Hvem kender forpagter Jens Jensen Bødker fra Vinkel eller Djursland?

Startet af Annette Damgaard Hansen, 01 Apr 2015 - 01:37

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg ved, at dette er langt, men måske, der sidder nogen med samme problem som jeg, eller nogen, der har et hint om, hvor Forpagter af Constantinsborg, Jens Jensen Bødker, stammer fra og hvem hans første hustru var?

Ifølge Nygaards sedler begraves Jens Jensen Bødker i 13. juli 1793 68 år gammel. Han må altså være født i 1725 uvis hvor. Jens Jensen Bødker var forpagter af hhv. Randrup, Constantinsborg og Holmstrup Gods.


Randrup

Randrup Hovedgård lå i Vinkel Sogn øst for Nørreå i det tidligere Middelsom Herred, nu i Viborg Kommune.
Der er mange uklare forhold omkring Jens Jensen Bødker, da kirkebøgerne fra Vinkel sogn fra den tid ikke eksisterer. Af samme grund kendes heller ikke hans hustru. I Nygaards Sedler ses det, at Jens Jensen Bødker var forpagter på Randrup Gods i årene I 1757 – 66.  At det er ham, bekræftes gennem datteren Sidsel, der sammen med fire søstre ligeledes nævnes på Nygaards Sedler:

Kirsten f. ca. 1747 g.m. Niels Gundorph, Gårdmand Nissumgård
Ellen f. Ca. 1752 g.m. Niels Hoffmann, forpagter Konstantinsborg
Sidsel eller Cecilie f. ca. 1756 g.m. Hans Gundorph, kammerråd til Palstrup (Født: 05-01-1756 Winkel)
Ane 1757 g.m. Erik Schelde Frisenberg, forpagter på Villestrup
Mette Marie f.ca. 1761 – 1/8 1793 g.m. Andreas Busch, Tovstrup Mølle

Gennem enkekasse ved vi, at børnene må være født i Vinkel sogn. Om sidsel Jensdatter Bødker står der:
4782
Hans Gundorff til Palstrup, Landvæsens Commisaire
Født: 26-03-1744 Varre (Grimstrup), Ribe Stift Stempelmærke: Danmark
Død: 08-09-1801
Notat:
Hustru:
Policenummer: 4782
Pensionspolice oprettet: 22 00:00:00-08-1796
Årlig Pension: 400 Indbetalt: 2129 Afdragsordning: 0
Zidsel Bøcher
Født: 05-01-1756 Winkel
, Wiborg Stift Stempelmærke: Danmark
Død: 08-01-1805
Notat: Dåbsattest i RA.

Constantinsborg og Holmstrup

I Nygaards sedler ses det at datteren Ellen Bødtker af Konstantinsborg bliver viet til Thomas Nicolaj Gimlinge d. 16. dec. 1774. Dermed er der ingen tvivl om at forpagteren på Randrup er den samme som forpagteren på Constantinsborg. Jens Jensen Bødker er registreret som forpagter af Konstantinsborg i Ormslev (evt Østergård under Konstantinsborg). Senere forpagter han Holmstrupgaard ved Brabrand fra ca. 1780 - 1793.

I Nygaards Sedler ser vi at Forpagter Jens Bødtker nu på Holmstrup gifter sig 2. gang i 1787 som 70 årig med Karen Mogensdatter på 68 år. De har en plejesøn på 9 år ved navn Jens Jensen. Datteren Ellen gifter sig efter Thomas Nicolaj Gimlinges tidlige død med den nye forpagter af Konstantinsborg Niels Hoffmann i 1787.

Men hvem var hans første hustru, og hvor kommer han fra?

Bødker-slægten i Vinkel?

I degnen Søren Madsens skifte i Vinkel i 1761 – 1762 står der, at lavværgen for hans kone Anne Jensdatter Demstrup og hendes børn (kun pigebørnene) er Jens Jensen forpagter på Randrup deres (altså pigebørnenes) fødte værge. At han er hendes pigebørns fødte værge kan betyde, at der er en familiær forbindelse.
Kilde: http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,493519,494740

Der findes en Skifteprotokol 1789-1812 for Randrup med et skifte fra 1792 efter Søren Nielsen Bødker - med arvingerne Niels - Jacob - Jens - Morten i Vinkel - Peder i Over Thestrup (Lysgaard) - Peder i Fallitsskou og Anne Christina, g.m. Peder (Pedersen) Smed, Vindum. 3 af sønnerne i Vinkel samt den ene Peder underskriver sig "Bødker". Den ene i Vinkel - "Jens Bøcker" - leverer "selv" sin underskrift. Det kan være ham der i jordebogen fra 1783 kaldes "Jens Bøker".  (tidl. DIS-tråd)

Ifølge Nygaard underskriver han sig Bøcker (Jy. Reg. 37. 391), men skifteprodukollen siger dog ikke andet end, at der har været en slægt ved navn Bødker i Vinkel. Vi ved også, at den rigtige Jens Jensen Bødtker på det tidspunkt, hvor protokollen underskrives, opholder sig i Aarhus-området som tidligere forpagter på Konstantinsborg og Holmstrup. Dertil kommer at han dør i 1793.

Spæde spor fører til Djursland

I 1792 bliver en Jens Jensen Bødker af Ormslev og Anne Marie Laursdatter ibd (trolovet og copuleret) i Ormslev, Ning Herred. Dette kan nok ikke være plejebarnet, da han på det tidspunkt vil kun være 14 år. Spørgsmålet er derfor, om det kan være Jens Jensen Bødtkers søn og dermed en lillebror til Ellen Bødtker, eller om der har været to ved samme navn knyttet til stedet. At denne Jens Jensen Bødtker er af Constantinsborg ses ved nedenstående dødsfald i Glesborg på Djursland, og det ses også at Anne Marie selv er af Bødker-slægt.

151 Maren Nielsdatter i Glesborg 5.3.1785 fol. 339a
E: Søren Christensen Bødker B: Anne Marie g.m. Jens Jensen Bødker i Ormslev på Stadsgård (Constantinsborg) gods, Johanne Cathrine g.m. Rasmus Nielsen i Glesborg som fæster, Anne tjener i Århus.

Ovenstående peger på, at han kan have haft en tilknytning til Djursland, hvor der findes en Bødker-slægt i Vejlby-Homå.

I blandt Nygaards sedler ses en Jens Jensen Bødker, der var privilegeret. kromand i Vejlby på Syddjurs i 1757 under grevskaber Scheel.  Jørgen Scheel havde arvet Grevskabet Scheel på Djursland. D 27/10 1756 får Erik Scheel kg. på, at han må indrette og benytte en kro med bryggen og brænden i Vejby, Kalø Amt.
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=352690&sort=e

Hvis dette er samme Jens Jensen Bødker, vil han her være 32 år gammel, men det er samme år som han bliver forpagter på Randrup.  I 1963 fremkommer igen en Jens Jensen Bødker i Vejlby, så muligheden for, at det kan være en slægtning, måske hans far, er nok mere realistisk. Det er sandsynligvis samme mand, man ser som livværge ved dette dødsfald:

34 Mathias Mahler i Vejlby 4.7.1763 fol. 55b
E: Mette M. Mortensdatter LV: Jens Jensen Bødker i Vejlby A: Sr. Hald kapellan i Ørsted, Rasmus Hansen Møller i Pederstrup, Rasmus Smed i Pederstrup, flere arvinger Tilsyn Søren Jensen Sparre i Vejlby

I 1777 begraves en Jens Jensen Bødker i Marie Magdalene - 60 år gammel. Maria Magdalene, der ligger ca. 20 km fra Vejlby.

Allerede i 1747 bliver en Jens Jensen Bødker trolovet og korpuleret med Lisbeth Sørensdatter i Ryomgård. Dette er samme år som datteren Kirsten Jensdatter Bødtker bliver født - dog uvis hvor.

Gammel Ryomgård er en landsby-hovedgård ejet (1713-1753) af Peder Jørgensen Fogh. Man ser altså en tilknytning til store større godser på Djursland, hvilket evt. kan have ført til, at Jens Jensen Bødker blev forpagter på tre store godser.
http://www.milloup.dk/bf/marim/marim-kb-1701cop.htm
.
Håber på hjælp

Mvh Annette


Jan B. Hansson

vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

#2
Hej Jan

Ja, den kender jeg godt - men de kunne vist heller ikke komme videre den gang. Jeg synes selv jeg er kommet lidt videre med mulige spor på Djursland, som jeg har forsøgt at forfølge. Men der er mange veje at gå: Vinkel, Vejlby-Homå og Ryomgaard/Maria Magdalene - så hvor starter man :)

Jeg har et fire sider langt A3 skifte fra Ellen Bødkers mand Thomag Nicolaj Gimlinge, hvor Jens Jensen Bødker nævnes. Men det er umuligt at tyde for mig - det er skrevet med meget snirklet skrift i 1777.

God påske
vh Annette

Jan B. Hansson

Hej Annette

Det skifte kan indeholde vigtige informationer - har du overvejet et samarbejde med de branddygtige tydere der er her i DIS ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

Hej Jan.

Jeg har overvejet at melde mig på et slægtsforskningskursus for fortsættere, hvor man har brug for svære tekster for at blive dygtigere og på den måde få hjælp. Men måske jeg skulle overveje mulighederne på DIS - afhængig af, hvad der skal til for at få et samarbejde sat i gang. Så det er måske en idé.

vh Annette




Jan B. Hansson

Hej Annette

Den måde jeg har haft tekster til følger disse
CitatGode råd til alle brugere af Hjælp til tydning

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,157.0.html

Det er meget rimmeligt at man selv giver et første bud og så får hjælp til at få det korrekt.

Prøv det - de er meget dygtige.

Fandt diise 2 skifter:

28 Laurids [Gustavsen] Ellerup, degn i Vinkel og Rind. 20.9.1731, fol.247.
E: Anne Jensdatter. LV: far Jens P. Demstrup. B:
1) Anne Sofie Lauridsdatter, født 8.12.1731.
FM: farbror Johan [Verner] Ellerup.
Desuden nævnes afdødes søster Christiane [Margrethe] Ellerup.
(Sml. Skanderborg rytterdistrikt lbnr.2136)

49 Søren Madsen, degn i Vinkel. 18.1.1762, fol.354B, 357.
E: Anne Jensdatter Demstrup. LV: Jens Jensen, forpagter på Romdrup. B:
1) Jens Sørensen i Vinkel
2) Else Sørensdatter g.m. Søren Højbjerg, skoleholder i Gjern
3) Anne Marie Sørensdatter g.m. Niels Pedersen Vissing, degn i Gjern [og Skannerup]
4) Johanne Sørensdatter 22
5) Mette Kirstine Sørensdatter 20
6) Christiane Sørensdatter 18
7) Laurids Sørensen 16
8) Mads Sørensen 14
9) Elisabeth Marie Sørensdatter 12
10) Sofie Cathrine Sørensdatter 10.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

#6
Hej Jan

Mange tak for de gode råd og for skifterne.

Jeg kan ikke genkende navnene i Degnen Søren Madsens og Anne Jensdatter Demstrups skifter. Spørgsmået er om Lavværge Jens Jensen, forpagter på Randrup, overhovedet behøver at være i slægt med dem for at være lavværge?

Omvendt har jeg fundet to med efternavnet Bødker fra Vinkel, der kan ses på disse links
http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I3160&tree=TheHanssonTribe
http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I3160&tree=TheHanssonTribe

Børnene af disse viser dog ikke umiddelbart navnerelation til Jens Jensen Bødkers efterslægt, hvis børn hed:
Kirsten, Ellen, Sidsel, Ane, Mette Marie og måske Jens.

Hans børnebørn har navne som Karen, Ane Margrethe Pederlene (Grethe), Appelone, Ane Marie, Ellen Cathrine, Maren og Jens. De navne ser jeg ikke umiddelbart i Vinkel.

Vedhæftede fil er fra Wads sedler.

VH Annette




[vedhæfting slettet af admin]

Jan B. Hansson

Nåda Annette

Nu referer du til min hjemmeside xuri.dk. Jeg har mange aner i Vinkel og pga den manglende kirkebog fik jeg også ideen med at lave en søgbar udgave af Bdr. Andersens Vinkel bog (udfra Henry Jensens udgave), men kun personer i Vinkel som var slægts tilknyttet til mig. Det viste sig at ca. 80 % havde relationer, så 80 % af bogen havnede på hjemmesiden du har besøgt. Selve projektet kan du læse om her hvor du også har mulighed for download af en GEDCOM fil med de digitaliserede data:

https://www.slaegtogdata.dk/Members/JBH/bibliotek/gaardfolk-i-vinkel
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

#8
Nå, det var da sjovt. Jens Bødkers døtre er jo født i Vinkel.

Men jeg begynder at tro mere og mere på de spor, der rammer Djursland. Meget tyder på, at Jens Jensen Bødkers første kone kan være Anne Marie Sørensdatter Bødker, og at de kan have været beslægtede - måske endda med mere slægt i Vinkel.

Nedenstående skifte fra Glesborg på Djursland viser jo, at der har været en Jens Jensen Bødker på Constantinsborg i 1785, hvis hustru var Anne Marie Sørensdatter.

151 Maren Nielsdatter i Glesborg 5.3.1785 fol. 339a
E: Søren Christensen Bødker B: Anne Marie g.m. Jens Jensen Bødker i Ormslev på Stadsgård (Constantinsborg) gods, Johanne Cathrine g.m. Rasmus Nielsen i Glesborg som fæster, Anne tjener i Århus.

Anne Maries far hed jo Søren Christensen Bødker, og der findes Bødkere med Søren-navnet i Vinkel
http://xuri.dk/Genealogy/getperson.php?personID=I3872&tree=TheHanssonTribe

Vi ved, at Jens Jensen Bødker gifter sig 2. gang i 1787 som 70 årig med Karen Mogensdatter på 68 år, så hans første hustru kan være afgået ved døden ca. 1786. Men jeg kan ikke finde Anne Marie Sørensdatter Bødker død, hverken i Ormslev, Ning Herred (Constantinsborg) eller Brabrand, Hasle Herred (Holmstrup).

VH Annette


Jan B. Hansson

Hej Annette

Ligesom der har været en hyrde, skomager, skrædder, smed, hjulmager, møller, degn og præst i hvert sogn, har der også været en bødker til at fremstille de vigtige kar og tønder til husholdningen. Når bødkeren så ofte hed Jens eller Søren, ja så findes der mange Jens Bødker og Søren Bødker i en landsdel

Så jeg er enig i at det bedste er at tage udgangspunkt i Folketællinger og skifter hvor du kan få andre relationer med som passer på slægten du søger. Dit sikre udgangspunkt at bygge videre på, gående baglæns i tid fra i dag, hvem er det - Ellen Jensdatter Bødker ?
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

#10
Hej Jan

Det er nemlig helt rigtigt, og lige netop derfor er det svært at udskille Forpagter Jens Jensen Bødker  
fra de andre med samme navn, som der findes mange af  - især på Djursland og i Ormslev:)

Min sikre tip3 oldemor er Ellen Jensdatter Bødker  f 1752 sandsynligvis i  Vinkel Sogn, Middelsom Herred, Viborg Amt? Hun døde på Harlev Mølle, Ormslev Sogn, Ning Herred, Århus Amt.

