Vejledning til LAView i DIS-Wiki

Startet af Erling Dujardin, 10 Maj 2015 - 17:27

Forrige emne - Næste emne

Erling Dujardin

Der er en fin vejledning til at læse filerne i AO ved at knytte filen Javaws til ViewImage. Ligeledes står der, hvordan man slipper for de irriterende pop-upper, hver gang man åbner en ny kirkebogsside. Mit problem er blot, at de ikke passer til min nuværende udgave af Java (Version 8, Update 40). Mit styresystem er Windows 7.
Placeringen af javaws er hos mig: C:/Programmer(X86)/Java/jre1.8.0_40/bin. Vælg: Alle filer. Find: /../bin/javaws.  Associeringen fungerer nu, efter at jeg har eksperimenteret mig frem til, hvor Javaws er placeret. Men måske skal det med i vejledningen.

Derimod kan jeg ikke uskadeliggøre pop-uppen efter den vejledning der ligger:
Java Security Prompt

Sådan undgår du at skulle klikke "Run", hver gang du åbner et arkivalie i Arkivalieronline.

Vejledningen gælder Windows-brugere, og er testet på Internet Explorer og Firefox.

1. Åben en kirkebog helt ind til du kan se de enkelte kirkebogssider
2. Start Windows Kontrolpanel og klik på Java. Herved åbnes Java Control Panel
3. Klik på fanen Security
4. Klik på knappen Restore Security Prompts nede i bunden af skærmbilledet. Derved vises skærmbilledet Confirmation – Restore Security Prompts
5. Klik på knappen Restore Security All
6. Klik på fanen General i Java Control Panel
7. Klik knappen View. Den står under overskriften Temporary Internet Files
8. Klik på linien LAView Application. Der kan være flere linjer med Laview Applikation. Så må man prøve sig frem og slette den overflødige linje.
9. Klik på den Grønne pil
10. Nu åbner pop-up-skærmen, som vi kender den fra AO. Men denne gang får man mulighed for at sætte flueben i tjekboxen, der står foran Do not show this again...
11. Sæt flueben i tjekboxen og klik Run.
12. Luk Java Control Panel og Windows Kontrolpanel


Når jeg når til punkt 11, er der ingen mulighed for at sætte flueben i tjekboksen. Den ligner den, jeg er startet med. Og det er rigtig ærgerligt, for funktionen virkede i ældre Java-versioner. - Er der nogen, der kan finde ud af, hvordan Java er ændret? Bliver det evt. ændret tilbage igen i nyere versioner, hvis I har erfaring med det?

De samme vejledninger ligger i øvrigt som hjælp på Statens Arkivers hjemmeside, hvor jeg først blev opmærksom på dem, så hvis det ændres i DIS-Wiki, skal de tilsyneladende også have besked.

Erling Dujardin

Georg Brandt Christensen

Hej Erling Dujardin
Vedr. at du ikke kan uskadeliggøre pop-up...

Jeg ved ikke hvorfor pkt. 3-6 er med i instruktionen. De skal ikke gennemføres.

I den instruktion jeg har udarbejdet er det netop specificeret at man IKKE skal restore security prompts når man installerer en ny version af Java. Man skal derimod fjerne det tjekmark der står ud for Restore Security prompts i installationsskærmbilledet. 

Vedr. placeringen af Javaws: Desværre ligger javaws forskellige steder, afhængig af Windows og Java version, så man må eksperimentere sig frem.

Jeg checker op hos SA og Dis-Wiki.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Inger Buchard

Jeg læsere med, men kan først rette vejledningen på DIS - WIKI i slutningen af ugen
Inger
Redaktør på DIS-Wiki