Om dødsfald inden for forsvaret, om hvor skifter foregår og lidt mere

Startet af Britta Sørensen, 14 Apr 2015 - 15:21

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Mons (også kaldet Mogens) Pedersen er født den 3. april 1726 i Rutsker - Melgaard, Bornholm.

Han dør 38 år gl. ifl. Rønne kirkebog
Begravelse
Rønne k. 1736- 1767
Opslag 337
1764 27. februar
Artillerie: ? Mogens? Peter(sen?) Meelgaard, 38 Aar.

Mogens Pedersen Meelgaard var Fyrværker af Liv Comp.

Jeg har ledt i skifteprotokollen men har ikke fundet noget. Så vidt jeg har fundet frem til(med god hjælp), så gifter han sig i Garnisons den 3. maj 1758 med en Anna Fillerup. Anna Fillerup er ikke ægtefællen men snarere mor til ægtefællen, som er Inger Marie Hansdatter Fillerup.

Som det fremgår af det nedenfor, så får de et barn, sammen
Sine Mariae Meelgaard 
Christening Date: 29 Jan 1759
Christening Place: København, København, Denmark 
Father's Name: Mogens Pet. Meelgaard 
Mother's Name: Inger Hansdatter

Mine spørgsmål er nu:

1.Hvis Mons Pedersen er ansat under forsvaret, da han dør, hvor kan jeg så finde oplysninger om det?

2. Kan han være død i København og så fragtet til Bornholm, hvorefter han bliver indskrevet i kirkebogen der? Altså, det ser ud til han dør på Bornholm, men kan måske være død andetsteds? Der er ingen bemærkninger om kone og barn i kirkebogen.

3. Foregår et skifte, hvor en person er død eller hvor personen begraves?

4. Hvis han er omkommet ved en ulykke inden for forsvaret, ville enken så få en form for pension, der var tilsyneladende et barn (som jeg ikke rigtig kan finde på Bornholm, men det kan komme!)?
Inger Marie bliver på Bornholm og gifter sig den 10. oktober 1764 med Peder Dam. Hun gifter sig for tredje gang med Svend Peter Lind, som er guldsmed i Rønne. Hun dør 22. februar 1795.

Det var en længere omgang, men jeg synes ikke, jeg kunne lave den kortere, hvis jeg skulle gøre mig  nogenlunde forståelig.

Mvh
Britta S. 4000