Hvor og når døde Hans Nielsen? - født Fejø 27.12.1843

Startet af Jon Holm Nielsen, 28 Feb 2011 - 04:35

Forrige emne - Næste emne

Jon Holm Nielsen

Hans hustrus og sønns gravsten er avbildet under "finne en grav", Fejø. På stenen står der følgende: Karen Margrethe Nielsen f. Hansen - Enke efter Hovmester H. Nielsen - 15.1.1856 - 27.1.1919 - Robert Nielsen 14.12.1894 - 20.6.1969.

Hans Nielsen er død før folketelling av 1 Febr.1901. Vejrø, Fejø sogn, men hvor og når døde han?

Med vennlig hilsen
Jon Holm Nielsen

Ralph Rasmussen

Han er gerne død i en søulykke.  Roberts dåb er KB 1892-1904, opslag 12, hvor faderen skal være sømand.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Jon Holm Nielsen

Takk for svar, Ralph. Det er nettopp dette jeg selv antar. Derfor har jeg også stusset over hvorfor det står "Hovmester" på hans hustrus gravsten. Dette på bakgrunn av Hans Nielsen mest sannsynlig var sjømann på tidspunktet rundt hans død. Etter hva jeg har opplyst var han i aktuelle tidsperiode kaptein på skipet "Skottland", der hans sønn Hans Nielsen d.y. også var påmønstret. Men hvor finnes ytterligere data rundt Hans Nielsen d.e. død?

Jon Holm Nielsen

Beklager, men jeg har oversett at Hans Nielsens dødsår framkommer av folketellingen av 1901, Fejø. Dødsåret angis å være 1895. Finnes det i noen danske arkiver opplysninger om personer som døde til havs i aktuelle tidsperiode? Hvilke retningslinjer hadde man evt. å forholde seg til med hensyn til føring av kirkebøker?

Mvh Jon