Hofftrompeter Johan Salomon Schreiber, København 1729-1751

Startet af Kristian Hunskaar, 29 Dec 2013 - 12:27

Forrige emne - Næste emne

Kristian Hunskaar

Jeg søker opplysninger om hofftrompeter Johan Salomon Schreiber og hustru Anna Cathrina. Jeg har funnet følgende barn døpt i København:


Reinhard Christian, døpt 20. juni 1729 i Sankt Petri kirke.
Gabriel Christian, døpt 14. april 1731 i Sankt Petri kirke.
Frederika Sofia Amalia, døpt 15. august 1732 i Sankt Petri kirke.
Christian Friedrich, døpt 5. november 1734 i Sankt Petri kirke.
Jens Reinhard, døpt 30. juni 1737 i Sankt Petri kirke.
Sofia Magdalena, døpt 18. november 1739 i Ladegård kirke.
Elisabet Hedvig, døpt 27. april 1742 i Riddersalen på Christiansborg Slot (kirkebok for Hof og Slot).

Johan Salomon Schreiber benevnes trompeter i 1737 og hofftrompeter i 1739 og 1742.

Johan Salomon Schreiber må også være far til Maria Magdalena Schreiber (f. ca. 1724), som ble gift 16. august 1751 i Ladegård kirke med Mogens Steen. Hofftrompeter Schreiber var hennes kausjonist.

Mogens Steen ble klokker (degn) i Sandeherred i Norge (nå Sandefjord kommune). Han døde 18. oktober 1790 i Sandefjord. Maria Magdalena Schreiber var død i Sandefjord 30. august 1785. Bare datteren Anne Margrete Mogensdatter Steen (f. ca. 1754 i Larvik) vokste opp; hun ble gift 5. oktober 1792 i Sandeherred med Hans Ditmansen Himberg (1763-1801) og døde som enke i Sandefjord i 1810. Hun var barnløs og ble arvet av søskenbarnet Johan Petter "Schreyberg" og barna til hennes avdøde søskenbarn Anne Cathrine Thue i Sandefjord.

Anne Cathrine Thue var født 5. april 1762 i Sandefjord som datter av Christopher Nilsen Thue og Frederika Sofia Amalia Schreiber, som var gift i Sandeherred 18. januar 1760. Frederika Sofia Amalia har åpenbart fulgt med sin søster Maria Magdalena til Sandefjord.

Mine spørsmål er som følger:

Når og hvor er Johan Salomon Schreiber født og død?
Når og hvor ble han gift med Anna Cathrina, og hva var hennes fulle navn?
Når og hvor er Anna Cathrina født og død?
Når og hvor er Maria Magdalena Schreiber født?
Hvilket av Johan Salomon Schreibers barn er far - eventuelt mor - til Johan Petter Schreiber?

Siden Sankt Petri var en tyskspråklig kirke, blir jeg ikke overrasket om Johan Salomon Schreiber kom fra tyske landområder.


Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
Tønsberg, Norge

Lise Østerberg Bahr

God eftermiddag Kristian.



Der findes jf. Gyldendal - Den Store Danske, Gyldendals åbne encyklopædi

og et googlet link omkring

Det Kongelige Kapel (Teater)  (Carl Nielsens hjemsted i mange år)

en SCHREIBER - hofviol nævnt:


http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kunst_og_kultur/Musik/Komponist/J.A.P.Schulz

(håber linket virker) som du måske kan finde ny vej at gå via. I hvert tilfælde spændende læsning - måske er han en slægtning til Johan ?


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej,.

Det ser ud til at det skal slåes op - (linket virker vist ikke helt rigtigt - nu) kan jeg se, så jeg kan sende dig en mail med oplysningerne hvis du er interesseret.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kristian Hunskaar

Hei!

Takk for ditt svar, og jeg har funnet frem til artikkelen. Jeg tror ikke hofviolon Schreiber kan ha vært etterkommer av Johan Salomon Schreiber, men han kan selvsagt likevel ha vært en slektning.

Vennlig hilsen
Kristian Hunskaar

Lise Østerberg Bahr

#4
God aften igen.



