marie vilhelmine valentin, f. Pabst

Startet af Ulla Fosvig, 27 Feb 2011 - 23:10

Forrige emne - Næste emne

Ulla Fosvig

Er der nogen der kender noget til følgende:

Marie Vilhelmine Pabst blev viet til min tipoldefar, Moses Marcus Valentin, 7.jan.1865 i sognepræstens hus på Frederiksberg. De underskrev en overenskomst om, at evt. børn skulle opdrages i evangelisk luthers tro, selvom han var jøde.

Hun var født i Skotterup, Tikøb sogn 10.dec 1843. Hun kom i pleje som 7-årig hos en onkel og tante i København, læge Carl Ludvig Pabst.

Jeg mangler hendes dødsdag, dødssted og evt. årsagen.  Moses Marcus Valentin ser ud til at være enkemand i FT1870. Jeg har forsøgt at finde hende på Stadsarkivet Kbh., men uden resultat.
venlig hilsen
Ulla Fosvig 6000

tom brøndsted

Moses Falk! Valentin døde 28. sep. 1900, begr. Mos. Vestre Kirkegård, og angives da at være skilt fra Marie Vilhelmine Pacht. Dette kan forklare at han i 1870 "ser ud til at være enkemand" (han behøver altså ikke være det)

Stina Kirkegaard Hansen

#2
slettet

Anne Mortensen

http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=14&lang=da

Landsarkivets løbenr.: V   177

Moritz Falk Valentin
grosserer, konsul

Født: 12-08-1836     Fødested: København   

Død:  28-09-1900     Adresse ved død:   Linnésgade   35,1

Ingen ægtefælle registreret.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Moses Marcus Valentin ser ud til at være enkemand i FT1870.

Er der en adresse og opslagsnr. ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

FT 1880
Halmtorvet 14
opslag 70
Tillægsliste B
er nævnt med et U
opholder sig i udlandet

Hans Husholderske Hanne Larsen ses
opslag 67
Har taget fast bopæl i staden: 1871
------------------------------------

kbhv, København (Staden), Halmtorvet (Lige numre), Kjøbenhavn Vestervold Kvarter, Halmtorvet 14,matr.64 Opgang C Forhuset 1.Sal, 3, FT-1885, D3814
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Moritz Valentin   49    Enkemand   Husfader   Grosserer   Kjøbenhavn
Hanne Larsen   36    Ugift   Tyende   Husbestyrerinde   Karlebo,Frederiksborg
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ulla Fosvig

Tak for jeres svar.
Jeg blev klar over, at Marie Vilhelmine Pabst nok er blevet skilt fra Moses Valentin i tidsrummet 1865 - 1870.
Jeg kan forstå på det ene svar, at hun figurerer som fraskilt ved Moses død. Det passer også bedre med hans ægteskabelige stilling i FT 1870, hvor der åbenbart står F i stedet for E. Hans bopæl i FT1870 var St. Kongensgade 60.

Jeg skal så nok have fat i nogle andre arkivalier. Det må vente til jeg kommer til Kbh. igen (bor selv i Jylland), hvis ikke andre skulle falde over et eller andet omkring skilsmisse.
venlig hilsen
Ulla Fosvig 6000