Familie-forsvinden i Ubby ca. 1920

Startet af John Thomsen, 05 Apr 2015 - 22:48

Forrige emne - Næste emne

John Thomsen

Et problem nager mig med en hel families forsvinden fra Ubby ca. 1920

Hans Kristian Nielsen, *30/9 1867 og
Sofie Frederikke Jensen, *28/4 1885 
viet 4/4 1915 i Ubby (begge i deres 2. ægteskab) samt
Verner Kristian Nielsen, *17/12 1915
Dora Margrethe, *15/2 1917
Agnes Erna, *26/2 1920
derudover muligvis en Aksel
foruden en
Svend Børge Jensen, *3/5 1913 (Sofie's barn af tidligere ægteskab)

Problemet er, at der intet spor er af dem efter 1920.
Ingen døde frem til 1927
Ingen konfirmerede frem til 1936
Viskinge sogn ligeledes afsøgt uden resultat

I FT 1916 bor Hans og Sofie under Saltoftegaard, i "det lange hus", med hans datter af tidligere ægteskab og de to her nævnte sønner, Verner og Svend Børge, men altså væk i FT 1921.

Er der mon nogle, der kan give et clou til, hvor de skulle være taget hen - og hvorfor?
Eller er det for nyt til offentliggørelse?

Ved Verner's dåb står i Kirkebogen, at han er udtrådt af Folkekirken 21-6-75 i Lyngby sg.

Ellen Steen-Petersen

#1
I FT-1930 på myheritage befinder de sig i byen Svebøllegavn (Avnsø, Skippinge, Holbæk).
3 børn - Dora, Erna og Aksel. Aksel er født i Svebølle (Avnsø sogn).
/Ellen

John Thomsen

Tusind tak Ellen

Lige havd jeg havde brug for.

Venligst
John

Egon Hansen

Hej John
Er du en lille smule lokalt kendt i området?
Svebøllegavn er ikke en landsby i Agnsø sogn, men en større gård. som man måske kunne få indtryk af i folketællingen 1930.
Lokalt mener man stationsbyen når man taler om Svebølle. Byen var allerede i 1930 udviklet fra en lille jernbanestation og få huse tilknyttet stationen til at omfatte mange huse, for en stor del udstykket fra Svebøllegavn, som siden 1960 har været hjemsted for en stor flåde af tankbiler son kører over hele landet.
Måske har du set nogle af disse med logoet "Johannes Rasmussen og sønner, Svebølle"
Ud af flere landsbyer i sognet var der også en som hed Svebølle, nu som regel betegnet "Gl Svebølle"
Mvh Egon

John Thomsen

Tak for forklaringen, Egon

Det er den slags, som giver kolorit på de "nøgne" kendsgerninger.

Jeg er ikke lokalkendt, men kender dog godt "stedet" og navnlig vognmandsforretningen.
Tankbilerne med deres karakteristiske blanke ståltanke og iøvrigt ret iøjnefaldende tofarvede design med det mindre vingesymbol. Troede egentlig, forretningen var startet med og i en grusgrav.

Tak for historien... 

Venligst
John

Egon Hansen

Hej John.
Meget nærliggende tanke, med alle de grusgrave der på egnen. (Aunsøgaard Stenindustri og Løjtvedgaard), men hvis du googler "Johannes Rasmussen, Svebølle" ser det ud til at firmaet er startet i 1932 som "mælkebil til København og returfragt"
Mvh Egon

John Thomsen

Tak igen, Egon

Jeg må have kigget på JR's (altså ikke ham fra Dallas;-) ) historie.

For så krydser de måske en anden interesse, og har muligvis kørt med Triangel-biler...

Venligst
John