetofte Klosterkirke med, Inger Olsdatter, han som enkemand hun som pigen.

Året efter får de deres første barn Ole og i folketællingen 1787 ses Hans som inderste i Lund by, Lyderslev Sogn, hvor han angives at være 52 år. Husholdningen omfatter endvidere Inger Olsdatter 34, Jens Hansen 8 søn af 1'ste ægteskab samt Ole Hansen.

At jeg var overbevist om, at Hans Johansen havde være gift med Susanna Margarethe Pedersdatter skyldtes bla, at de efter adskillige hurtigt døde børn alle af Lyderslev får en søn, der døbes Jens den 15. maj 1780. Samtlige de børn jeg har kunne finde bortset fra Jens dør, hvorfor jeg mente det passede meget godt med, at der kun var et barn fra første ægteskab i tællingen fra 1787, men jeg skal nok lige til at kikke mine data igen.

Men jeg takker mange gange for de mange fine data og undskylder hvis jeg har ledt dig på vildspor og brugt din tid forgæves.

Desværre har jeg en aftale om en 1/2 time, så må desværre ud af døren. Må så se om jeg kan koncentrere mig om aftalen i stedet for at tænke aneforskning.

Med venlig hilsen og tak nok engang
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Peter Pedersen

Jeg har nu kikket data igen og vil tillade mig at arbejde videre efter den hypotese, at det er "min" Hans Johansen, der i 1775 bliver gift med enken Susanna Margarethe Pedersdatter i Lyderslev.

Imod at det skulle være bødkeren Hans Johansen taler bla., at denne Hans må være født omkring 1756 og altså kun 19 år da han kommer til gård i Gievnøe. Da skiftet efter tiden rummer betydelige værdier, er der ikke meget peger i retning af , at der har været tale om tvang og forvalteren måtte lang ned i rækken af kandidater for at finde en han kunne tvinge til at gifte sig med enken. Endvidere gifter bødkeren sig igen med Sara Rasmussen med hvem han i 1787 har datteren ane på 7 år. De må med andre ord være blevet gift før Susanna Pedersdatter dør og begraves 1784 i Spjellerup.

Jeg må på jagt efter skiftet efter Susanna Margarethe Pedersdatter for at få afklaret efterlevende børn, håber. Der burde hvis jeg har ret være tale om de to drenge efter Olle samt Jens med Hans Johansen.

I øvrigt påfaldende så mange børn der dør i den periode mindst 2 fra ægteskabet med Ole og 3 med Hans.


mvh Peter
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Jeg kan godt se, at bødkeren ikke passer ind billedet. Så lad os se bort fra den familie.

Men den Hans Johansen, der optræder i Susannes skifteafslutningen 1777, og i Johanna's skifte i dec 1885 har meget tilfælles.
Begge har stedsønnerne Peder og Niels Olsen født 1764/1767 og 1770/1771 i følge deres alder i skifterne.
I Johanna's skifte står der om dem, at de er stedsønner. Men det gælder vel for begge. Der står også, at hun har to ægte sønner, men ægte for begge?

Så vidt jeg kan se, er følgende muligt:

Hans J og Susanne gifter sig i ca. 1775.
Susanne har Peder og Niels med.
De får Johan og Jens i 1777 og 1782. (Første opkaldt efter Farfar).
Susanne dør dec 1784.
Hans J gifter sig straks med Johanna. (Susannes søster? Det ville være nærmest normalt!)
Johanna dør nov 1785 (Barselsdød?)
Hans J gifter sig straks med Inger Olsdatter.
Datoerne passer fint, selv om det for os virker lidt brutalt. Men det var normalt, at man giftede sig, såsnart den forrige var begravet.

Det er lidt kompliceret, så måske er der noget jeg overser.

Det ville bl. a. være rart, at finde Hans J og Johanna's vielse.
Jeg fandt ikke Johanna's begravelse, der burde være i Spjellerup.

I øvrigt er alle Hans Johansen'er den rigtige for mig, eller nærmere den forkerte.
Men for dig er den rigtige sikkert en af dine aner. Men hvordan det hænger sammen, ved jeg jo ikke.

Hilsen Jørgen






Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

Enig med dig omkring det sandsynlige i, at Hans gifter sig med Susannas søster Johanna og det er børnene fra 1'ste ægteskab, der er nævnt i skiftet, ikke mindst pga af formynderen Peder Andersen, der betegnes som farbroder.

I øvrigt så er Johan tvilling med Ole, begge døbt 17. marts 1776. Ole kunne vel være opkaldt efter Susannas 1'ste mand og Johan efter Hans far. Ole dør 17 uger gammel .

Det er nok ikke så'en at få afklaret hvorvidt Susanna og Johanna er søster da der først er kirkebog fra 1765. Kunne måske ses hvis der er et skifte efter deres far. Lægdsruller mener jeg at have styr på, men skifter er ikke min stærke side.

Min ane Hans kommer først ind i billedet ved brylluppet med Inger, men den måde jeg nu engang har valgt at dyrke slægtsforskning på, går nu ud på at prøve at afdække deres levned, hvorfor såvel giftemål både før som efter min anes biologiske mor og far skal med  :)

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Omkring muligt giftermål med Johanne i 1785 ? Jeg kan heller ikke finde det og hvad mere besynderligt er - kan jeg heller ikke finde en indførsel i kirkebogen, omkring Johannes dødstidspunkt - det burde være i Spjellerup jvf skiftet, men den eneste Johanne, der er gravsat fra Spjellerup, var en lidt krank skæbne, der ikke var gift med en Hans  ???

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

#10
Hej Peter,

Ja denne Johanna er lidt mystisk. Hun findes ikke gift eller begravet i Vemmetofte, Lyderslev eller Spjellerup.

Jeg ved ikke om du har Susanne og Hanses Børn, men her er dem jeg fandt:
Hans Johansen & Susanne Pedersdatter
Børn:
Ole 1776-1776 Lyderslvev
Johan 1778 Lyderslev
Ane 1778-1778 Lyderslev
Jens 1880 Lyderslev

Let forkortet afskrift af KB med ! ved et par Peder-faddere):

Lyderslev 1776, opsl 16
13 mar Gaardmand Hans Johansen i Lydersløv 2 Sønner
Ole og Johan
Christen Jensen i Lyd, Peder!! Larsen, Ole Friderichsens K, Lars Ped.s K
Fa: Niels Olsen i Lyd Jens Joh. i Lund. Peder!! Nielsens K. Niels Rasm. K alle Lyd
Opsl 40, 1776: F Trin Gaardmand Hans Joh. Ole Lyd. en af Tvilling 12 Uger

Lyderslev, 1778, opsl 18
Quinqv. Gaardmand Hans Johansen og Susanne Pedersdatter Lyd.
Datter Ane
... Peder!! Larsen ... Peder!! Nielsens K. ... alle Lyd.
Opsl 40, 1778: 4 p T Gmd Hans Joh. Datter i Lyd. 13 uger


Lyderslev 1780, opsl 20
15 maj Indester? Hans Johansen og Hustru Susanne Magrethe Pedersdatter i Lyd
Søn Jens


Peder Larsen fra Lyderslev mulig morfar?

I øvrigt ændres Hans J's titel fra gårdmand til inderste mellem 1778 og 1780.

Hilsen Jørgen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Har du denne?

Lyderslev 1760, opslag 102
8 p Trin 1760
Ole Andersen Gaardmand ??
Susanne Pedersdatter i Spjellerup
Fo: Peder!! Andersen & Lars Rasmussen

Peder Andersen kan være Susannes fader?

Hilsen Jørgen

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

Tak for din fortsatte interesse i min søgning efter Hans Johansens liv og levned.

Nej til det sidste, det havde jeg ikke og er skyndsomst noteret.