Hun var først gift med Thomas Nicolaj Gimlinge  - søn af Peder Ebbesen Gimlinge, sognepræst i Lyngå - Skjød, Sabro Herred, Aarhus Amt. Og efter hans tidlige død giftede hun sig med den nye forpagter af Constantinsborg Niels Hoffman, der nu overtog Harlev Mølle og Kirke, som hun arvede efter sin mand Thomas Nicolaj Gimlinge.
(her har jeg skiftet - som jeg ikke kan læse)

Hendes far var med sikkerhed Jens Jensen Bødker Forpagter til Constantinsborg i Ormslev ved Aarhus, der med sikkerhed tidligere var forpagter af Randrup Gods i Vinkel Sogn før Constantinsborg og Holmstrup gods, Brabrand sogn, Hasle Herred, Aarhus Amt efter Constantinsborg.

Derfor er jeg efterhånden overbevist om at det må være faderen, der fremkommer i skiftet fra Glesborg, Djurs Nørre Herred, Randers Amt.

151 Maren Nielsdatter i Glesborg 5.3.1785 fol. 339a
E: Søren Christensen Bødker B: Anne Marie g.m. Jens Jensen Bødker i Ormslev på Stadsgård (Constantinsborg) gods, Johanne Cathrine g.m. Rasmus Nielsen i Glesborg som fæster, Anne tjener i Århus.

Men Vinkel forvirrer mig en del grundet følgende skifte foretaget på et tidspunkt, hvor Jens Jensen Bødker var forpagter på Randrup:

49 Søren Madsen, degn i Vinkel. 18.1.1762, fol.354B, 357.
E: Anne Jensdatter Demstrup. LV: Jens Jensen, forpagter på Romdrup (her skal nok stå Randrup). B:
1) Jens Sørensen i Vinkel
2) Else Sørensdatter g.m. Søren Højbjerg, skoleholder i Gjern
3) Anne Marie Sørensdatter g.m. Niels Pedersen Vissing, degn i Gjern [og Skannerup]
4) Johanne Sørensdatter 22
5) Mette Kirstine Sørensdatter 20
6) Christiane Sørensdatter 18
7) Laurids Sørensen 16
8 ) Mads Sørensen 14
9) Elisabeth Marie Sørensdatter 12
10) Sofie Cathrine Sørensdatter 10.

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=66617&sort=e

Spørgsmålet - som jeg behøver hjælp til i den forbindelse er, om man behøver at være i slægt for at være lavværge, eller er det nok at være betydningsfuld i samfundet? Anne Jensdatter Demstrup og Jens Jensen bødker kunne i princippet være i slægt evt. søskende.

VH Annette

Carsten Friis Fischer

Hej Annette

Jeg har ihvertilfald Ane Jensdatter Demstrup (tip 5 oldemor) til at være søster til Jens Jensen Bødker.

Ane Jensdatter Demstrup var første gang gift med forgængeren som degn i Vinkel: Laurs Gustavsen Ellerup.

Dette skifte åbnede mine øjne:
28 Laurids [Gustavsen] Ellerup, degn i Vinkel og Rind. 20.9.1731, fol.247.
E: Anne Jensdatter. LV: far Jens P. Demstrup. B:
1) Anne Sofie Lauridsdatter, født 8.12.1731.
FM: farbror Johan [Verner] Ellerup.
Desuden nævnes afdødes søster Christiane [Margrethe] Ellerup.
(Sml. Skanderborg rytterdistrikt lbnr.2136)

Det er så her jeg stammer fra Anne Sofie Lauridsdatter. Denne Anne Sofie havde jeg indtil for nogle år siden ledt og ledt efter i flere år.
Men skiftet gav mig løsningen + jeg fik Anne Sofies fødsels/dåbs dato.

Og såvidt jeg husker, bliver en af Anne Sofies mostre med barn på et tidspunkt hvor denne moster så må tage til Skjørring hvor Anne Sophie slår sine folder.
Denne moster står nævnt i kirkebogen som kommende fra Skaber Mølle (Rindsholm).

Derfor er jeg i mit tilfælde pænt overbevist. Hvorfor skulle man ellers tage fra Skaber Mølle og helt til Skjørring.
Og Anne Sofies børn er der jo selvfølgelig også nogle som bliver opkaldt efter Laurids og Anne.

Anne Sofie opholder sig på Søbygård i en periode.

mvh

Carsten Fischer

Carsten Friis Fischer

Om dette så er en moster er jeg så ikke 100% sikker på. Men familie under alle omstændigheder.

