Anna Cathrina Krop fra Helsingør, født omkring 1762

Startet af Erik Vrang, 23 Apr 2015 - 10:19

Forrige emne - Næste emne

Erik Vrang

Den 3 juni 1790 (Folie 114 opslag 113 KB ny 1762-1843 Vonsild) blev Søren Jensen, Snedker fra Colding, gift med Anna Cathrina Krog/Krop, datter af Peder Krog/Krop og Anna Maria Pedersdatter.

Jeg kan ikke finde nogen historik for Anna Cathrina Krop (eller Krog).
Er der nogen der har gode ideer til at finde Anna Cathrina og hendes forældre i Helsingør og omegn?
Hvor er Anna Cathrine i FT 1787?

Med venlig hilsen
Erik

Gudrun Wallengren

Hej Erik

Ved du hvor Anna Cathrine er ved folketællingen 1801? Og hvad hendes børn hedder, og hvem der er faddere til dem? Er der slet ikke noget at gå efter der?

Navnene Krog, Krop og Krøy(er) forekommer med mellemrum i St. Olai kirkebog i Helsingør.

Der er ingen passende Peder K som har taget borgerskab i Helsingør.

I Skåne ligger sognet Kropp. De der bærer dette navn er ofte efterkommere af personer som kommer fra dette sogn. - Men de kalder sig selvfølgelig først Krop efter at være rejst fra sognet.

Venlig hilsen
Gudrun

Erik Vrang

Hej Gudrun
Tak for din interesse.
Anna Cathrina Krop bliver gift med Søren Jensen den 3 juni 1790 (Folie 114 opslag 113 KB ny 1762-1843 Vonsild). Forlovere var Christian Pedersen og Hans Christiansen, begge Gaardbesiddere i Vonsild.
I FT 1803 er de begge i Vonsild, og i FT 1835 finder jeg Anne Cathrine Peterstochter i Vonsild's fattighus som enke.
De får 3 børn i Vonsild, nemlig Anna Christina Sørensdatter Vrang 20 februar 1791, Anna Christina Sørensdatter Vrang 18 juni 1792 og Jens Peter Sørensen Vrang 28 august 1795. Fadderne er Catharina Anderses, Elisabeth Lauritzes og Sognefoged Peder Rasmussen; Mette Catharina Pedersdatter, Maren Pedersdatter og Ungkarl og Væversvend Johannes Christiansen, alle her af Vonsild By; Peder Høi Gaardmand i Dalby, Jens Andreassen Væversvend og Catharina Dineses, her af Wonsild Sogn. Tilsyneladende kommer alle fadderne fra Vonsild by eller nærmeste omegn. Der er ingenting her som leder mig frem til hverken Anne Cathrines eller Søren Jensens familie.

Når der ved vielsen står nævnt at Anne Cathrine kommer fra Helsingør kan det formodentlig dække en stor del af Nordsjælland og vestlige del af Skåne. Foreløbigt har jeg forsøgt at finde hendes forældre i FT 1787 og 1801, men stadig uden resultat.

Med venlig hilsen
Erik