Omkring Hans og Susanna børn, så tror jeg, at jeg har nogenlunde styr på dem.
Johan tror jeg dør mellem 1785 og 87 (uden jeg dog har fundet det i kirkebogen). Men han indskrives i modsætning min ane Ole (fra brylluppet med Inger Olsdatter) ikke i lægdsrullen fra 1791.

Det kan meget vel være, at Peder Larsen er far til Susanna og Johanna, men her har jeg samme udfordring som for Hans Johansen og hvem hans far var - manglende kirkebøger. Ikke for fordi det skorter på Johan'er såvel i Lyderslev og Vemmetofte - tvært imod.

I øvrigt interessant, hvad jeg også havde bemærket, at Hans og Susanna tilsyneladende hurtigt må gå fra eller bliver sat fra gården i Gievnøe, det så da ellers umiddelbart ud til, at Hans om ikke havde skudt parpegøjen, så da havde fået en fornuftig gård.

Jeg har i en tidligere tråd fået input til samme Hans Johansen, der ikke optræder sammen med Inger Olsdatter i folketællingen fra 1801. Den eneste Hans J, der aldersmæssigt passer er en der bor hos sin søster i Kastrup og er blind. Men "min" Hans kan det nu ikke være. Da den blinde Hans også bor hos søsteren i 1787 og da bor "min" i Lyderslev sammen med familien.

Så der er ikke så få udfordringer med denne Hans.

mvh Peter
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

En lille rettelse til mit afskrift af Ole Andersens skifte.

Indtægten var ikke 1981 rd, men 198 rd. Da udgifterne var større, var der intet at arve.
Så han var da allerede på spanden.

Et par OBS:
Ole/Susanne skyldte afgift til en Forvalter Lange, der i afslutningen benævnes Forvalteren på Vemmetofte.

I Susannes begravelse står, at hun tjente forvalter Lange (eller er det ham), altså tjente hun/(han) på Vemmetofte.

I Johanna's skifte står noget, jeg ikke helt kan tyde, om en restance til klostret fra en gård i Schiørpinge. Hvad mon det er?


Nu tror jeg ikke jeg kan finde mere for dig. Men giv ikke selv op.

Hilsen Jørgen

PS
Jeg hjælper hist og her. Det giver mig god træning i søgning og gotisk skrift, som jeg kan bruge i min egen forskning. Og så giver det et godt indblik i samfundet på den tid.

Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

Jeg takker mange gange for dine oplysninger, som har været til stor hjælp.

Pt læser jeg selv Chr. H Brasch - Vemmetoftes Historie som er skrevet med gotisk skrift.
I samme oplyses bla. at Lyderslev Pæstegård brændte den 10. maj 1764. Præsten og hans 3 børn undslap med nød og næppe (hvad med konen). 9 heste lige så mange høveder samt 90 får, en arvlskarl samt kirkebøgerne blev ilden bytte.

Jeg var opmærksom på Lange som forvalter på Vemmetofte og tror det skal læses som, at de begge tjente, måske i et lejet hus under klosteret.

Tak for korrektionen til skiftet efter Susanna. Jeg havde gemt det til senere studier, men altid en hjælp når materialet i forvejen er bearbejdet. Min Hans havde tilsyneladende alligevel ikke skudt papegøjen  :'(

I det hele taget en hård tid Hans vokser op i. Mere eller mindre tilbagevenden misvækstår og grasserende kvæg- og hestesygdomme. Intet under, at børnedødeligheden var som den var. Men det er jo det samme som Severin Kjær beskriver i hans uundværlige værk om Stavnsbåndet.

Tak nok engang for din megen hjælp og venlig hilsen
Peter Pedersen




Peter Pedersen

Peter Pedersen

Lige en krølle til Hans mulige kortvarige ægteskab med Johanna Pedersdatter i 1785, hvor skiftet efter samme absolut peger i retning af på en sammenhæng med "min" Hans, så står der i folketællingen AO fra 1787 for Lund By, Lyderslev, at Hans da gift med Inger Olsdatter opslag 8 nr 3, at Hans er i sit 2'et ægteskab.

