Lægdsrulle - kun 3 af 4 sønner indskrevet - hvorfor?

Startet af Laila Nørgaard Jensen, 02 Apr 2015 - 18:28

Forrige emne - Næste emne

Laila Nørgaard Jensen

Kan nogen give et logisk svar på følgende - eller er det bare en forglemmelse!

Min ane - Ole Michelsen - er født i Fulden, Beder sogn, Ning Herred, Aarhus amt i 1789.
Han findes ikke i lægdsrullen for Beder sogn (Havreballegård, lægd 3 og senere Aarhus amt, lægd 3)

Hans halvbrødre Jens født i 1777 og nok en Jens født i 1796 samt helbror Morten født i 1791 står der.
Hans stedmors uægte søn Michel født i 1790 er der også ......

Hvorfor så ikke Ole?

Oles far Michel Jensen var husmand, muurmester og daglejer i Fulden i Beder

De ses her ved FT 1787:

FT Beder, Ning, Aarhus, 1801, Aarhus, Ning, Beder, Fulden Bye, , 42, FT-1801, B2992
Michel Jensen 46  Gift Mand Huusmand med Jord og Muurmester 
Kirsten Michelsdatter 36  Gift hans Kone  (3. ægteskab)
Ole Michelsen 14  Ugift deres Børn   (barn af 2. ægteskab)
Michel Michelsen 12  Ugift deres Børn  (Kirstens barn)
Morten Michelsen 10  Ugift deres Børn   (barn af 2. ægteskab)
Kirsten Michelsdatter 7  Ugift deres Børn   (barn af 3. ægteskab)
Jens Michelsen 5  Ugift deres Børn    (barn af 3. ægteskab)
Ane Marie Michelsdatter 1  Ugift deres Børn  (barn af 3. ægteskab)

Håber på godt svar - for han er altså ikke nem at følge ham Ole!
.... ham og hans kone Ane Marg. får et barn i Maarslet i 1820 - forsvinder før dåbens publication og dukker så op i 1830 i Nr. Snede sogn ;(

Med venlig hilsen
Laila Nørgaard

Kim Melchior

Hej,

Jeg har ikke et svar paa dit sporgsmaal. Men har du set om han senere optraederr i laegdsrullen. Hvis det er en forglemmelse saa er jeg naesten sikker paa at en eller anden ville fange det senere maaske, hvis han var ude og tjene i et andet sogn og saa faa ham fort ind.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Mikkel Eide Eriksen

Hej Laila

Var halvbrødrenes fader bonde? Det kan måske tænkes at Ole Michelsen ikke er optaget i lægdsrullen fordi hans far var håndværksmester. Det blev så vidt jeg kan læse mig til i RAs folder først klart defineret via en forordning i 1829 at håndværkersønner skulle i rullen, men uklarheden indtil da kan jo have gjort at de nogle steder kom med, og andre ikke.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Laila Nørgaard Jensen

Hej Kim
Jeg har tjekket lægdsrullen for Beder fra 1789 - 1814 og fulgt brødrene i samme periode .... Desværre uden resultat!

Til Mikkel
Faren er husmand med jord, nogle steder står han som daglejer og ved FT 1801 også murmester, men egentlig håndværksmester tror jeg ikke han er.
Reglen om håndværkssønners fritagelse dækker den ikke kun i købstæderne på dette tidspunkt i historien?

.... men tak til jer begge for svarene!

VH
Laila

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Jeg er ikke lige klar over hvordan det var med håndværkere ude i landsognene, om de skulle være i laug osv. Men jeg tror ikke at det normalt var "lovligt" at kalde sig mester uden at være i et laug. Jeg kan desværre ikke lige komme på andre ideer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986