Har nu set på et par fund, degneslægt, Asminderød og Holbæk, (Tuse-Merløse/Tudse-Merlose) samt et par andre hjemmesider.

Herunder nedenunder nævnte: bl.a. for Berømte danskere:


Steen Bilde-Christensen´s slægt

(også spændende pga. mine egne efterlysninger gennem tiden- slægten - Vognsen/Wognsen; Topp, Tüchsen, Sönnichsen, Carsten Richertsen ( Da vi har Carstens, og Richertsen i anetavlen også i Adelby.com)  bl.og mange mange flere andre - og ad

Helmut Martensen, Flensburgs websider:

www.Adelby.com


http://bilde-christensen.dk/minSl/default.html

ser lige at der findes een webside mere for slægten /slægtforskning Steen og Anne-Marie Bilde-Christensen:

http://bilde-christensen.dk


her dog Else Schreiber, af nyere dato, og med N.S.F. Grundtvig på anelisten (på den førstnævnte Bilde -Christensen webside.


Se også på Aurelia Clemons hjemmeside - om der er aktuel info for dig (Faers /Færs Schreiber slægt)

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr


Lise Østerberg Bahr

#5
God formiddag.

Flere ideer til hvordan du evt. kan opspore slægten du søger:

Har set en Schreiber slægt på www.ancestry.com, records:

Maria Magdalena Schreiber, født i Ober-Ense, Waldeck, Hessen, Germany 2. apr. 1693.

Parents
Johann Arendt Schreiber 1654-1734 og
Anna Elizabeth Kiepe 1664-1736

Maria giftede sig med Justus Goebel og fik barnet Johann Philipp Goebel, 1722 - unknown.

Måske slægt til dine Schreiber´s - obs. på mellemnavne til børnene -(Edeling, ARENDT,  Schreiber)

Johanns forældre - far - =

Heinrich Schreiber (1617- 1718) og hans forældre nedenunder og hans 7 søskende

Heinrich VOLMAR 1606, fik 8 børn
mor Gode Volmar 1624 -(gift med Heinrich Volmar) fik 8 børn.
(Volmar/Folmar - se også ad.: Fullmer Family History)? (se også ad.: Folkmar / Volkmar, Volman/Folman) (Volmann/Folmann)


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

....

denne (linie) / vej bringer dig til slægten

Volmar III, Graf von Metz

Schwanenhilde de Metz.

Luxembourg, Tyskland, Frankrig....

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kristian Hunskaar

Mange takk for din interesse for mine spørsmål og dine bidrag, Lise. Det ser imidlertid ikke ut til å være treff så langt.

Berit Frank Pagh


Hej,

Det ser ud til, at det er lettere at finde noget, du ikke søger:

Johan Salomon Schreiber havde tilsyneladende en søn mere.

Ungkarl Henrich Samuel Schreiber, som tjente hos general Lerche, blev trolovet d. 16 december 1750 med Anne Birgitte Soelberg. De blev viet d. 12 marts 1751.

Forlovere: Lorentz Bremer og Johann Salomon Schreiber, Hof-Trompeter på Vestergade.

AO: København, Sokkelund, Holmen 1737-1757, opslag 204.

En Anne Birgitte Soelberg blev døbt d. 30 september 1732 i Holmens kirke
Forældrene var: "Justitz-Skipper" Christian Soelberg og Maria Elisabeth Denef.

Holmen 1729-1737, opslag 189.
-----

At Maria Magdalena havde en søster Frederiche, fremgår af sønnen Johan Joachims dåb i Trinitatis d. 14 oktober 1751.
"Jomfrue Friderica Schreiber, Barnemoderens Sóster, holdt Huen"

Trinitatis 1742-1765, opslag 178.


Vh,
Berit Pagh.


Lise Østerberg Bahr

God formiddag


Jo, blot vejledende henvisninger.

