'Englen fra Nyelandsvej'

Startet af Lotte Bjørn Aagesen, 30 Apr 2015 - 10:16

Forrige emne - Næste emne

Lotte Bjørn Aagesen

Gad vide, om nogen i dette forum kan hjælpe?

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvornår Karl Heinz Neumann - også kaldet 'Englen fra Nyelandsvej - døde og hvor han ligger begravet.

Han blev født i Tyskland 1902 - blev skuespiller - blev indkaldt under krigen, men var ikke nazist.
Han blev sendt til Danmark og gjorde tjeneste på feltlazarettet på FR.berg hosp. på Nyelandsvej.

Her hjalp og plejede han danske, ofte torterede modstandsfolk med fare for sit eget liv.

Da freden kom, hjalp han flere indlagte modstandsfolk til at flygte, inden gestapo måske ville dræbe dem, inden han selv flygtede.

Blev som tak tildelt dansk opholds-og arbejdstilladelse og senere statsborgerskab (vistnok 1963)
Har spillet med i flere danske film: www.danskefilm.dk - søg på Karl Heinz Neumann

Arbejdede i flere år i Dagliglivets lille Oase ved Nyelandsvej og fik siden en pølsebar på Tåstrup Station.

Jeg har kontaktet Frihedsmuseet og den danske filmdatabase samt Dines Bogø mhp oplysninger om, hvornår han døde og ligger begravet, da jeg synes, han fortjener en blomst på sin grav nu 70 år efter befrielsen - men ingen af dem har kunnet finde de oplysninger.

Og så tænkte jeg, om de opvakte folk i dette forum kunne hjælpe.

Her er flere oplysninger:
http://www.din-bog.dk/Nyelandsvej_Lazaret/Neumann/

Specielt interviwet i politiken (link nederst i artiklen) er interessant.

Han boede ang. sine sidste år i Valby og da interviewet i politiken er fra 1970, så må han være død derefter.

Kan nogen hjælpe -

På forhånd tak,

Lotte

Anne Mortensen

Har du prøvet her - han må have haft et cpr.nr.:


https://www.borger.dk/Sider/Det-Centrale-Personregister-CPR.aspx?segmentid=84129935-93ad-4874-8a4d-be0453797324

Find adresse på person - adresseforespørgsel
Start   

Du kan søge oplysninger i folkeregisteret om andre personer og få aktuelle navne- og adresseoplysninger - med mindre personen har navne- og adressebeskyttelse. Du kan også få at vide, om personen er død, rejst til udlandet eller er umyndig.

Fra 1. december 2014 skal du søge om adresseforespørgslen digitalt. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice eller på biblioteket.


For at få udleveret oplysninger skal du dog kunne identificere den person, du ønsker oplysninger om ved navn samt enten fødselsdato eller adresse.

Hver henvendelse koster op til 75 kr. (2015) - også selvom det ikke er sikkert, at kommunen kan finde den person, du søger.

Du skal være opmærksom på, at er den tidligere adresse fra før år 1972, kan den ikke bruges, fordi den ikke findes elektronisk. Du kan kontakte Landsarkivet for at få en nyere adresse, som kan bruges i selvbetjeningsløsningen.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis

Eva M

Lotte Bjørn Aagesen

Tak for jeres svar.

jeg har ikke de oplysninger ,der kræves til en forespørgsel i borger service.

Så jeg sætter min lid til Stine

Peter Kristiansen

Prøv Borgerservice alligevel.

Født 1902 i Hannover - og med et usædvanligt navn - det burde de kunne klare.

Jeg har for nylig fået lavet to opslag.

Jeg havde fødedato og navn. Det ene svar kom umiddelbart (det er en automatisk funktion på). Det andet et par dage senere, det måtte have været under manuel behandling, for jeg havde stavet navnet forkert.
M.v.h. Peter Kristiansen

Lotte Bjørn Aagesen

Ja ok - men jeg må indrømme, jeg ikke har lyst til at betale 75 kr....... :-\

Lotte Bjørn Aagesen

Øv, Stina Kierkegaard kunne ikke finde ham.

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Eva Morfiadakis


Bodde han inte på Frederiksberg?

Eva M
Eva M

Lotte Bjørn Aagesen

Ok - tak for det, Anne.

Det vil jeg prøve.

Eva Morfiadakis


Nyelandsvej är Frederiksberg. Bodde han där vid sin död tror jag inte han finns i begravelseprotokollen för København. ???

Eva M
Eva M

Anette Eriksen

Hej Lotte.

Flere steder står nævnt, at han privat boede i Valby. Han vil da høre til enten Valby Sogn (Jesuskirken) eller Timotheus Sogn, afhængig af hvor han boede i Valby. En flink kordegn i de to sogne kunne måske hjælpe dig? På AO finder du det næppe.

