Hjælp til at finde en skilsmisse

Startet af Katharina Louise Janhøj Jensen, 11 Maj 2015 - 19:08

Forrige emne - Næste emne

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej.
Er der nogle af jer dygtige mennesker, der kan hjælpe mig her?
Jeg leder efter skilsmissen af  Jens Rønning Jensen og Anine Kirstine født Andersen.

Jeg har ved Jens nye ægteskab fundet en anmærkning om at skilsmissen er gået igennem på Middelsom og Sønderlyng Herredskontor 30. Okt 1917

DFS: Amt Oversigt/Viborg/Sønderlyng/Nørbæk sogn/Kirkebøger/Kirkebog 1911 - 1928 Nørbæk/Opslag Nr. 131 - Viede/Trolovede
Borgerligt ægteskab 26. oktober 1917 Viborg Rådhus Note: Nævnt i kirkebogen for Nørbæk
26. Okt 1917

Det ser ud til at han bliver gift igen, inden papirerne er gået helt i orden, medmindre at præstens 7tal er det samme som hans 4tal.

Jeg har prøvet at give mig i kast med Daisy, men er helt blank.

Håber at der er nogen der kan hjælpe over nettet, eller at der et fantastisk menneske, der har overskud til at kigge i Viborg.

Med nervøs hilsen over måske at bede om for meget,

Katharina Jensen

Jørgen Bue Lond

Hej Katharina,

Jeg ved ikke, om jeg er særlig dygtig, men da ingen andre svarer, får du en forklaring fra mig.

Her står hvor vielsen skete og hvem der foretog den:

26 oktober 1917:
a.
Herredsfogeden i
Middelsom og Sønderlyng
Herreder. Folderlund.
b.
Viborg

Fra Viborg sendes 4 dage senere en skrivelse om vielsen til Nørbæk kirke, der indfører den i kirkebogen med herredsfogedens kommentarer:

Jens Rømming Jensen
er i Flg. Erklæring fra
Præst St..ager., Vorning,
Udtraaedt af Folkekirken.
Jens Rømming Jensen
har fremlagt Bevilling af
10 Oktober 1917 til at indgaa
nyt Ægteskab.
Indført i Flg. Skrivelsen fra Middelsom og Sønder-
lyng Herreders Kontor af 30 Oktober 1917.

Inden vielsen har Jens de 10. oktober fået en bevilling til at gifte sig igen. Den er vist nok kongelig.
Det skrives også ind i kirkebogen.

Som jeg ser det, er alt gået korrekt til.

Før Jens kan gifte sig, skal hans skilsmisse være afsluttet og han skal have en bevilling til at gifte sig igen. Der ser ud til at være i orden.

Hvordan du konkret finder skilsmissesagen, ved jeg ikke, men den ligger sikkert i landsdelsarkivet.
Men det er der måske andre der ved.

Hilsen Jørgen

Katharina Louise Janhøj Jensen

Hej Jørgen.
Tusind tak for dit fine svar.
Så giver tingene igen mening.
Selve skilsmissen må så vente til en gang det kan lykkedes mig at komme til Viborg.
Mange taknemmelige hilsner fra
Katharina