Hav et rigtigt godt Nytår i Norge også  :) og i.ø. til alle på dette Forum.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kristian Hunskaar

Citat fra: Berit Frank Pagh [2017] Dato 30 Dec 2013 - 23:40
Det ser ud til, at det er lettere at finde noget, du ikke søger:

Johan Salomon Schreiber havde tilsyneladende en søn mere.

Ungkarl Henrich Samuel Schreiber, som tjente hos general Lerche, blev trolovet d. 16 december 1750 med Anne Birgitte Soelberg. De blev viet d. 12 marts 1751.

Forlovere: Lorentz Bremer og Johann Salomon Schreiber, Hof-Trompeter på Vestergade.

AO: København, Sokkelund, Holmen 1737-1757, opslag 204.

Ja, men dette er også interessant. Det ser altså ut til at Johann Salomon Schreiber hadde minst to barn før han dukker opp i Sankt Petri menighet i 1729. Om dåpen til Henrich Samuel kan lokaliseres, kan det sette oss på sporet av svar på noen av de andre spørsmålene.

Citat fra: Berit Frank Pagh [2017] Dato 30 Dec 2013 - 23:40
At Maria Magdalena havde en søster Frederiche, fremgår af sønnen Johan Joachims dåb i Trinitatis d. 14 oktober 1751.
"Jomfrue Friderica Schreiber, Barnemoderens Sóster, holdt Huen"

Trinitatis 1742-1765, opslag 178.

Ja, det har jeg faktisk observert selv. Denne Johan Joachim er formodentlig død som barn, da han ellers burde vært konfirmert i Sandeherred. Under alle omstendigheter døde han uten etterslekt før 1810, siden han ikke nevnes i arveskiftet etter søsteren.

Takk for din interesse!

Kristian Hunskaar

Citat fra: Lise Østerberg Bahr [12541] Dato 31 Dec 2013 - 11:24
Hav et rigtigt godt Nytår i Norge også  :) og i.ø. til alle på dette Forum.

Godt nytt år!

Kristian Hunskaar

En av Johan Salomon Schreiber er kanskje også regimentsfeltskjær Daniel Gabriel Schreiber som 16. oktober 1765 i Sandeherred ble gift med jomfru Elisabeth Pedersdatter Opdal.

Ifølge Olai Ovenstads biografier over militære offiserer var Daniel Gabriel Schreiber født ca. 1732 i Tyskland. Dersom han virkelig var sønn av Johan Salomon Schreiber, bør han riktignok være født minst 4-5 år tidligere.

Lise Østerberg Bahr

Hej Kristian.


Blot en bemærkning omkring efternavnet Schreiber - ad nyere tid.

Schreiber betyder "Skriver" på dansk - som kan have betydning for navnet i Danmark - ligesom Bähr / Beer / = Bjørn.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Berit Frank Pagh


Til #12:

Daniel Gabriel Schreiber er knyttet til min slægt gennem 3. ægteskab med Margaretha Elisabeth Paludan Smith, men jeg har desværre ikke yderligere oplysninger om ham.

Jeg går ud fra, at datteren Anne Cathrine`s navn er én grund til teorien om en forbindelse.


Militærarkiverne er nok eneste vej frem, når det gælder ham.


Vh,
Berit Pagh.

Lise Østerberg Bahr

#15
Hej .


Jeg ville frygtelig gerne selv, - finde grenen Smith / Østerberg´s kobling - evt. gerne via Paludan grenen.
el. via Lembke, Shakespeare-oversætter, = Østerbergs svoger - div. skribenter, boghandlere - der også har været tale om gennem tiderne i Østerberg/Bahr + evt. vores  indgifte skribent Theodor Retschwich  i Flensburg, født i Altona 1824, gift med vores ane: Friederike Dorothea Louise Bahr, født 27.6.1826, HusbyMühle, Flensburg, (se evt. også Haderslev, - Peter Foersom) .


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kristian Hunskaar

Citat fra: Lise Østerberg Bahr [12541] Dato 03 Jan 2014 - 09:55
Blot en bemærkning omkring efternavnet Schreiber - ad nyere tid.

Schreiber betyder "Skriver" på dansk - som kan have betydning for navnet i Danmark - ligesom Bähr / Beer / = Bjørn.

