Hvorfor bliver Carel Tusk til Carl Carlsen

Startet af Gert Carlsen, 24 Mar 2015 - 19:42

Forrige emne - Næste emne

Gert Carlsen

Ved Mathias dåb 22.5.1785 er faderen kaldet Carel Tusk
[Fredericia Trinitatis 1685-1805, opslag 296, Pag. 149]:
1785 22 May fra Igom
Carel Tusk og Bodil Maria Mathias Datter En Søn Navnl. Mathias, baaren af Otte Krogs Hustrue

Det samme er tilfældet ved Mette Maries dåb, hvor der endvidere er fadder, der også hedder Tusk
[Fredericia Trinitatis 1685-1805, opslag 301, Pag. 151]:
1787 d 7de Octobr fra Igom
Carel Tusk og Bodil Maria Mathias Datter. En Datter Navnl. Mette Maria, baaren af Peder Olesens Hustrue.
Faddere: Kirstine Jacobs Datter, Thomas Biersgaar, Ebbe Knudsen, Johan Tusk

I folketællingen for Ullerup Sogn i 1787 er der tvivl om efternavnet
Carl Thosen - Carl Thusen 26 Gift Mand Huusmand og Skræder 

Så flytter familien til Gauerslund Sogn, og her er navnet ændret til Carl Carlsen ved børnenes dåb

[Gaverslund Kirkebog 1790-1814, HMB-C 464 A-2 1/8]:
1791 Dom. 11 past. Trinit. 4de September Carl Carlsen Skræder og Hustrue Bodild Mathiasdatter af Gauerslund.

[Gaurslund Kirkebog 1790-1823, Pag. 20, opslag 23]:
1795. Dom. 3. past. Epi., d. 25de Januarii Carl Carlsen Skræder og Hustrue Bodild Maria Mathias Datter i Børcop.

[Gaurslund Kirkebog 1790-1823, Pag. 61, opslag 64]:
Dom. 2. Advent den 5te Decbr. Carl Carlsen Skræder og Hustrue Bodild Maria Mathias Datter af Børcop deres Barn navnlig Carl i Kirken

Tilsvarende gør sig gældende i denne folketælling:
[Folketælling 1801, Gauerslund Sogn, Børcop Bye, 15de Familie]:
Carl Carlsen      Mand      41 Aar   Huusmand, Skræder
Bodil Marie Mathiasdatter   Hans Kone      49 Aar   

Hvem var Carel og Johan Tusk?
Hvor stammer de fra og hvorfor navneændringen?

Og jeg vil da også gerne have oplysninger om Bodil Maria Mathiasdatter.

På forhånd tak.

Poul Erik Edsen-Johansen

hej

kunne ønsket om navneskifte have noget med hans oprindelse at gøre

Tusk kunne være polsk

hvis IGOM er et stedmavn er det også polsk.

mvh
poul erik
Med venlig hilsen
Poul Erik Edsen-Johansen
Roskilde

Poul Kaarup

Igom eller Igum er gamle skrivemåder for Egum, den lille landsby der lå/ligger lidt nordvest for Fredericia tæt på Rands Fjord.

mvh Poul Kaarup

[vedhæfting slettet af admin]

Gert Carlsen

Hej Poul Erik

Ja, det er da meget sandsynligt, at Tusk er et polsk efternavn.

EU's nye præsident fra Polen hedder jo eksempelvis Donald Tusk.

Så hvis Carel Tusk er kommet fra Polen, vil det være dejligt, om der er nogen, som kan give mig et hint til at komme videre i den retning.

m.v.h.
Gert

Ole Dorch

#4
Sat på spidsen så "hed" man jo dengang, kun det man blev døbt, hvilket for langt de fleste kun var deres fornavn.
Det man så iøvrigt blev kaldt, var ofte ens patronym (dvs. faderens fornavn + sen/datter) og/eller noget andet, der kunne gøre, at man let kunne "skelnes" fra andre med lignende navne.
Disse "efternavne" kan også ofte ses at skifte i kilder, når man bevægede sig fra sogn til sogn, da de afhang mere af den der skrev i kilderne, end den som "hed" det.  :)

I Trinitatis Fredericia 1735-1806 ny, opsl. 112 kan du læse at Carl Carlsen fra Fredericia blev viet med Bodil Mathisdatter d. 27/1 1784.

..og her tror jeg du ser den nævnte (broder?) Johan Tusk i 1801:

Biergegade [Bjergegade] 146, 147, FT-1801, C0096
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Martin Tuus 37 Gift Hosbonde Vægter
Mette Catharine Friderichsdatter 40 Gift Hans kone
Morten Jørgensen 10 Ugift Deres søn
Carl Tuus 11 Ugift Deres søn

Du ser ovenståendes vielse her: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKZZ-LBM

..og i Taulov 1753-1812 ny, opsl. 125. Der står der, at Johan er forhenværende musketer ved Fyhnske Regiment.

Hvad angår tilnavnet Tusk, så er der jo flere muligheder vedr. oprindelsen, og hvilken der er rigtig ved jeg ikke, men det er jo i dit tilfælde uden tvivl brugt som et familienavn.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Gert Carlsen

Hej Ole

Tak for oplysningerne.

Ja, der er nok ingen tvivl om, at de er brødre.

Så må jeg jo se, om jeg kan komme videre med søgningen af deres forældre.

m.v.h.
Gert

Ole Dorch

Du skrev: ingen tvivl om, at de er brødre.

Nej da ;)
Jeg bemærkede også forleden dag, at det i Trinitatis 1685-1805 ny, opsl. 164 fremgår, at en ugift Johanne Jensdatter fik døbt en datter Birthe.
Det foregik d. 28/9 1791, og den udlagte barnefader var: Johan Martin Carel Tuck.

Carel = Carl skal nok her opfattes som hans patronym (Carlsen), dvs. hans fader også hedder Carl.

Måske kan du få flere oplysninger ved at "jagte" børnefødsler i Trinitatis Fredericia og/eller Taulov mm?

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Gert Carlsen

Tak Ole

I forbindelse med Birthes dåb er jeg med mine manglende gotiske evner lidt i tvivl om moderen hed JensDatter eller IsaksDatter.

Som det fremgår af folketællingen 1801 havde de 2 børn: Morten og Carl. Jeg tror, at alderen i folketællingen på Carl er forkert angivet som 11 år. Jeg mener, der står 4. Opslag 30

Morten har jeg fundet døbt i Taulov i 1791, gl. opslag 91, og Carl Friderich er døbt i Taulov i 1797, gl. opslag 106.

Det er ikke lykkedes for mig at finde oplysninger om Johan Martin og familie efter folketællingen 1801.

Og forfædrene står stadig hen i det uvisse, og det bliver det jo nok ved med.

God påske 
Gert Carlsen

Bodil Grove Christensen

Du spurgte, hvordan hans efternavn pludselig kan blive til Carlsen. Svaret er formodentlig enkelt: hans far hed Carl.
Og det er ikke for at være fræk/sjov/hurtig med denne kommentar, men du vil ofte se, at efternavne skifter i løbet af tiden.
Efternavne kan være dannet ud fra faderens fornavn(som Carlsen), det kan være et kaldenavn(som Tusk), det kan såmænd være, at han bliver kaldet det samme som faderen - eller stedfaderen. Jeg har selv siddet med en ane, som gennem livet havde hele tre forskellige efternavne, men ved at stille det hele op i datoorden gik der en prås op for mig - nemlig de ovennævnte ting vedr. efternavne.

God påske.
Mvh.Bodil