Søren Jensen født ca 1756. Hvorfor hedder børnene Vrang

Startet af Erik Vrang, 28 Feb 2011 - 20:11

Forrige emne - Næste emne

Erik Vrang

Min Tip-tip-tip oldefar Søren Jensen blev gift 3. juni 1790 i Vonsild med Anna Catharina Krop.
Deres 3 børn bliver alle døbt med Vrang eller Wrang som efternavn, og vi har allesammen heddet Vrang eller Wrang siden.
Søren Jensen blev født ca 1756, men jeg kan ikke finde ham i de digitale kirkebøger jeg har søgt i.
Er der nogen der kan finde en plausibel forklaring på at børnene hedder Vrang, og samtidig give en ide om hvor jeg kan finde forklaring/dokumentation/søge videre?

Erik Vrang

Sussi Hansen

Her er lidt om ordets betydning, af nedstående link fremgår det at det er et gammelt ord for landtange. Ved ikke om det måske giver dig forklaring på hvorfra ordet/navnet vrang kommer.

http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Vraa,1&query=%20Vr%C3%B8vle-linie

Men det er et stednavn. Du kan jo kigge om det er det du søger.

Venlig hilsen
Sussi

Hans Poulsen



Hej Erik

"Deres 3 børn bliver alle døbt med Vrang eller Wrang som efternavn"

Du strammer den vist en anelse for meget, når du taler om Vrang som efternavn - jeg ville nøjes med at kalde det et mellemnavn.

At det så langt senere er gået hen og blevet et regulært efternavn,  vil jeg ikke drage i tivil, nå du skriver det.

Samtlige personer i husstanden

Vejle, Nørre Tyrstrup, Vonsild, , , 86, FT-1803, B7002
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Søren Jensen 46  Gift Hausvater Hõuerling und Tischler 
Anna Catrine 40  Gift dessen Frau   
Jens Jensen 7  Ugift deren Sohn

Forsøger du dig med FamilySeach og kun  benytter ét parameter, Vrang, vil du opdage, at navnet har været i brug i mange lande helt tilbage til begyndelsen af 1700-tallet.

Stednavnedatabasen KRABSEN har ikke Vrang som et dansk stednavn.

Hvordan navnet er havnet hos dine aner? Du må i gang med alle de navne, du støder på blandt dine aner - og glem ikke faddere, forlovere, svogre og svigerinder, naboer, genboer, oven- og underboer, arbejdskammerater, arbjedsgivere, venner af huset etc. etc. etc. Går du for alvor i dybden, finder du svaret, tør jeg næsten garantere for.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Lind

Hej.

Da efternavnet er opstået i Sønderjylland, gætter jeg på, at Struense er årsagen. Han lovgav om, at alle der skulle have et fast efternavn og ville sikkert også have udvidet loven til resten af landet, hvis han ikke var blevet hovedet kortere. Min mands familie fik deres navn i 1805 i en familie, hvor både far og mor havde patronymer, og hvor det første barn også kom til at hedde Andersdatter, mens de øvrige børn fik et fælles familienavn.

I kirkebøgerne fra Sønderjylland er der masser af den slags. Far hedder Peder Andersen, mor hedder Else Mortensdatter, men sønnen kommer til at hedde Anders Sloth.

Venlig hilsen

Inge Lind

Hans Poulsen



Hej Inge

Struensee har med rette fået skyld for ikke så lidt, men at han har stået fadder til navnet Vrang, tvivler jeg lidt på.

FamilySeach fortæller, at det var i brug allerede i de første par tiår af 1700-tallet, og Struensee så først dagens lys i 1737.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Morten Clausen

Hej Erik
Har du check på Wrang'erne i Vejle amt? Der er bl.a. en Claus Jensen Wrang født o. 1740 som kunne være en broder.
Venlig hilsen
Morten

Erik Vrang

Tak for alle de gode svar, så er der noget at gå videre med.

Jeg har selv en mistanke om at der kan være en forbindelse med Jens Vrang (født 1732) og bror til Claus Wrang (født 1740). Jens Vrang blev gift med Margrethe Thomsen 8. juni 1764 i Nørup. Bortset fra at han blev konfirmeret i Nørup 13. april 1749, har jeg ikke kunnet finde ud af hvad han har bedrevet inden sit første giftermål. Han har dog lavet lidt af hvert, bl.a. været  Ridefoged på Engelsholm 1777.

Erik Vrang