Nettopp, og derfor er navnet så vidt vanlig at man ikke uten videre kan anta at to personer ved navn Schreiber er i slekt med hverandre.

Kristian Hunskaar

Citat fra: Berit Frank Pagh [2017] Dato 03 Jan 2014 - 11:52
Daniel Gabriel Schreiber er knyttet til min slægt gennem 3. ægteskab med Margaretha Elisabeth Paludan Smith, men jeg har desværre ikke yderligere oplysninger om ham.

Jeg går ud fra, at datteren Anne Cathrine`s navn er én grund til teorien om en forbindelse.

Militærarkiverne er nok eneste vej frem, når det gælder ham.

Jeg hadde faktisk ikke tenkt på at datteren het Anne Cathrine - mange takk! Den nevnte Ovenstad har formodentlig gjennomgått de viktigste militærarkivene, og der funnet at han Daniel Gabriel Schreiber var født i Tyskland. Men man kan heldigvis ikke utelukke at det er mer å finne!

Lise Østerberg Bahr

#18
God formiddag.


Et skud i tågen:

Kan det tænkes, at en tysk familie Marie Schreiber/+Schneider

Schreiber/Schneider/Lehmann/Rumpf/Weyermann/Dubslaff von Eickstedt/Gerlach/Peltzer/Hammer/Freitag/Schlegtendal/Schlieper/Gusovius/Zellin/Höfer/Künne/ m.fl., slægt i

Bishoffswerda (Butterberg) i Tyskland (Øster Sachsen, en middelalderby - dannet af istiden omgivelser:

Hügel, Frankenthal, Grossharthau, Burkau, Hohwald,  

Slægten har/med efterkommere fra 1600-tallet og frem til ca. 1924 - kán tænkes, at have relation til din hofftrompeter og slægten ?

Jeg er selv interesseret i Schneider/Gerlach/Rumpf/Lehmann - slægterne ad andre af mine tråde.

Hoff betyder jo i øvrigt - Gård tænker jeg også lige fra - ein Hoff


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej.

I.ø. ser det jo så ud til at jeg selv fik mit ønske opfyldt ad Paludan og SMITH slægten via MUNTHE von Krogh, slægt.

Jeg mangler naturligvis uddybende data, frem i tid/nutid.

Med venlig hilsen
Lise Ø Bahr

Berit Frank Pagh

Arkivalieronline:
Svendborg, Sallinge, Vester Åby 1711-1735, opslag 60:

"Tirsdagen d 26 Augustj blef viet udi Aaby
Kirche Trompetter Schreiber, og
Anna Cathrina Qvist"

Er dette de rigtige personer, må de have opholdt sig et andet sted i tiden mellem vielse og første barn i København, for jeg finder ikke børn i Vester Åby i årene umiddelbart efter.


En Anna Cathrine Qvist blev døbt i Sct Nicolai i Svendborg d. 27. januar 1695.
Faren var Lauritz Qvist.

Lauritz Hendrichsen Qvist og Maren Pedersdatter blev gift d. 28. november 1690.

Der blev kastet jord på Lauritz Qvist d. (?) december 1700.

AO: Svendborg, Sunds, Svendborg Sct. Nicolai 1677-1719, opslag 120, 150 og 188.

Vh,
Berit Pagh.


Lise Østerberg Bahr

#21
Hej.

Undskyld mig, Kristian, dette er din tråd - men

den/de Qvist slægt i Svendborg, (Byggematador og købmandsslægt) har jeg jo så haft 2 forskellige  aneefterlysninger på i september/oktober 2013 - den finder jeg lige frem - for så  har jeg jo også noget at arbejde videre med også derigenne.

Paludan har jeg jo set, SMITH og MUNTHE forbindelsen har jeg beskrevet i dag i min tråd om Adam von Krogh, Haderslev, Norge, Tyskland.

Der var også Qvist Bahr slægt kan ses på Myheritage også har jeg set der for ca. 2 måneder siden.