Og såvidt jeg husker, bliver en af Anne Sofies mostre med barn på et tidspunkt hvor denne moster så må tage til Skjørring hvor Anne Sophie slår sine folder.
Denne moster står nævnt i kirkebogen som kommende fra Skaber Mølle (Rindsholm).

mvh

Carsten Fischer


Knud Hansen

Hej Annette
Jens Jensen var Fra Tind Gjerning Sogn.
1900 godsskifter fra Bjerringbro Hvorslev nr 154 skifte af 11/6 1756, efter Jens Jenses moder Sidsel Pedersdatter, har du ikke bogen, findes skiftet i Skifte og Fæsteuddrag af Erik Brejlm.v.h
Knud 8600

Jan B. Hansson

Hej Knud

Det skifte du nævner ser ud til at besvare nogle ting men rejser nye spørgsmål.

Her er ingen Ane Jensdatter Demstrup som var i live 1762 - så hvad er så forbindelsen med denne Jens Jensen der optræder som LV i skiftet nævn tidligere (de kan vist ikke være søskende som nævnt af Carsten Friis Fischer) ?

154. Sidsel Pedersdatter i Tind 11/6-1756 F. 370a
Boede hos sin søn Jørgen Jensen.
Børn:
• Jens Jensen Braad i Tind – 50 år
• Jørgen Jensen i Tind – 43 år
Jens Jensen, har halvgård i Tind og desuden forpagter ved Randrup – 39 år
• Peder Jensen i Borridsø. Død og efterladt:
> Sidsel Pedersdatter – i 5. år
• Karen Jensdatter g.m. Jens Mogensen i Borridsø.
Oplysning:
Den umyndige Sidsel Pedersdatters arv blev modtaget af hendes stedfar, Peder
Thomasen.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

#15
Kære alle.

Spændende nyt, der er kommet frem.

Citat154. Sidsel Pedersdatter i Tind 11/6-1756 F. 370a
Boede hos sin søn Jørgen Jensen.
Børn:
• Jens Jensen Braad i Tind – 50 år
• Jørgen Jensen i Tind – 43 år
Jens Jensen, har halvgård i Tind og desuden forpagter ved Randrup – 39 år
• Peder Jensen i Borridsø. Død og efterladt:
> Sidsel Pedersdatter – i 5. år
Karen Jensdatter g.m. Jens Mogensen i Borridsø.

Som jeg ser det, kan Jens Jensen Bødker dårligt være andre end ham, der nævnes i skiftet her. Og jeg er næsten sikker på, at det er også er ham, der er gift med en djurs-pige Anne Marie Sørensdatter Bødker, da han efter Randrup blev forpagter af Constantinsborg:

Citat151 Maren Nielsdatter i Glesborg 5.3.1785 fol. 339a
E: Søren Christensen Bødker B: Anne Marie g.m. Jens Jensen Bødker i Ormslev på Stadsgård (Constantinsborg) gods, Johanne Cathrine g.m. Rasmus Nielsen i Glesborg som fæster, Anne tjener i Århus
.

Jens Jensen kan muligvis have taget navnet Bødker efter sin kone - eller han kan have haft en far med samme efternavn??

For lige at opsummere er hans døtre  følgende og de navne passer glimrende:

Kirsten f. ca. 1747 g.m. Niels Gundorph, Gårdmand Nissumgård
Ellen f. Ca. 1752 g.m. Niels Hoffmann, forpagter Konstantinsborg. Ellen Bødkers ene datter hedder endvidere Karen
Sidsel eller Cecilie f. ca. 1756 g.m. Hans Gundorph, kammerråd til Palstrup (Født: 05-01-1756 Winkel)
Ane 1757 g.m. Erik Schelde Frisenberg, forpagter på Villestrup
Mette Marie f.ca. 1761 – 1/8 1793  g.m. Andreas Busch, Tovstrup Mølle

At det er den rigtige Jens Jensen Bødker ses her:

CitatGennem enkekasse ved vi, at børnene må være født i Vinkel sogn. Om sidsel Jensdatter Bødker står der:
4782
Hans Gundorff til Palstrup, Landvæsens Commisaire
Født: 26-03-1744 Varre (Grimstrup), Ribe Stift Stempelmærke: Danmark
Død: 08-09-1801
Notat:
Hustru:
Policenummer: 4782
Pensionspolice oprettet: 22 00:00:00-08-1796
Årlig Pension: 400 Indbetalt: 2129 Afdragsordning: 0
Zidsel Bøcher
Født: 05-01-1756 Winkel, Wiborg Stift Stempelmærke: Danmark
Død: 08-01-1805
Notat: Dåbsattest i RA.

