PHPgedview: samme børn til to forskellige individer - HJÆLP!

Startet af Jesper Hove Frehr, 02 Apr 2011 - 12:11

Forrige emne - Næste emne

Jesper Hove Frehr

Har siddet og tastet hele natten, men da jeg laver et anetræ ser jeg at der et ægtepar der optræder som to gange. Se link på

http://www.jesperfrehr.dk/phpgedview/pedigree.php?ged=FREHR.GED&show_full=1&talloffset=1&rootid=I316

Jeg kan sgutte hitte rede i hvont jeg ændrer det. Det er Kjesten Andersdatter der har de rigtige forældre. Men forældrene figurerer osse på Peder Andersen. Som I kan se i indvidnumrene er personerne akkurat de samme.

Hvis jeg forsøger at fjerne Anders Christensen, forsvinder han osse ned hvor han står rigtigt. Hvad pokker skal jeg gøre?

Jesper

Karsten Damén

#1
En enkel metode:

Gå ind på Peder Andersen.
I menuen "Ret" under "Indstillinger for denne person" vælger du "Ændre oplysninger direkte i GEDCOM filen"
Slet linjen 1FAMC@F172@
Gem

Denne linje angiver relationen til hans forældre, og du har dermed fjernet Peter Andersen fra hans familie, i dette tilfælde F172.

Men jeg kan se, at du har været inde og rette på anden vis, så denne oplysning kan du bruge en anden god gang ;)

hilsen
Karsten

Karsten Damén

#2
Ja – jeg kan jo ikke rette i mit tidligere indlæg, så vi tager den lige en gang til ::)

Hvis man på hurtigste måde vil fjerne et individ fra en familie, skal man ind to steder.

Man skal som tidligere beskrevet fjerne familierelationen FAMC fra individets "record".
Men man skal selvfølgelig også fjerne individet fra familiens "record".  Det gøres på helt tilsvarende vis, idet man fjerner det relevante barn ved at slette den linje, som indeholder barnets individnummer.

Hvis man vil flytte et barn fra en familie til en anden eksisterende familie, kan man gøre noget lignende.  Her skal man blot
-ændre FAMC nummeret under barnet så det passer til den ny familie,
-slette individet i den "gamle" familie og
-indsætte individet i den "ny" familie.
Altsammen direkte i den enkelte record.

Jeg beklager, at jeg glemte dette i første omgang, men det er længe siden jeg selv har haft brug for noget tilsvarende.  Metoden er klart den sikreste, idet PhpGedView kan virke en smule uoverskulig, når det drejer sig om at ændre familierelationer.

hilsen Karsten.

Jesper Hove Frehr

Hej Karsten

Tak for dit svar. Ja - du har ret. Suk - jeg gik den lange vej :o)
Men nu kender een jeg kan spørge hvis der er ged i den igen

Med venlig hilsen
Jesper Frehr