Min tip tip oldemors seks uægte børn.

Startet af Susan Thygesen, 12 Apr 2015 - 11:15

Forrige emne - Næste emne

Susan Thygesen

Min tip tip oldemor , født 6. juli 1833 i Frederiksborg amt, Søborg sogn, må have været en "munter" sjæl. Jeg har indtil videre fundet 6 uægte børn, alle kan ses i KB Frederiksborg amt, Søborg sogn, 1845-1885 på opslagene:
                                     27,  Hans Larsen 25. maj 1856 (bor i Roskilde ved sin konfirmation)
                                     56,  Lars Larsen  25. maj 1867 (min tipoldefar)
                                    123, Laura Martine Larsen 8. december 1859
                                    134, Ane Marie Nielsine Larsen 30. april 1864
                                    149, Anna Larsine Kristine Larsen 9. november 1870
                                    162. Rasmine Mathilde Henriette Larsen 2. maj 1875
Min tipoldefar, opslag 56, er den eneste hvor hun ikke kan redegøre for faderen, så her må jeg droppe at forfølge slægten.

I en FT for 1880 Gilleleje er hun blevet gift med Vilhelm Larsen som også er den udlagte barnefader til de to yngste børn. De gifter sig cirka 2 år efter det yngste barns fødsel på opslag 292 i samme kirkebog som ovenstående.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at finde ud, om der mon findes nogle optegnelser om hende i sognet, for jeg tænker at hendes adfærd må have været ret usædvanlig. Blev hun defineret som løsagtig, ubegavet og blev hendes "sag" mon diskuteret på sognerådsmøderne?
Hvad er jeres erfaring med optegnelser i personsager på det tidspunkt?



Elisabeth Nielsen

Hej Susan

Ved du noget om hvordan hun har tjent til livets ophold, der kan findes noget, bare et spørgsmål i hvilke bøger, måske i dagbøgerne for  amtsfattigkassen, eller der har måske været søgt om børnepenge. Du må på Rigsarkivet, det kan godt tage sin tid at finde frem.

Mvh Elisabeth

Susan Thygesen

Jeg tror du har ret, jeg må på Rigsarkivet og tjekke om fattigkassen har betalt for børnenes underhold eller om fædrene er afkrævet bidrag, hvis det var normen for den tid!
Hun har indimellem været ude og tjene, for i KB ved nogle af børnenes fødsel, står hendes opholdssted på 10 mdr's dagen før undfangelsen.
Tak for dit svar!

Egon Hansen

Hvis der er udlagt en barnefar, med et opholdssted kan han sikkert findes i lægdsrullen.
Med hensyn til børnepenge:
Min oldemor tjente på Demstrup ved Randers dan første gang hun blev gravid  og udlagde en karl der som barnefar.Barnet fødte hun hos sine forældre her på Sjælland, og der blev det da hun kom ud ar tjene igen.
Husmandstøsen fra Sjælland var ikke god nok til den store gårdmandssøn og han og faderen nægtede alt.
Men Holbæk amt som havde udlagt penge til den fattige familie, ville have sine penge fra Randers amt. det kom der en længere sag ud af i amtsarkiverne fra de to amter, Pigen aflagde ed og Jens måtte betale! Det var i 1865. Året efter var den gal igen på Hallebygården ved Tissø! endnu en fadderskabssag og bidragspligt og endnu en mund at mætte for oldemors forældre!
Tredie gang i 1868 på Holbæk Ladegård, men her skyndte den skyldige sig at rejse til Amerika, så her var der ingen hjælp (børnepenge) at hente, så de gamle måtte selv puge ud igen!.
Fjerde gang var oldemor kommet tilbage til Holbæk Ladegård og blev gravid (med min mormor) og her udlagde hun forvalteren, men der var desværre ikke nogen forvalter af det navn på gården i somren 1869.
Endnu er barn hos de gamle! 3 uger efter fødslen rejste oldemor til København, og kam tilbage til Forældrene 16 måneder senere, og giftede sig med en ældre mand som boede nabo til Forældrene.
Så ophørte de forskudsvise børnepenge til de to ældste (og de to dømte fædre betalte selvfølgelig heller ikke mere når amtet ikke mere krævede resusion.
NB jeg mangler stadig oplysning om min mormors far!
Mvh Egon
Oplysningerne om fadderskabssagerne fik jeg fo mere end 20 år siden fra landsarkiverne i København og Viborg.
mvh Egon

Susan Thygesen

Sjovt med en næsten identisk historie :).