Ane Jensdatter Demstrup kan jeg ikke få til at passe ind i slægten, da det navn ikke forekommer andre steder i efterslægten. Jeg tror derfor at han har været LV af andre årsager. Men det kunne være spændende også at finde frem til Jens Jensen Bødkers far, som måske kunne læse mysteriet :)

Tak for hjælpen

vh. Annette[/list]

Jan B. Hansson

#16
Hej Annette

Fin opsummering af fakta - men der er vist meget mere der kan hentes ud fra det vigtige skifte Knud fandt:

154. Sidsel Pedersdatter i Tind 11/6-1756 F. 370a
Boede hos sin søn Jørgen Jensen.
Børn:
• Jens Jensen Braad i Tind – 50 år
• Jørgen Jensen i Tind – 43 år
• Jens Jensen, har halvgård i Tind og desuden forpagter ved Randrup – 39 år
• Peder Jensen i Borridsø. Død og efterladt:
> Sidsel Pedersdatter – i 5. år
• Karen Jensdatter g.m. Jens Mogensen i Borridsø.
Oplysning:
Den umyndige Sidsel Pedersdatters arv blev modtaget af hendes stedfar, Peder
Thomasen.

Prøv med navnene i skiftet at søge dem i Brejl's med Tind som søgeord http://www.brejl.dk/ihoulbjerg.html og denne families mulige kandidater begynder at dukke op. Lidt eksempler - men der er mere:

8. Mette Jensdatter i Borridsø 9/7-1742 F. 35a
Enkemand: Christen Christensen Skovfoged
Barn:
• Maren Christensdatter - 6 uger
FM: Afdødes bror: Jens Jensen i Tind
Oplysning:
Den afdødes brødre: Jørgen Jensen og Jens Jensen.  [husk der var 2 Jens Jensen]

39. Maren Christensdatter i Tind 21/4-1745 F. 110b
Enkemand: Jørgen Jensen Bødker
Barn:
• Jens Jørgensen - 4 år
FM: Afdødes far: Christen Christensen i Borridsø.
Afdødes bror: Mikkel Christensen i Stærkær.
Se skifte nr. 348.

70. Ellen Sørensdatter i Tind 4/6-1749 F. 200b
Enkemand: Jens Jensen Bødker
Barn:
• Kirsten Jensdatter - 3 år
Oplysninger:
Enkemandens bror: Jens Jensen i Tind.
I boet fandtes en kiste med initialer: E.S.D.S. - 1745.

93. Peder Jensen Bødker i Borridsø 2/6-1751 F. 236b  [passer med død i 1756 skiftet]
Enke: Birgitte Poulsdatter L.V. Bror Rasmus Poulsen i Astrup
Barn:
• Sidsel Pedersdatter, født efter faderens død
Oplysninger:
Afdødes brødre: Jens Jensen Bødker og Jørgen Jensen Bødker, begge i Tind.
Enkens bror: Laurids Poulsen i Astrup.
Se skifte nr. 75 + 154 + 242 + 262.

162. Mette Sørensdatter i Tind 25/10-1756 F. 382a
Boede hos Jens Bødkers enke.
Enkemand: Rasmus Jensen
Arvinger. 2 brødre i Skive, begge døde.
Oplysninger:
Enkemanden oplyste, at det eneste, han ejede, var det tøj, han havde på kroppen, og han havde nødvendig at betle føden. Han lovede, at han i fremtiden ville forandre sig.


vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

Hej Igen

Og kan det tænkes at Jens Jensen Bødkers første kone 1745-1749 var datter af degnen Søren Madsen, så LV relationen var svigersøn   :) ?

70. Ellen Sørensdatter i Tind 4/6-1749 F. 200b
Enkemand: Jens Jensen Bødker
Barn:
• Kirsten Jensdatter - 3 år
Oplysninger:
Enkemandens bror: Jens Jensen i Tind.
I boet fandtes en kiste med initialer: E.S.D.S. - 1745.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Jan B. Hansson

fortsat:

70. Ellen Sørensdatter i Tind 4/6-1749 F. 200b
Enkemand: Jens Jensen Bødker
Barn:
• Kirsten Jensdatter - 3 år
Oplysninger:
Enkemandens bror: Jens Jensen i Tind.
I boet fandtes en kiste med initialer: E.S.D.S. - 1745.


Datteren Kirsten Jensdatter født ca 1747 passer med din tidligere angivelse og da Jens Jensen Bødker bliver gift igen får første pige efter traditionen afdøde hustrus navn Ellen i ca 1752 og så er det oveni købet din ane. Hvor er der meget der giver mening. Men om Ellen Sørensdatter var datter af degnen Søren Madsen har vi indtil mere dukker op kun en inddirekte tilknytning gennem LV i degnens skifte - bestemt en mulighed.

CitatKirsten f. ca. 1747 g.m. Niels Gundorph, Gårdmand Nissumgård
Ellen f. Ca. 1752 g.m. Niels Hoffmann, forpagter Konstantinsborg
Sidsel eller Cecilie f. ca. 1756 g.m. Hans Gundorph, kammerråd til Palstrup (Født: 05-01-1756 Winkel)
Ane 1757 g.m. Erik Schelde Frisenberg, forpagter på Villestrup
Mette Marie f.ca. 1761 – 1/8 1793 g.m. Andreas Busch, Tovstrup Mølle
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

#19
Hej Jan.

Det ser godt nok spændende ud. Tak for hjælpen.

I dette skifte får vi da i hvert fald navnet på Kirstens mor, som min Ellen så er opkaldt efter. Kisten i skiftet fra 1745 kunne tyde på, at det er en bryllupsgave. Ellen skulle være født i 1752.