Hvis han skulle have nået et ca. 1 års ægteskab med Johanna, skulle Hans i givet fald have været gift 3 gange. Det ændrer nu ikke ved det besynderlige i, at Johannes død er så svær at finde i kirkebøgerne.

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Pedersen

Hej Jørgen Bue Lond,,,

Blot til information.

Jeg giver ikke op, men det gjorde Hans, idet han går fra gården 1 maj 1779  :'(

Jeg har prøvet at læse skifterne igennem nogle gange og undrer mig fortsat over, hvorfor det tager 2 år at færdiggøre skiftet efter Olle Andersen.

mvh Peter
Peter Pedersen

Jørgen Bue Lond

Hej Peter,

Jeg repeterer lige

Olle Andersen dør 30 jan 1775.
Samme dag foretages en registriring af boet.
Her lover enken Susanne at varetage boet.
2 apr 1775 vies Susanne & Hans Johansen
30 jan 1777 Afsluttes Oles skifte uden arv.
Parret lover at sørge for gården og betale deres gæld.
1 maj 1779 opgiver Hans Johansen gården (sættes fra gården?)

Jeg kender ikke de nøjagtige regler for, hvornår der skal holdes skifte.
Men normalt kan enken blive siddende i uskiftet bo, men det kræver en kongl. bevilling, har jeg set i et lignende tilfælde fra samme tid. Men det står der ikke noget om i 1775. Der skal vist også holdes skifte, før hun gifter sig igen. Men det er måske kun, hvis nogen forlanger det.
Det kan også være, at kreditorer kan forlange et skifte. Og det kan være tilfældet her.
Husk at Godset har flere kasketter og interesser: de ordner skiftet, men er også fæstegivere.
Jeg kan forestille mig, at godset har villet se, om man kan ordne det hele uden for meget bøvl.
Det er mit indtryk, at det ofte er godset, der kommer med en ny ægtemage til enken. En lidt yngre mand, der kan rettet op på gårdens drift. Det har Hans så ikke magtet, og nu vil godset af med ham og forlanger et skifte.
Det med hvor lag tid der går mellem de to skifte behandlinger, skal man nok ikke lægge for meget i. Det kan være afslutningen på et længere forhandlingsforløb. Så det er måske kun en opsamling heraf, der sker i 1777.
Der kan også være noget med nogle tidsfrister for, hvornår et skifte skal afholdes. Bemærk at afslutningen sker på 2 årsdagen for registreringen.
Men som sagt er jeg ikke ekspert på området.

Har du set fæsteprotokollen?
Og hvordan går det med den mystiske Johanne?
Måske skulle du prøve at lede specifikt efter hende i et nyt emne, evt med et link til denne tråd.

Hilsen Jørgen



Peter Pedersen

Hej Jørgen,,,

Tak nok engang for dine fine oplysninger, jeg suger til mig og lærer.

Jeg har kikket Hans fæste af gården efter Olle.

I FS Etate Records - 1436-1964 - Præstø, Højstrup Gods - fæstebreve 1770-1779, findes faktisk i opslag 173-74 fæstet hvor Hans overtager gården efter Olle. Desværre kan jeg ikke få linket til at virke, så jeg kan sende det. (det arbejder jeg også på). I fæstebrevet oplyses, at Hans er landsoldat. Der synes ikke at være gemt sessionsprotokoller for Højstrup Gods, hvilket ellers ville have været en indgangsvinkel til at finde ud af hvem Hans far var. Jeg arbejder indtil videre med den hypotese, at han hed Johan Jensen.

Jeg har ikke afskrevet Johanne, som mulig ægtefælle til Hans, men kan simpelthen ikke finde ud af hvor hun står opført som afdød, så indtil videre er hun lagt til side til senere opfølgning.

Med venlig hilsen
Peter



Peter Pedersen