specht-johansen-nielsen i Helsingör

Startet af Mona Nielsen, 21 Feb 2011 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Mona Nielsen

Hej!
Jag söker uppgifter om min fars släkt.
Först är det min farfars far och mor: Hans Nielsen f.1863-12-16 Dannemare. Jag söker hans och hans hustrus (Oline Marie f. Olsen, 1867-06-06 Söllested) dödsdatum i Helsingör och var de bodde sista tiden.
Sedan är det min farmors far och mor: Jens Jensen Johansen f.1850-07-10 Hemmeshöj och Laura Juline F. Specht 1858-07-26 Herslev. Jag söker uppgifter om deras dotter Edith Johansen f. 1895
gift med Christian Andersen, cafebestyrer i Helsingör. De utvandarde till Argentina någon gång på
20-talet. Söker också uppgifter och kanske bilder på Lauras och Jens hus på Enighedsvej. Huset hette Julihöj.
Sist söker jag uppgifter om Lauras bror: Claus Frederik Specht f.1862-06-19 Herslev. Har hittat 2 barn: Anna Marie Elisabeth Specht f. 1890-11-03 Helsingör och Hans Christian Specht f. 1892-11-02
St. Marie Helsingör.
C.F.Specht var gift med Anna Aagesen, men då han dog 17 feb 1938 St. Marie, var han gift med en annan kvinna. Hittar inte dödsdatum för Anna och vigsel med nästa kvinna.
Enligt ett urklipp i ett fofoalbum står det: C.F.Specht Maskinarbejder. Vor Partis Veteraner og mangeaarig holder af vort blad. Finns det några uppgifter om detta?
Skulle bli väldigt glad om någon vet något om alla dessa uppgifter.
Tack på förhand. Mvh Mona Nielsen

Mona Nielsen

Hej igen!

Ingen som vet något?

Mona

Eva Morfiadakis

Hej!

Betr. CF Specht så får du ju gå bakåt i kyrkoboken döda kvinnor från 1938 för att hitta när första hustrun dog. Det finns bara 2 församlingar i Helsingør. Har du funnit honom i FT 1925 för att se vem han är gift med då? Är han gift med första frun vet du att hon dog efter 1925.
Han kan ju ha gift sig borgerligt andra gången. Jag vet inte om borgerliga äktenskap alltid står i kyrkoboken.
Betr. tidningsurklippet finns det inte ett lokalarkiv eller lokalmuseum i Helsingør som du kan fråga?
Googla.  Urklippets titel får mig att tänka på något politiskt. Arbetade han på varvet i Helsingør?

Eva M
Eva M

bente lindhardt

Hej

Hvor og hvornår blev Hans Nielsen og Oline Olsens børn født?

Hilsen
Bente Lindhardt

Mona Nielsen

Hej!

C.F.Specht med hustru Anna bodde på Friisvej 1916.
Friisvej finns ej med 1921 och 1925. Har vägen ändrat namn?
Dessutom är det många vägar i FT 1925 med bara ett opslag.
Är det fel på sidorna?
Hittade i alla fall Anna. Hon dog 1929, i mars. Såg dessutom att
hon var född i Sverige.
Har ej hittat giftermålet med nya frun. Får fortsätta leta.
Angående Hans Nielsens och Oline Maries barn, så var de födda på
Lolland i Avnede sogn. Utom sista barnet, som var född i Snejbjerg
sogn, Ringköbing Amt.
Viggo Marius f. 1887-07-10 (min farfar)
Laurine Christine f. 1888-10-27 d.1891-01-17
Christine Laurine f. 1891-01-08
Rosalia              f. 1894-09-22
Mathilde Dorthea f. 1896-12-30
Mary Hansine f. 1899-06-23
Ingvar Henry f. 1904-08-06
Jag misstänker att Hans Nielsen och Oline har gått bort efter 1940 och
det blir då svårt att hitta deras död i kyrkböckerna på AO.
Mvh Mona Nielsen

bente lindhardt

Har du set efter deres død indtil 1940 uden at finde dem ?

Hilsen
Bente Lindhardt

Eva Morfiadakis

#6
Hej!

Jag har googlat på Friisvej och tittat på eniro.dk. Jag får inte upp något Friisvej i Helsingør bara
A.R Friisvej i Hornbæk. Kanske kom Friisvej som egentligen hette A.R. Friisvej att tillhöra landsogn Hornbæk i FT 1921 och 1925.
Hornbæk ligger precis efter Helsingør när man kör Strandvejen (eller heter det Kystvejen) mot København.
Säkert finns det en Helsingør-expert som kan förklara? Eller så har FT-matriklarna försvunnit?

När Specht dog 1938 bodde han på Peder Frandsenstræde. Han bodde där inte 1925 men du kan kanske hitta hans nya fru boende där.

Eva M
Eva M

Mona Nielsen

Hej.

Jag har letat på st.Olai och St. Marie sogn i de år som finns på AO.
De finns inte med där. Kanske om jag besöker Helsingörs kyrkogård hittat jag dem.
C.F. Specht bodde på Friisvej 1916. På gate-nr. står Åkarp?!
Letade på Thorsvej 1925 och hittade honom. Gatu-nr. är 17 Aakarp!
Konstigt med samma husnamn. Kan det vara så att Friisvej bytt namn till Thorsvej?
Thorsvej finns ej med i 1921.
Väldigt rörigt. Jag får titta i Hornbaek också.
Javisst står där Peder Frandsenstraede! Det lade jag inte märke till.

Mvh Mona

Mona Nielsen

Hej Eva!
Hornbaek ligger väl nordväst om Helsingör, eller?
Mona

Eva Morfiadakis


Hej!

Du har rätt. Jag blandade samman med stället där Louisiana ligger. Humlebaek.

Du kan kanske skriva hit och fråga:

KONTOR@HELKGD.DK

Det är Helsingör kirkegaard. Du vet ju när mannen dog. Frågan är om han blev begravd i samma grav som sin första fru. Ibland blir männen begravda på samma ställe som hustru 2.
De kan kanske hänvisa dig till något annat ställe om de inte kan ge dig information.
Jag tittade på kartan Hornbaek ligger en bit från Helsingör.

Tittade på opslaget 1925: han är gift med frun Anna f. i Sverige. Han äger huset själv. Aakarp. Kan det vara så att Anna var från Åkarp? Jag känner till Åkarp mellan Malmö- Lund men det finns kanske fler Åkarp i Sverige. Kanske i Danmark också. Thorsvej tillhör S:t Olai. Så hon måste vara död någon gång efter 1925. Hon var 6 år äldre än han.

Eva M
Eva M