70. Ellen Sørensdatter i Tind 4/6-1749 F. 200b
Enkemand: Jens Jensen Bødker
Barn:
• Kirsten Jensdatter - 3 år
Oplysninger:
Enkemandens bror: Jens Jensen i Tind.
I boet fandtes en kiste med initialer: E.S.D.S. - 1745.

Jens kan så have giftet sig med Anne Marie Sørensdatter Bødker, som kan være mor til de andre piger
Ellen, Sidsel, Ane og Mette Marie.

Citat151 Maren Nielsdatter i Glesborg 5.3.1785 fol. 339a
E: Søren Christensen Bødker B: Anne Marie g.m. Jens Jensen Bødker i Ormslev på Stadsgård (Constantinsborg) gods, Johanne Cathrine g.m. Rasmus Nielsen i Glesborg som fæster, Anne tjener i Århus

Alle pigerne ses her: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=66608&sort=e

Men nu forvirrer Nygaards sedler mig ved at skrive, at Jens Jensen Bødker gifter sig 2. gang i 1787 med 68-årige Karen Mogensdatter - for det må jo være tredje gang, med mindre det slet ikke er ham, der er på Holmstrup? Med det tror jeg, for Ellen gifter sig 2. gang med den nye forpagter på Constantinsborg Niels Hoffmann ca. 1777, og Jens Bødker på Holmstrup dør i 1793 - 73 år gammel på Holmstrup. Constantinsborg og Holmstrup ligger på hver sin side af Brabrandsøen kun 7 - 8 km fra hinanden.

Her links til Jens Bødker på Holmstrup:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=66609&sort=e
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=66610&sort=e

Jeg glæder mig til, at få kigget det hele ordentligt i gennem i aften. Der er virkelig sket nyt her. Tak for skifterne Knud og Jan.

VH Annette

[vedhæfting slettet af admin]

Jan B. Hansson

#20
Hej Annette

Tind - KB Gerning, Houlbjerg, Viborg findes for perioden og der fremgår det at

- Jens Bødkers datter Elle er døbt Dom Epiphania [6 jan 1752 - har vedhæftet som fil]

Finder også vielsen med Ellen Sørensdatter i 1745 og datteren Kierstens dåb i 1747

Det lyder som om at Jens Jensen og Hans nye hustru (gift mellem 1749 og 1751) har fornemme bekendtskaber i 1752 og måske herefter flytter fra Tind til Vinkel hvor du har fundet at næste børn er født:

Båret af jomfrue Nicolette Hee
Faddere Claus Buchhart,
Knud Madsen,
Niels Ollesen,
kan ikke tyde


[vedhæfting slettet af admin]
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Carsten Friis Fischer

Ja. Jeg må jo nok indrømme at Knuds indlæg udlagde nye linjer.

At Jens Jensen så er LV ved Anne Demstrups mand Søren Madsens død stadigvæk undre mig lidt.

Har altid haft den formodning, at LV blev taget i egne rækker om man så må sige. Men kunne jo nok også tages ved lidt personer som havde en hvis status i lokalsamfundet.

Indtil for nyelig, havde jeg disse søskende til Ane Jensdatter Demstrup:

1.Ane Jensdatter Demstrup (hende selv)
2. Peder jensen Demstrup
3. Christen Jensen Demstrup
4. Jens Jensen Bødker
5. Søren Jensen Demstrup
6. Anders Jensen Demstrup

At alle søskende hedder Demstrup undtagen Jens Jensen Bødker burde måske havde sat lidt alarmlamper igang.

Så kan godt være, at Jens Jensen Bødker skal ud af min tavle som en søskende.

mvh

Carsten Fischer

Jan B. Hansson

Ifølge Randrup bogen, så blev Degn Søren Madsen og Ane Jensdatter Demstrup gift 1732, hvilket udelukker Ellen Sørensdatter som datter af dette par og medfører jeg skal foretage et par rettelser
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen


Tusind tak for den store hjælp. Det er virkelig et gennembrud for mig, at finde ud af hvor Jens Jensen Bødker stammer fra, og at få Ellens dåb i tilgift. Det er stort og jeg havde faktisk ikke regnet med det :) Glæder mig til at se på det hele, når al påskekomsammen er overstået.

Vh Annette




Annette Damgaard Hansen

#24
Hej Jan og Carsten

Hvis ellers de oplysninger, jeg finder på Geni.com er rigtige, og det må kirkebøgerne afgøre, så er Sidsel Pedersdatters første mand Jens Jørgensen Bødker fra Tind, Gerning, Viborg. Han døde i 1740 i Gerning, Viborg :)

http://www.geni.com/people/Jens-J%C3%B8rgensen-B%C3%B8dker/4719807384830126276

Her er et skifteuddrag fra Gjerning sogn:
G 240 71 8/12
217, 13. juni 1740, Tind
Jens Jørgensen Bødker, død
Zidsel Pedersdatter, enke
Deres børn:
Jens Jensen, gift og bor i Tind
Karen Jensdatter ~ Jens Mogensen i Borre
Jørgen Jensen, 26 år
Jens Jensen, 23 år
Mette Jensdatter, 20 år
Peder Jensen, 17 år
Farbroder Peder Jørgensen

http://www.niels-sorensen.dk/?Skifteuddrag:Bidstrup_Gods:Gjerning_sogn

Vh Annette


Jan B. Hansson

Hej Annette

Bingo - det er rette familie - du fandt faderen til Jens Jensen Bødker
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