Hvis der skulle være anesammenfald er det disse 2 tråde:

Anerne til Sadelmager Lars Nielsen Salomon BAHR, født 1893 i Assens -QVIST slægten.:

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=66193.0

(håber linket virker)

Den anden Qvist forespørgsel af mig fra oktober er denne:

Forældrene til Hans Christian Qvist, født 6.3.1827 i Svendborg

http://www.slaegtogdata.dk/fotuom/index.php?action=printpage;topic=66273,0

(håber linket virker)

Men under alle omstændigheder er jeg interesseret i QVIST slægten.

Slægtsrelaterede kan endvidere ses under

(slægt til Daniel Bahr, Krigsassessor, Inspektør - Ida Louise (Marianne ?)....født Schreiber.... gift med ... Daniel Bahr)
B - Rosekamp = www.rosekamp.dk_Richter_AII/B_text.htm

Håber mine nye fund er korrekte jf. ovenstående.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

hej igen.

Hans Ditmansen Himberg (1763) og Aagesen+ Nilsdatter-slægt kan i øvrigt ses på geni.com i Sandefjord :

her bl.a.:

http://sandefjord1801.wikispaces.com/134+HANS+DITMANSEN+HIMBERG

og her:

http://www.geni.com/people/Hans-Himberg/6000000022808635618


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Berit Frank Pagh


Lauritz Qvist og datter Anna Cathrine i Svendborg var et fejlskud.


Jeg ser på MyHeritage, at Anna Cathrina Qvist også bliver kaldt Jensdatter og opgives at være søster til Maria Cathrina Jensdatter Qvist, som blev gift samme sted med Niels Reinholt nøjagtig 1 år efter d. 26 august 1722.

Maria Cathrina Qvist bliver kaldt Jensdatter i skiftet efter hendes mand.






Lise Østerberg Bahr

#24
Hej.

Bare en tilføjelse.:

se f.eks i Erik Brejls websider - også fine faraverige nyopdateringer.:

www.Brejl.dk/ihoulbjerg.htm har stående:

...."hendes søster: Lisbeth Jensdatter g.m. (gift med) Jens Christensen i Skjoldelev. Død og efterladt....Anne Jensdatter g.m. ... Enkemand Hans N.

HAN TJENER SOM KUSK HOS AMTMAND BAHR I HOLSTEN, videre.: Niels WINTHER Markmand: Børn.... Enke Elisabeth Andreasdatter L. V. Christen Vestergaard i Skaarup.

Jeg leder også efter forbindelsen til Vestergaard/Westergaard slægten og har jo forbindelsen i Adelgade, københavn med Winther og Nielsen slægten.

Jeg mener det har betydning for slægtsforskningen og forbindelsen mellem slægterne i Danmark, Norge Tyskland, også denne tråd.


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Bodil Sørensen

Mange hilsner
Bodil Sørensen

Lise Østerberg Bahr

#26
God morgen.


Åh, ja den har jeg da også stødt på - jeg var der dog i anden anledning.

Det der ses i sammenhængen med denne tråd, har jeg tidl. søgt på navnet Zimmer slægten, fra Sct. Olai , Helsingør, (hvor der i kirkerummet på loftet stod gravsten med brygmester Bentsen side om side med Lars ? Bahr ? , fra Helsingør,

Jeg havde efterlyst Zimmer, dengang til Bahr slægten der, da det så ud til at have fungeret som vidner ved nogle kirkelige handlinger, i de slægter jeg tidl. har efterlyst. Gamle dok. lagt ud på nettet.

Bentsen slægten har jeg haft tråde om i 2013. Senest omkring Dragsholm snedkerlæreren på højskolen i Odsherred, og længere tilbage til læge slægten ved Syd Fyn, lægen der tilså Elvira Madigan og Sixsten Sparre da de skød sig selv i skoven .


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Kristian Hunskaar

Mange takk for nye innlegg!

Ekteskapsinngåelsen mellom Kirche Trompetter Schreiber og Anna Cathrina Qvist ser ut til å være et godt spor!

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Noget nyt i denne tråd ?

Med venlig hilsen
lise Østerberg Bahr