Niels Enevoldsen Nielsen & Marna Ebba Nielsine Jensen, Köbenhavn tidigt 1900-tal

Startet af Evert Nielsen, 23 Apr 2015 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Evert Nielsen

Hej.

Jag behöver hjälp att hitta min farfars bror och hans sida av släkten.

Niels Enevoldsen Nielsen föddes i Pindstrup 19 maj 1895, som son av Enevold Peder Nielsen och Mette Marie Johanne Knudsen.  Jag har alla upplysningarna från hans anfäder, men söker hans efterkommande.

Enligt Politiets registerblade flyttade han till Köbenhavn 1914.  Förstår att han gjorde militärtjensten runt 1916 - 1917.
Så han träffar Marna som är född i Kongens Lyngby 19 mars 1900 nångång runt eller efter 1920 misstänker jag  och de gifter sig och får 3 barn, Gerda, Tove och Alice.

Detta är de ända jag vet men skulle gärna ha hjälp att hitta vigsel och när barnen föddes och var dem bodde, och även när Niels och Marna dog.  Skulle det finnas ytterligare information är det bonus  :).  Enligt min fars kusin ägde dem ett tvätteri i Köbenhavn men tyvärr har jag inte flera uppgifter.

Jag skulle vara mycket tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta.


Vänliga hälsningar

Evert


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Evert Nielsen

Hej och tackar Gitte,

Där fick jag lite att komma vidare med. 

Hittade även dottern Gerda i http://www.aneguf.dk/ som är ny bekantskap för mig. 
1920-05-03   1990-03-15   Gerda Astrid Nielsen   Kobbelvænget 28, st tv   2700 Brønshøj   st-2009-186   S25092009-356

De bodde kvar på Struensegade 1937 då jag hittade dottern Tove som konfirmand.
Jag hittade inte dottern Alice men får leta lite mera.

Men hur skall jag gå vidare för att hitta när Niels och Marna dog?


Hilsen

Evert

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg har tjekket Politikens e-arkiv:

Vaskeriejer Niels Enevoldsen dør d. 31. december 1961. Marna Enevoldsen underskriver dødsannoncen.
Han bisættes fra Bispebjerg Krematorium d. 6. januar 1962.

Venlig hilsen
Stina

Evert Nielsen

Hej och tack för detta, Stina.

Jag hittade honom sedan i kyrkboken för Brorsons.  Visade sig att de fortfarande bodde kvar på Struensegade, nu nummer 49.
Jag hittade dem i folketellingen för 1930 och har nu även födselsdatum till alla tre döttrarna :).


Hilsen

Evert

Stina Kirkegaard Hansen

Igen fra Politiken:
Alice Else Jensen f. Enevoldsen står under Begravelser d. 31/12 1964. Ligeledes fra Bispebjerg.
Venlig hilsen
Stina

Evert Nielsen

Igen tack.

Hittar henne i Brorsons.  Fast där står fadern som papirarbeider.  Har ju det även tidigare, men vid Niels död står han som vaskeriejer - det som min fars kusin visste om honom.
Undrar hur det låg till - kan man hitta nåt om vaskeri på 60-talet i Köbenhavn?

Undrar också vad vaskeri är.  Jag översätter till tvätteri och tänkte då på typ kemtvätt - en butik var kunder lämnar kostymer och kjolar som inte kan tvättas på vanlig sätt.  Men betyder vaskeri nåt annat kanske?

Hilsen

Evert

Jens Thomassen

Hej

Et hurtigt svar:

Tvätteri = Vaskeri - almindelig vask af tøj/klæder.

Kemtvätt = Renseri - kemisk rens af tøj/klæder.
Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark