Latinsk - Johannem kontra Johannam

Startet af Christian Konstmann Autzen, 26 Apr 2015 - 11:43

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Er der forskel på Johannem og Johannam ?

F.eks. Johannem = Johannes/Hans

og Johannam = Johanne

Se gerne Odense amt, Krogsbølle, 1674 - 1799, opslag 186 og 187 (gammel). Marqvard Andersen's børn.

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Eva Morfiadakis


Johannam är ackusativform av Johanne/Johanna.

Johannem  är ackusativform av Johannes.

Eva M
Eva M

Christian Konstmann Autzen

Hej Eva

Tusind tak for svaret - og det viser så, at jeg var på rette vej. "a" og "e" benyttes jo også i det spanske (endelser), hvor "a" henviser til en af hunkøn og "e" til en af hankøn.

"Problemet" med kirkebogen i Krogsbølle i 1600-tallet - ført på latin, er så, at præsten benytter de latinske navne, hvor den "gemene" befolkning nok har henholdt sig til den danske skrivemåde. "Johannes" er så blevet til "Hans" i dagligsproget.

Heldigvis er fornavnet Marqvar/Marqvor, som jo er det som har min interesse, så rimelig nem at aflæse.

Et andet navn "Canuti" - hvad står det for ?

Ellers - igen tusind tak for svaret.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Christian

Canuti er Knud (jf. danske konger Knud på engelsk som Cnut/Canute, måske i genitiv pga -i endelsen).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Hej Mikkel

Tak for svaret - og den havde jeg nu ikke lige set  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.