:D

Hej igen Jan og Carsten

Jens Jensen Bødker er gift 1. gang med Ellen Sørensdatter. Hun dør i 1749. i 1762 er hendes mand LV i forbindelse med degn i Vinkel Søren Madsens død.  Mit bud er, at Jens Bødkers hustru Ellen Sørensdatter er datter af Søren Madsen og Anne Jensdatter Demstrup. Hun er ikke nævnt i skiftet, men hun er jo også død. Dog er Jens Bødkers og Ellen Sørensdatters datter Kirsten heller ikke nævnt.

70. Ellen Sørensdatter i Tind 4/6-1749 F. 200b
Enkemand: Jens Jensen Bødker
Barn:
• Kirsten Jensdatter - 3 år
Oplysninger:
Enkemandens bror: Jens Jensen i Tind.
I boet fandtes en kiste med initialer: E.S.D.S. - 1745.

49 Søren Madsen, degn i Vinkel. 18.1.1762, fol.354B, 357.
E: Anne Jensdatter Demstrup. LV: Jens Jensen, forpagter på Romdrup (her skal nok stå Randrup).
B:
1) Jens Sørensen i Vinkel
2) Else Sørensdatter g.m. Søren Højbjerg, skoleholder i Gjern
3) Anne Marie Sørensdatter g.m. Niels Pedersen Vissing, degn i Gjern [og Skannerup]
4) Johanne Sørensdatter 22
5) Mette Kirstine Sørensdatter 20
6) Christiane Sørensdatter 18
7) Laurids Sørensen 16
8 ) Mads Sørensen 14
9) Elisabeth Marie Sørensdatter 12
10) Sofie Cathrine Sørensdatter 10.

Jan B. Hansson

Hej Annette

Tidsvinduet passer simpelthen ikke - Søren Madsen og Anne Jensdatter Demstrup blev som jeg skrev gift 1732 efter at Anne Jensdatter Demstrup første mand døde i 1731. Når Jens Jensen Bødker bliver gift i 1745 er en mulig datter kun 13 år, så vi skal glemme den mulighed at hun er datter af degnen. Den rigtige Ellen Sørensdatter er født før 1725.

28 Laurids [Gustavsen] Ellerup, degn i Vinkel og Rind. 20.9.1731, fol.247.
E: Anne Jensdatter. LV: far Jens P. Demstrup. B:
1) Anne Sofie Lauridsdatter, født 8.12.1731.
FM: farbror Johan [Verner] Ellerup.
Desuden nævnes afdødes søster Christiane [Margrethe] Ellerup.
(Sml. Skanderborg rytterdistrikt lbnr.2136)

Men jeg har en anden brik der passer i puslespillet om Jens Jensen Bødker i 1768 var forpagter på  Constantinsborg. Prøv at se hvad står i dette skifte efter hans søster Karen Jensdatter i Borridsø:

317. Jens Mogensen og Karen Jensdatter i Borridsø 7/1-1768 F. 819b
Børn:
• Mogens Jensen – 30 år, fæstede gården.
• Sidsel Jensdatter – 32 år, g.m. Jens Jensen i Danstrup.
• Karen Jensdatter – 28 år, g.m. Jens Mogensen i Tind.
• Maren Jensdatter - 26 år, hjemme på stedet.
Mette Jensdatter – 23 år, tjener forpagteren på Constantinsborg.
• Kirsten Jensdatter – 20 år, hjemme på stedet.
Se skifte nr. 396.
vh  Jan B. Hansson
https://xuri.dk/Genealogy
Følg de mennesker, der søger sandheden; flygt fra dem, der har fundet den (V.Havel)

Annette Damgaard Hansen

Ja, det har du da fuldstændig ret i - jeg overså din notits om tidspunktet, da jeg er mere fokuseret på Bødker-slægten.

Tak for Jens Mogensen og Karen Jensdatters skifte, sjovt at se, at han har sin niece i tjeneste. Forældrene er åbenbart døde samtidig.




Knud Hansen

Hej Annette og Jan
Jan har i fadderlisten til Elses dåb i 1752, skrevet ikke tydet til sidste på listen, der har jeg Rasmus Nielsens hustru, og det må være Rasmus Nielsen af Stærkjær, hans 2 hustru var datter af Michel Christensen, en broder til Christen Christensen, hvis hustru Mette (Bødker) døde i 1742, altså en søster til Jens Jensen bødker
For mit vedkommende var det bedste nu, at jeg havde Jens Bødkers datter døbt 1752, og som jeg ikke kunne få placeret, det kan jeg nu, så tak for den hjælp.
mvh.
Knud 8600