Mange hilsner
Anette Eriksen

Lotte Bjørn Aagesen

Ja, det lyder, som om han boede i Valby.

Efter pølsevognen ved Nyelandsvej havde han på et tidspunkt bevilling til en pølsevogn i Tåstrup.

Ved ikke, om man kan finde noget der?

Eva Morfiadakis



Om han bodde i Valby vid sin död, blev han kanske begravd på Vestre Kirkegård. De kanske hjälpa dig.

Eva M
Eva M

Lotte Bjørn Aagesen

Ok - vil forsøge at ringe til Vestre Krg på mandag.

Det er en god ide, der kunne virke.

Jeg har lige løbet listen over berømtheder igennem - han var ikke berømt nok.

Karin Andersen

#15
Hej  :)

Mon han bliver oldgammel og mon det skulle være ham der er død d. 1. november 2013?

http://www.jv.dk/artikel/1634635:DOedsfald--DOedsfald--Karl-Heinz-Neumann

og mon du er heldig med, at nogen her abonnerer på Jydske Vestkysten. Det kunne jo fremgå i artiklen om det er ham og måske står der så i artiklen hvor begravelsen foregår.

Venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Inge Nissen

#16
Hej

Den Karl Heinz Neumann Karin har fundet er på www.afdoede.dk, han var fra Sønderborg og var født i 1939, så desværre - så usædvanligt er navnet ikke. Ellers havde han vel også været omtalt som Danmarks ældste?

Hilsen Inge

Karin Andersen

Hej Inge :)

Ja, tænkte nok, at han var for gammel. Kan man evt. henvende sig til skuespillerforbundet - og vil de være villige til at give oplysningerne der søges ???

Venlig hilsen

Karin
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Lotte Bjørn Aagesen

Ja, skuespilforbundet er måske også en mulighed - vil forsøge Vestre Krg mandag og evt skuespilforbundet.

Bjarne Nielsen

Kære Alle sammen

Lidt historie !

Mine forældre var venner med Ebba og Carl Fürst, indehavere af cafe Guldborg på hjørnet af Nyelandsvej og Ndr. Fasanvej. I 1950 blev der foran cafeen bygget et træpavillon der fik navnet "Dagliglivets Oase". Karl Heinz Neumann var den første ansatte i afdelingen for pølser.

En anden tysk sanitetssoldat, Herman Brunzlow, arbejdede også i en periode på lazarettet på Nyelandsvej. Herman Brunzlow fik to døtre med hvem jeg har forbindelse. De bor i dag i Stuttgart. Pigerne fortæller, at deres far var ven med Karl Heinz, og at de to sammen med andre tyskere jævnligt spiste i Cafe Guldborg. Der opstod her et godt forhold mellem de 2 og familien Fürst.

Jeg vil mene, at Karl Heinz arbejdede i Oasen indtil ca. 1963. Herefter fik han en pølsevogn på Tåstrup Station. Et lille klip herfra blev vist i DR Fjernsyn.
Jeg (født 1945) har en del gange været sammen med Karl Heinz i familien Fürst´s sommerhus ved Solrød Str.De bevarede i mange år efter krigen kontakten med hinanden.
Jeg mener at kunne huske, at Karl Heinz på sine sidste dage boede på Lyshøjgårdsvej i Valby. Hører under Valby sogn. (Jesuskirken).
Nu kan man nok ikke forlange, at kirkekontoret her kan hjælpe med en større eftersøgning. Men mit gæt vil være, at han døde i begyndelsen af 1980 erne.
MVH
Bjarne Nielsen 


Lotte Bjørn Aagesen

Det var fantastisk, Bjarne!

At høre fra ën, der har kendt ham personligt!

Hvordan var han? Talte han nogensinde om krigen og hvad han foretog sig på feltlazarettet?

Som jeg forstår det var han ikke gift - eller havde børn?

Den Herman Brunzlow, du nævner - blev han også i Danmark efter krigen? Var han ligesom Karl Heinz en, der hjalp modstandsfolkene?





Bjarne Nielsen

Hej Lotte

I løbet af et par dage vil jeg sende dig yderligere oplysninger på din private mail. Der er vist ingen grund til at skrive mere historie her på DIS.

Hvis vi er heldige, kan Karl Heinz muligvis findes i begravelsesprotokoller på Københavns Stadsarkiv. Jeg mener at de rækker frem til 1983.

Du hører fra mig

MVH
Bjarne N.

Lotte Bjørn Aagesen

Tak skal du have, Bjarne.

Det vil jeg se frem til.

Ja, jeg må vel på stadsarkivet - men har lige lagt mig med en generalforkølelse, så det bliver ikke på mandag.



mvh, Lotte